أثــر البرنامج التعليمي على معارف القابلات المتعلقة بطريقة لاماز أثناء المخاض

رسالة ماجستير

اسم الباحث : شيـرين عـويز حسـن

اسم المشرف : م .د. ساجدة سعدون عليوي

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية التمريض

الاختصاص : علوم التمريض

سنة نشر البحث : 2022

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

غالبًا ما تستخدم القابلات تدابير غير دوائية (مثل تقنيات لاماز) لتسهيل الراحة للمرأة أثناء المخاض. ومع ذلك ، فإن المبادئ التوجيهية لاستخدام هذه التدابير عادة ما تكون غير كافية أو غائبة. الامر الذي دفع الباحثة الى دراسة تقييم أثر البرنامج التعليمي على معارف القابلات بطريقة لاماز.
أجريت دراسة شبه تجريبية على مجموعة من القابلات في محافظة كربلاء باعتماد الاختبار القبلي والبعدي. استخدام عينة غرضيه مكونة من 60 قابلة مقسمة إلى مجموعتين. تم إجراء البرنامج التعليمي على 30 قابلة وتم مقارنتهن بـ 30 قابلة في المجموعة الضابطة. تم التحقيق من مصداقية الاستبيان من خلال دراسة تجريبية ثم عرضها على الخبراء لإثبات موثوقيتها. بلغ إجمالي عدد الفقرات المدرجة في الاستبيان 39 فقرة. جمعت البيانات باستخدام طريقة التقرير الذاتي وحللت من خلال تطبيق نهج تحليل البيانات الإحصائية الوصفي والاستنتاجي.
تشير نتائج الدراسة إلى أن (83.3٪) من القابلات أظهرن نقصاً في المعرفة ، وبعد تطبيق البرنامج التعليمي وإجراء الاختبار البعدي، عبرت القابلات عن معارف جيدة بنسبة (86.7٪). لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين مجموعة الدراسة ومجموعة الضابطة في الاختبار القبلي للقياس (p=0.129). بينما، هناك فرق ذو دلالة إحصائية بين مجموعة الدراسة ومجموعة الضابطة في الاختبار البعدي للقياس بعد تنفيذ البرنامج التعليمي (p=0.000).
خلصت الدراسة إلى أن هناك تحسنا في معارف القابلات بعد الاختبار البعدي للمجموعة التجريبية بسبب البرنامج التعليمي لطريقة لاماز. وأوصت الدراسة بتدريب القابلات من خلال تنفيذ مثل هذا البرنامج التدريبية الذي يساعد بالفعل على تنمية معارفهن.

Effect of Educational Program on Midwives' Knowledge Concerning Lamaze Method during the Labor

Midwives often use non-pharmacological measures (such as Lamaze techniques) to facilitate comfort for a woman during labor. However, guidelines for the use of these measures are usually insufficient or absent. Therefore, This prompted the researcher to study the evaluation of the effect of an educational program on the knowledge of midwives regarding the Lamaze method during labor.
A quasi-experimental design used to guide this study was conducted on a group of midwives in the Holy Kerbala governorate, using the pre and post-test. Use of an objective sample of 60 midwives divided into two groups. The educational program was conducted on 30 midwives and they were compared with 30 midwives in the control group. The credibility of the questionnaire was investigated through a pilot study and then presented to experts to prove its reliability. The total number of items included in the questionnaire was 39. The data were collected using the self-report method and analyzed by applying the descriptive and inferential statistical data analysis approach.
The results of the study indicated that (83.3%) of the midwives showed a lack of knowledge and after applying for the educational program and conducting the post-test, the midwives expressed good knowledge (86.7%). There are no statistically significant differences between the study group and the control group in the pre-test for measurement (p = 0.129). While there is a statistically significant difference between the study group and the control group in the post-test measurement after implementing the educational program (p = 0.000).
The study concluded that there is an improvement in the knowledge of midwives after the post-test of the experimental group due to the educational program of the Lamaze method. The study recommended training midwives staff by implementing such a training program that really helps to develop their knowledge.