احكام العنف الأسري في الفقه الأمامي دراسة مقارنة مع القانون

رسالة ماجستير

اسم الباحث : نور محمد جاسم

الكلية : كلية العلوم الاسلامية

الاختصاص : العلوم الاسلامية

سنة نشر البحث : 2017

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

بعناية من الله  وبتوفيق منه عزّ وجل” وبعد أن أكملَ البحث الموسوم(احكام العنف الأسري في الفقه الأمامي دراسة مقارنه مع القانون )  برزت مجموعة من النتائج والتوصيات الاتية:

  • ان حقوق افراد الاسرة تعتبر جزء من حقوق الانسان ولا نقصد بذلك ان له حقوقاً مختلفة او مستقلة وانما هذه الحقوق هي حقوق ثابتة وغير قابلة للتجزئة ويجب عدم انتهاكها والتفريط بها كما ويعد العنف أحد أنماط السلوك الذي يثير الكثير من القلق والمخاوف والاهتمام من جانب الباحثين ورجال الدين والقانون والنقاد ويعرف العنف في اللغة بأنه: الخرق بالأمرء وقلة الرفق به  وهو ضدالرفق  وأما في الاصطلاح فأن ما قد حصل من تطورات في الفكر الفلسفي والسياسي قد ولد المفهوم الحديث للعنف فيعرف بانه: هو تعبير عن القوة الجسدية التي تصدر ضد النفس أو ضد أي شخص آخر بصورة متعمدة؛ أو إرغام الفرد على إتيان فعل نتيجة لشعوره بالألم بسبب ما تعرض له من أذى  فهو استعمال القوة أوالتهديد باستعمالها ضد الذات أو ضد شخص آخر مما يسبب أذى جسديا  و نفسيا .
  • أن مفهوم العنف في القانون هو الاستعمال المتعمد للقوة المهدد بها ضد أيفرد من قبل فرد آخر أو جماعة تؤدي إلى ضرر فعلي او محتمل على الفرد؛واما مفهوم العنف في الشريعة الإسلامية ومن خلال المعاني الروائية الواردة عن أهل البيت (عليهم السلام) والآيات وما جاء في القرآن الكريم فأن العنف لايعدوا أن يكون صورة من الشدة التي تخالف الرفق واللطف  وهو لا يعني القتل إلى كل ذلك ؛ فتكرار العنف أو شدته قد يؤدي إلى الاعمال الإجرامية الكبيرة كالفشل وغيرها مما يحتويه مفهوم الإرهاب الحديث .
  • ان الكثير من المشاكل الاسرية التي يستخدم فيها الزوج العنف ضد زوجته لا تستطيع الزوجة ولأسباب يلومها المجتمع عليها البوح أمام القضاء لأنها بذلك سوف تضع زوجها بالسجن وبالتالي تفقد معيلها أو بيت الزوجية الآمر الذي يضطرها الى الرضا بالعنف الاسري والتزام الصمت وتعد الأسرة النواة الأولى التي تنمي شخصية أبنائها في المجتمع؛ وتساعدهم على تشكيل شخصيتهم بصفة عامة ونظرا لما نلمسه في الوقت الحاضر من مشاكل أسرية عدة  وما انتابها من فقدان للتواصل وغياب العلاقات الحميمة؛ التي كانت من أبرز سماتها والتي حمتها لعقود طويلة قيم راسخة التحم فيها الشرع والعرف معا ليضخا باستمرار دماء جديدة في عروق المجتمع الذي يتكون من مجموع تلك الأسرء لنجد أن وضع البنيان الأسري في كثير من الدول العربية قد بات يتعرض إلى شقوق وتصدعات خلقتها أسباب كثيرة أدت بدورها إلى مظاهر من التفكك والأنهيار في بعض الأسر وإلى تفاقم المشكلات الأسرية .
  • أن تعريف العنف الأسري بوجه عام: بأنه سوء معاملة شخص لشخص آخر تربطه علاقة وثيقة مثل العلاقة بين الزوج والزوجة  وبين الآباء والأبناء وبين الأخوة وبين الأقرباء بوجه عام  والعنف الاسري هو العنف الذي يحدث داخل الأسرة وقد لا يشعر به أحد خارجها لأنه يحدث ما بين جدران المنزل وتحت مظلة الترابط الأسري فهو إذن سلوك عنيف غير معلن بسبب تستره داخل جدران المنزل وتحوطه بالنسيج الأسري .
  • خلو العراق من اماكن لإيواء المعنفات اسرياً  وحتى وان وجدت فأن سطوة الاجراءات والوسائل القانونية من اجل توفير الحماية اللازمة للزوجة حيث ان الزوجة لازالت تعاني حتى وقتنا هذا من انتهاك لحقوقها الاساسية وتقسم أسباب العنف الأسري إلى أسباب رئيسية وأسباب ثانوية وتقسم الاسباب الرئيسية إلى أسباب اجتماعية واقتصادية وتناول الكحول والمخدرات وإلى ما للأعلام منتأثيرات سلبية في بث ونشر وترويج العنف داخل الأسرة وعرضه على أنه أمرمباح؛ وأما الأسباب الثانوية فتندرج تحتها ضعف الوازع الديني والكره والحقد والغيرة والحسد وعدم التكافؤ بين الزوجين.
  • يختلف العراق عن بعض الدول العربية بأنه لا توجد به تشريعات قانونية تحمي الاسرة وبالأخص الزوجة من العنف الاسري فيما عدا اقليم كردستان الذي اصدرقانون مناهضة العنف الاسري في اقليم كردستان العراق رقم 8 لسنة 2011 ,الاسرة ونبذ العنف الذي يقع عليها .
  • ان هناك تفسير خاطئ لنصوص القران الكريم من قبل الزوج حيث وضع نفسه في وضع غير متساو مع زوجته وقد حرمها من حقوقها الطبيعية والتي منها حقها في السلامة النفسية والبدنية وتصل الى حد حرمانها من حقها في الحياة ؛بالإضافة الى ان الزوجة تجهل الكثير من حقوقها ولاسيما الحقوق التي تم منحها لها من قبل الشريعة الاسلامية والقوانين الوضعية بالرغم من قلة ونقص المواد القانونية والتشريعات التي تحميها وتحافظ على كرامتها .

التوصيات:

  • نوصي بنشر الوعي الديني الصحيح من قبل رجال الدين فيما يخص حقوق الاسرة الاسري ضد الزوجة لانهما العنصر الاكثر تعرضا للعنف الاسري وكذلك عن توعية افراد المجتمع ككل من الرجال والنساء توعية دينية حتى لا يستغل الدين استغلالا خاطئاً من اجل التقليل من شأن الزوجة بسبب الغلط في فهم آيات القران الكريم.
  • منع العنف داخل الاسر ؛ عن طريق التصرف بحكمة والتحقيق في هذا العنف . ومحاكمة مرتكبيه ومعاقبتهم وتوفير امكانية الوصول الى الضحايا.
  • العمل على تعديل قانون الاحوال الشخصية وقوانين العقوبات العراقي وتطويره يخرج عن هذا القانون .
  • تضمين المناهج التعليمية في كل المراحل المختلفة المواضيع التي تؤدي الى تصحيح الاعراف الاجتماعية والثقافات التي تتميز بممارسة الاخطاء ازاء الزوجة؛ وتعزز القيم التي تبين مكانة الاسرة وقيمتها بوصفها الاساس الاول للمجتمع ادخال المناهج التربوية التي تحث على عدم اللجوء الى استخدام اسلوب العنف لحل المشاكل بين افراد الاسر .
  • ضرورة اعطاء دور لمحاكم الاسرة للنظر في الجرائم التي ترتكب ضد الزوجة .
  • ضرورة الاسراع في تشريع قانون الحماية من العنف الاسري من قبل مجلس النواب فلا يزال المشروع بصيغة مسودة لم يتم تفعيلها  وان تكون هناك اولوية لهذا القانون المهم لكونه يتعلق بحماية الاسرة العراقية والتماسك بين افرادها الامرالذي يؤدي الى تطور و ازدهار البلد لتأثير ذلك على الجوانب الاجتماعية والاقتصادية وضرورة وضع اليات واضحة ومحددة لكيفية تقديم الشكوى تسيير الدعوى والاجراءات لحماية الزوجة من العنف الاسري .
  • اهمية التوعية القانونية لجرائم العنف الاسري في المدارس والجامعات .
  • ضرورة ان تقوم وسائل الاعلام من قنوات قضائية وصحف ومجلات ومواقع الكترونية والاذاعات بشرح مضامين قانون الحماية من العنف الاسري واشاعة ثقافة حقوق المرأة وحقوق الانسان .
  • ان تكون هناك هيئة عليا لحماية الاسرة العراقية واعتبارها من الهيئات المستقلة.

The family violence in Al imamijurisprudence_Comparative Study with Law-

With the help of God Almighty, and after completing the research titled (the provisions of domestic violence in the forensic jurisprudence comparative study with the law), emerged a set of the following conclusions and recommendations Results:

1-The rights of family members are part of human rights and we do not mean that it has different rights or independent rights, but these rights are firm and indivisible and must not be violated and neglect, and violence is a pattern of behavior, which raises a lot of concern and concerns and attention by Scholars, clerics, lawmakers and critics. Violence in language is defined as: the breach of the matter and the lack of compassion for it. It is against compassion. In terms of terminology, the developments in philosophical and political thought have given rise to the modern concept of violence. Against the self or against any other person intentionally, a The coercion of an individual to act as a result of feeling pain because of the harm he has suffered is the use of force or threat of use against the self or against another person which causes physical and psychological harm.

2-The concept of violence in law is the deliberate use of force threatened against any individual by another individual or group that leads to actual or potential harm to the individual, or the concept of violence in Islamic law and through the narrative meanings of the household (peace be upon them) What is stated in the Holy Quran is that violence is not a form of cruelty that is contrary to compassion and kindness. It does not mean murder, death, or the like. It is accompanied by insulting and beatings, but it is a way to reach all this. The recurrence or intensity of violence may lead to criminal acts Such as failure and other elements of the concept of modern terrorism.

3-Many of the family problems in which the husband uses violence against his wife can not wife and for reasons blamed by the community to disclose before the courts because theyWill put her husband in prison and thus lose her breadwinner or marital home, which obliges her to consent to family violence and silence, and the family is the nucleus first that develops the personality of their children in society, and help them to shape their personality in general, and because of what we are currently experiencing several family problems, and And the absence of intimate relations, which was one of the most prominent features and protected for decades long values firmly entrenched in law and custom together, to shed new blood in the veins of society, which consists of the total of those families, we find that the status of the family structure in many Arab countries, Pat has been exposed to a chasm And cracks created by many reasons, which in turn led to the manifestations of disintegration and collapse in some families, and the aggravation of family problems.

4-The definition of domestic violence in general is that it is the mistreatment of someone else who has a close relationship such as the relationship between husband and wife, between parents and children, between brothers and relatives in general, and domestic violence is violence that occurs within the family and may not be felt outside of it because Occurs between the walls of the house and under the umbrella of family bondage, it is therefore violent behavior not disclosed because of its cover inside the walls of the house and protected by the family fabric.

5-free of Iraq from places to harbor the abuse of family, and even if found, the social customs and traditions prevent the wife from resorting to it, as well as the inability of legal procedures and means to provide the necessary protection for the wife as the wife still suffers to this time violation of their basic rights, Domestic violence is attributed to major causes and secondary causes. The main causes are divided into social and economic causes, alcohol and drug abuse, and the negative effects of flags on the transmission, dissemination and promotion of violence within the family and its presentation as permissible. Secondary causes Winnie, hate, hate, jealousy, envy and lack of parity between the spouses.

  1. Iraq differs from some Arab countries because it does not have legal legislation that protects the family and especially the wife from domestic violence except for the Kurdistan region, which passed the law against domestic violence in the Kurdistan Region of Iraq No. 8 of 2011,Despite the issuance of many international conventions and conventions that provide for the protection of the family and the renunciation of violence that falls on them.

7-There is a misinterpretation of the texts of the Koran by the husband where he placed himself in an unequal position with his wife has deprived them of their natural rights, including the right to mental and physical integrity and up to the extent of deprivation of the right to life, in addition to the wife is ignorant of many of their rights Especially the rights granted to them by Islamic law and statutes, despite the lack and lack of legal articles and legislation that protect them and preserve their dignity.

Recommendations:

1-We recommend spreading the correct religious awareness by the clerics regarding the rights of the family, including the wife in Islamic law, and also in combating the problem of family violence against the wife because they are the most vulnerable to domestic violence. The misuse of religion in order to underestimate the wife because of the mistake in understanding the verses of the Koran.

2-Preventing violence within families by acting wisely, investigating violence, prosecuting and punishing perpetrators, and providing access to victims.

3-Work to amend the personal status law and the Iraqi Penal Code and develop it, by creating a law that protects family members from domestic violence, and the development of penalties for those who violate this law.

4-Include the educational curricula at all different stages of the topics that lead to the correction of social norms and cultures characterized by the practice of errors towards the wife, and promote values that show the status of the family and value as the basis of the first community, through the integration of the concepts of equality and non-discrimination between males and females, Educational curricula that urge not to resort to the use of violence to solve problems among family members.

5- the need to give a role to the family courts to consider crimes against the wife.

6 – the need to speed up the legislation of the law of protection from domestic violence by the House of Representatives is still draft draft formula has not been activated, and be a priority for this important law because it is related to the protection of the Iraqi family and cohesion among its members, which leads to the development and prosperity of the country to the impact on the aspects Social and economic mechanisms and the need to establish clear and specific mechanisms for how to file a complaint and conduct proceedings and measures to protect the wife from domestic violence.

7-The importance of legal awareness of the crimes of domestic violence in schools and universities.

8-The necessity of the media from satellite channels, newspapers, magazines, websites and radio stations to explain the contents of the law to protect against domestic violence and to promote a culture of respect for women’s rights and human rights.

9 – There should be a supreme body to protect the Iraqi family and consider them independent bodies.