أثر وقت الشاشة على جودة حياة المراهقين

رسالة ماجستير

اسم الباحث : محمد عبدالعالي إبراهيم علي

اسم المشرف : أ.د. خمــيس بنــدر عبيــد

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية التمريض

الاختصاص : علوم التمريض

سنة نشر البحث : 2024

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

الخلاصة

الخلفية : ارتبط الإفراط في استخدام الشاشات بتأثيرات سلبية على الصحة تؤدي إلى انخفاض جودة الحياة وتدهور الظروف الجسدية والنفسية.
الهدف: دراسة العلاقة بين مقدار الوقت الذي يقضيه المراهقون أمام الشاشات وجودة الحياة بشكل عام
الطريقة: أجريت دراسة مقطعية على 387 طالب وطالبة من المدارس الثانوية في مدينة النجف الأشرف. تم جمع البيانات من 24 شباط 2023 إلى 25 أيار 2024، باستخدام استبيان تقرير ذاتي يتضمن تفاصيل ديموغرافية، واستبيان كندل ، واستبيان وقت الشاشة للمراهقين. تم استخدام الإحصاء الوصفي ومعامل ارتباط بيرسون وتحليل الانحدار الخطي لتحليل البيانات.
النتيجة : وأضهرت النتائج أن غالبية المشاركين (55.6%) استخدموا الشاشات لأكثر من 10 ساعات يوميًا، وأظهر 78% منهم مستوى متوسط من جودة الحياة. كشف تحليل ارتباط بيرسون عن وجود ارتباطات عكسية هامة بين وقت الشاشة اليومي ومجالات الرفاهية الجسدية (P = 0.022)، والرفاهية العاطفي (P = 0.029)، والأداء اليومي/المدرسة (P = 0.002) ضمن إطار جودة الحياة.
الاستنتاجات: أثبتت هذه الدراسة وجود علاقة بين زيادة وقت استخدام الشاشات وتدهور الأداء البدني والعاطفي والمدرسي بين المراهقين.
التوصيات: أوصت الدراسة بتقليل الاستخدام اليومي للشاشات، وزيادة الوعي بين الطلاب وأولياء الأمور، وتشجيع النشاط البدني، وحث المدارس والمنظمات الصحية على تنفيذ برامج توازن بين استخدام الشاشات وممارسة التمارين الرياضية.

Effect of Screen Time on Adolescents Quality of Life

Abstract

Background: Excessive screen usage has been associated with negative effects on health that lead to lower quality of life and deterioration in physical and psychological conditions.
Objective: To investigate the correlation between screen time screens and quality of life among adolescents.
Methods: A cross-sectional study was conducted with 387 secondary school students from Al-Najaf Al-Ashraf City, Iraq. Data were collected from Febraury 24th, 2024, to may 25th, 2024, using a self-report questionnaire comprising demographic details, the KINDL questionnaire, and the Questionnaire for Screen Time of Adolescents. Descriptive statistics, the Pearson correlation coefficient, and linear regression analysis were used to analyze the data.
Results: The majority of participants (55.6%) reported using screens for over 10 hours per day, with 78% exhibiting a moderate level of QOL. Pearson correlation analysis revealed significant inverse correlations between daily ST and domains of physical well-being (P = 0.022), emotional well-being (P = 0.029), and everyday/school functioning (P = 0.002) within the QOL framework. Regression analysis identified gender, age, marital status, grade, and mothers’ education as influential factors on students’ QOL.
Conclusions: This study establishes a correlation between elevated screen time and compromised physical, emotional, and school functioning among Iraqi adolescents.
Recommendation: The study recommended to reduce daily screen usage, raise awareness among students and parents, and promote physical activity , Schools and health organizations to implement programs that balance screen use with physical exercise.