اسم الباحث : حسين مهدي صالح
اسم المشرف : ا.د حاسم عبد الجبار صالح + ا.م.د عباس عبد الحمزة كاظم
الكلمات المفتاحية : تمرينات , الرشاقة , حراس , كرة اليد
الكلية : كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة
الاختصاص : التربية البدنية وعلوم الرياضة
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
تكمن مشكلة البحث في إن إعداد حراس المرمى يعتمد على تمرينات باستخدام أدوات بسيطة بعيدة كل البعد عن استخدام الأجهزة والتقنيات الحديثة المعاصرة التي يعتمد عليها العالم بشكل كبير في عمليات الاعداد والتدريب، وكذلك لاحظ الباحث هناك ضعف في مهارات الصد لحراس المرمى والذي يعتمد بشكل كبير على سرعة الاستجابة والقدرات الحركية ولهذا فقد لجأ الباحث في هذه الدراسة إلى خوض غمار هذه التجربة بتصميم غرفة التدريب المصممة، ولهذا فقد لجا الباحث إلى تصميم غرفة تدريب المصممة لاعداد تمرينات خاصة لتطوير سرعة الاستجابة وقدرتي التوافق والرشاقة وبعض المهارات الاساسية لحارس المرمى ويهدف البحث الى تصميم غرفة التدريب المصممة لتدريب حراس مرمى كرة اليد بأعمار (12- 14) سنة واعداد تمرينات خاصه باستعمال غرفة التدريب المصممة لحراس مرمى كرة اليد بأعمار (12- 14) سنة والتعرف على تأثير التمرينات الخاصة باستعمال غرفة التدريب المصممة في سرعة الاستجابة الحركية وقدرتي التوافق والرشاقة وبعض المهارات الأساسية لحراس مرمى كرة اليد بأعمار (12- 14) سنة والتعرف على افضلية المجموعتين (التجريبية والضابطة) في سرعة الاستجابة الحركية وقدرتي التوافق والرشاقة وبعض المهارات الأساسية لحراس مرمى كرة اليد بأعمار (12- 14) سنة، واستخدم الباحث المنهج التجريبي بتصميم المجموعتين المتكافئتين ذات الاختبارات القبلية والبعدية، وقد تم تقسيم المدارس التخصصية في منطقة الفرات الأوسط بالأسلوب العشوائي عن طريق اجراء القرعة، حيث كانت المجموعة التجريبية بحراس مرمى المدرسة التخصصية في محافظة كربلاء بكرة اليد والبالغ عددهم (6)، والمجموعة الضابطة حراس مرمى مدرسة المرحوم زكي صبار بكرة اليد في محافظة كربلاء والبالغ عددهم (6)، وقد تم استخدام الوسائل الإحصائية لإيجاد الفروق بين المجموعتين، أما أهم الاستنتاجات حيث ان غرفة التدريب المصممة قد اثبتت كفاءتها وطريقة عملها و أن تمرينات غرفة التدريب المصممة قد أسهمت في تطور المتغيرات المبحوثة وان استخدام تمرينات متنوعة في غرفة التدريب المصممة بفضل وجود الأجهزة والأدوات المتنوعة ضمن محيط غرفة التدريب جعل منها مكان صالح لتدريب ذات طابع حديث ومشوق لحراس المرمى بكرة اليد.
Following special exercises for the use of the training room designed in the speed of the motor response and the ability of compatibility and agility and some basic skills for handball goalkeepers at ages (12-14) year
The research problem lies in the fact that preparing
goalkeepers depends on exercises using simple tools that are far
from the use of contemporary modern devices and technologies
that the world relies on greatly in preparation and training
processes, and also the researcher noticed that there is a
weakness in the defending skills of goalkeepers, which depends
greatly on the speed Movement response and abilities.
Therefore, the researcher in this study resorted to this
experience by designing the designed training room, and for
this the researcher resorted to designing a training room
designed to prepare special exercises to develop response
speed, compatibility and agility and some basic skills for the
goalkeeper. The research aims to design the designed training
room. To train handball goalkeepers of ages (12-14) years and
prepare special exercises using the training room designed for
handball goalkeepers of ages (12-14) years, and to identify the
effect of exercises for using the designed training room in the
speed of movement response and the ability of compatibility
and agility and some basic skills for guards Handball goals of
ages (12-14) years, and to identify the preference of the two
groups (experimental and control) in the speed of the motor
response and my ability For compatibility, agility and some
basic skills for handball goalkeepers of ages (12-14) years, the
researcher used the experimental method to design the two
equal groups with pre and post tests. The specialized schools in
the Middle Euphrates region were divided randomly by a
draw, where the experimental group was with guards. The goal
of the specialized school in Karbala governorate with handball,
which is (6), and the control group is the goalkeepers of the late
Zaki Sabbar school with handball in Karbala governorate,
which is number (6). The designer has proven her efficiency
and method of work, and that the designed training room
exercises have contributed to the development of the variablesC
discussed, and the use of various exercises in the training room
designed thanks to the presence of various devices and tools
within the perimeter of the training room made it a suitable
place for training of a modern and interesting nature for
goalkeepers with handball.