اسم الباحث : عبد المهدي جاسم محمد الخفاجي
الكلية : كلية العلوم الاسلامية
الاختصاص : العلوم الاسلامية
سنة نشر البحث : 2016
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
لم تكن جريمة الإبادة الجماعية في المجتمع المسلم منبثقة من قواعد شرعيةسنتها الشريعة الإسلامية» وانما هي انحرافات فكرية وشطحات عقائدية امتاز بهاأفراد ومجموعات متطرفة انتهجت التكفير منهجاً لتحقيق مآربهم ونزواتهم» دون وازعمن دين وخلق .وقد خلصت من هذا البحث الى النتائج الآتية:
* ان اّلحرب المشروعة في الإسلام مقيدة بقيدين رئيسين هما:أنْ تكون الحرب في سبيلالله وطاعته؛ وأنْ لايصاحبها اعتداء على غير المحاربين وحملة السلاح.
*إن الحرب في الإسلام إضطرارء والباعث عليها هو حماية الدعوة الإسلامية ورد كيدالمعتدين ونصرة المستضعفين والمظلومين وليس للإكراه على دين أو معتقد ولاللتوسعة والاستعمارء والاعتداء على الغير.
*إنَّ تقسيم فقهاء المسلمين الكفار إلى حَربيّن وغير حَربيّن مناطه في الظاهر إلى أنَّالباعث من الحرب هو درء الحرابة والا فلاحاجة إلى التقسيم إِنْ كان الباعث علىالحرب هو الكفر.
* إنَّ النهي المذكور في قواعد وأحكام الحرب يقتضي ترك الفعل؛ وعدم الامتثالانحراف وتطرف ممنوع شرعاً.
* لا يعتقد الإسلام بالحروب الشاملة التي لا تميز بين المدنيين والعسكرين لذا حرمأسلحة الدمار الشامل.
*إن الانحراف والتطرف في الفكر الإسلامي ظاهرة مَرَضِيَة غير منحصرة به وانماهي ظاهرة وبائية في المجتمع البشري.
*إنّ الشريعة الإسلامية ومن منطلق الحذر من سوء استخدام حكم التكفير الشرعي وضعت ضوابط وموانع منعت بموجبها سريان الحكم إلى من لايستحق.
* إن الجماعة الوهابية تختلف عن باقي المسلمين في نظرتها إلى العنف وجرائم الإبادة:حيث تعتبر الحرب هي السبيل الوحيد لنشر الإسلام .
*إِنَّ تطبيق حدود الأحكام الشرعية ليس من مختصات الأمة» بل هي من مختصاتالإمام المعصوم(ع) أو من يمثله عند الشيعة الإمامية» أو الإمام العادل عند باقيالمذاهب الإسلامية.
* إِنّ مايميز جريمة الإبادة الجماعية عما سواها من الجرائم ضد الإنسانية هو عددالضحاياء ونية القصد في الإبادة» فلا يعد قتل شخص واحد منتمي لجماعة مستهدفةإبادة جماعية.
*إِنْ جريمة الإبادة الجماعية لاتعني إبادة الجسد البشري فحسب, بل كل مايمسجماعة معينة من أذى جسدي أو روحي خطير.
* اختلفت النظرة من قبل الأديان السماوية الثلاث الى الموقف من جرائم الإبادة وهذاناشئ من التحريف الذي مس الديانتين( اليهودية والمسيحية ).
* كانت الإبادة الجماعية على أساس الدين والمعتقد هي السمة البارزة في جرائم الإبادةفي التاريخ الإسلامي.
* لايوجد في الشريعة الاسلامية حكمٌ واحدٌ يجيز الإبادة الجماعية لا في السلم ولا فيالحرب.
*إنّ الجريمة المعرفة بجريمة سبايكر ينطبق عليها التعريف الاتفاقي لجريمة الابادةالجماعية والذي أقرتهالجمعية العامة للأمم المتحدة في (9كانون الأول1948م)؛ كماينطبق على واقعتي كربلاء وفخ التاريخيتين.
* إنَّ القائمين بهذه الجرائم منحرفون عن احكام وقواعد الحرب التي سنتها الشريعةالاسلامية» وبالتالي هم منحرفون عن جادة الشريعة السمحاء.
Deviation from the provisions of the rules of war in Islamic law Genocide a model
Praise be to Allah, peace and blessings be upon His Prophets and Messengers, Muhammad, The God of the good and virtuous.After:Since wars unrestricted humanitarian restrictions produced a number of crimes varied magnitude and horror until it reached a peak in the genocide expressed as crimes (genocide), a crime which he described the Koran as corrupt in the land, and bring about the destruction of the plow and birth control, he said (and if he sought in the ground for mischief therein and destroy crops and birth control (
The war of the Islamic point of view is about Jihad for the sake of God, which aims to spread justice and virtue among the people responded Kidd aggressors and support the oppressed,and requires them to avoid attacks on non-combatants, and to secure these motives sharia set up special rules of war and the provisions warned of a drift about, so do not convert from the conversion of a war to eradicate war, be the most important effects 1s genocide, and as it happened in periods of Islamic history as a result shed a group of extremists deviants from Islam to manage the war and fighting the affairs of these provisions and rules did not take into account, and swerve and overdo the right path.
This research was, who is running in the nature of this crime(genocide) and proof of evidence that those who made it are extremists deviant Islamic law in the war as well as peace, and clothed dressed Islam and facing its dress.Search consists of three chapters and boot, each chapter two parts, and all the Study of several demands:Boot a brief statement of the items of the title, and the relationship of wordy ensure among themselves, while the first chapter discusses the research in the war and its legitimacy in the Quran and the Sunnah, and the stages of legislation, the most important motives and goals of the war in Islam, then are view of the most important rules and provisions enacted by the Islamic war of legitimate law.
The second chapter explain the ruling delinquency and religious extremism in Islamic law, and the position of Islamic law from it, with a brief history of this extremism and deviation, and the statement of its causes, and the most important manifestations and signs, were stopovers in the impact of this deviation and extremism in the armed violence and crimes of genocide, it 1sexcept for exposure to the terms legitimacy that offends extremists used as trap and infidelity and apostasy, and the rule of atonement.And he stopped the third chapter on the meaning of genocide, its causes and motives, and distinguishes them from the rest of crimes against humanity and the statement of privacy, and the definition of governance Forensic this crime _ through extrapolation of religious texts, and the opinions of scholars, the way portrayed in the Koran, with a statement of the position of Judaism and Christianity, including religion, and sealed Chapter remembrance of practical models and historical evidence in relation to the Muslim community in question, then the finale with the most important results that have been reached research.