إنتهاك سيادة الدولة على إقليمها الجوي

رسالة ماجستير

اسم الباحث : وسام عيسى رحم

اسم المشرف : أ.د. عبد علي محمد سوادي

الكلمات المفتاحية : سيادة الدولة

الكلية : كلية القانون

الاختصاص : القانون العام

سنة نشر البحث : 2022

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

تعد سيادة الدولة على الإقليم الجوي سيادة ثابتة ومستقرة في القانون الدولي شأنها شأن سيادة الدولة على الإقليم البري والبحري وهي سيادة الدولة نفسها بطابع الجزء من الكل ، وقد أكدت هذا المبدأ اتفاقيات الطيران المدني وتنظيم الملاحة الجوية كاتفاقية باريس لعام 1919 واتفاقية شيكاغو لعام 1944 اللتين نظمتا شؤون الطيران وما يُعد أو لا يُعد تحليقه انتهاكاً للسيادة الجوية التي وجدت أساساً آخراً لها في نصوص الدساتير والقوانين الوطنية ، ورغم هذه السيادة الثابتة لازال الواقع يفرز لنا العديد من الانتهاكات التي تحدث من الطائرات المدنية أو العامه عند دخولها للأجواء الإقليمية لدولة ما ، فضلاً عن العديد من الصور الأخرى لإنتهاك الإقليم الجوي مثل التجسس والقرصنة الجوية والحظر الجوي المفروض عنوةً أو المبالغ فيه والصواريخ العابرة للقارات ، علاوة على ما قد ينتهك الجو من خلال الذبذبات الموجودة فيه بواسطة استخدام الطيف الالكتروني لتخزين البيانات أو استخدام الأشعة الكهرومغناطيسية في استطلاع معالم سطح الأرض وبشتى الوسائل ، وإنّ هذه الانتهاكات تعد أعمال غير مشروعة تستوجب إثارة مسؤولية الدولة التي قامت بفعل الانتهاك وقد تؤدي إلى نشوب نزاعات دولية قد تسوى بالطرق أو الوسائل التي وضعتها منظمة الطيران المدني الدولية لحل مثل هكذا أمور أو قد تسوى بوسائل التسوية السلمية الأخرى المعروفة في القانون الدولي ومن ثم فإن على من يتسبب بحدوث الضرر أو ينتهك قاعدة قانونية دولية عليه أن يتحمل دفع التعويض المناسب لجبر ذلك الضرر .

The State Sovereignty Violation over its Airspace A Thesis Submitted

The air sovereignty of the state is considered stable and stable sovereignty in international law like state sovereignty، but rather it is the sovereignty of the state itself in the nature of a part of the whole، and this principle has been confirmed by civil aviation agreements and the regulation of air navigation، such as the Paris Convention of 1919 and the Chicago Convention of 1944، which regulate aviation affairs and what is considered or not His flight is a violation of air sovereignty، which found another basis for it in the texts of constitutions and national laws، and despite this established sovereignty، the impact still gives us many violations that occur from civil or military aircraft when they enter the territorial air of a country، in addition to many other forms of violation of air territory Such as espionage، air piracy، forced or exaggerated air embargoes، and intercontinental missiles، in addition to what may violate the atmosphere through the vibrations in it by using the electronic spectrum to store data or the use of electromagnetic rays to explore the features of the Earth’s surface by various means، and that these violations are illegal acts. lawful that requires raising the responsibility of the state that committed the violation and may lead to the outbreak of international conflicts that may lead to The methods or means established by the International Civil Aviation Organization for solutions to such matters or they may be settled by other peaceful settlement methods known in international law. Therefore، whoever causes damage or violates an international rule must initiate the payment of appropriate compensation to compensate for that damage