الإنحراف عن أحكام وقواعد الحرب في الشريعة الإسلامية – الابادة الجماعية انموذجاً

رسالة ماجستير

اسم الباحث : عبد المهدي جاسم محمد الخفاجي

الكلية : كلية العلوم الاسلامية

الاختصاص : الشريعة والعلوم الإسلامية

سنة نشر البحث : 2016

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

لم يتأخرالإسلام عن ركب الحضارة الإنسانية كما يدعي المتطرفون من

منتقديه» فقد سبق التشريع الإسلامي كل التشريعات الوضعية في مختلف المجالات

الإنسانية» وبرزأكثر في بيان حقوق الإنسان في الحربء كما هو الحال في السلم.

ولأنَّ الحرب سْنّة من سنن الاجتماع البشري -مع أن اللازم الحيلولة دون

وقوعها-ومظهر من مظاهر العنف الناشئة عن الصراع البشري.والمستخدم فيها كل

أنوا ع القوة لتحقيق الغلبة ٠ لأهداف قد تكون مشروعة»ء أو غير مشروعة» أرست

الشريعة الإسلامية قواعد واحكاماً إنسانية خاصة بالحرب لمنع وقوعهاء أو تقييدها

وتقليل آثارها وأضرارهاء أوجبت على أتباعها التقيد بها وعدم الانحراف عنها.

ومع كل تشريع وقانون وحكمء يبرز من يخالف وينحرف ويتطرف عن تلك

التشريعات والقوانين» وإنْ كانتتلك التعاليم مقدستسنتها الشرائع السماوية لحفظ الجنس

البشري من الإبادة والفناء» بسبب رغبات ونزوات شيطانية < تدفع بالإنسان غير

السويإلى تجاوز القيم الدينية والإنسانية»والتي قد تتحول في كثير من الأحيان من

انحراف فكري إلى انحراف سلوكي يؤدي إلى الاعتداء على الآخرء والنيل منه لمجرد

الاختلاف في الرأي أو الدين أو المعتقد أو العرق» وربما يتطور إلى الاقتناع بلزوم

قتل الآخر وابادته لمجرد الاختلافء والمؤسف أتكثيراً من ذلكيجري تحت مظلة الدين

الإسلامي بعد تزييف أحكامه؛ وسوءاستعمال مفاهيمه الشرعية» حتى استؤصلتوأبيدت

جماعات كاملة تحت غطاءمصطاح التكفير- الشرعي- الذي أساء المتطرفون

التكفيريون استعماله. فخلصت الى جرائم إبادة جماعية شملت حتى أقدس النفوس

البشرية» وهم عترة النبي الخاتم (1) فكان لزاماً التعرض لهذه الجريمة» وبيان آثارهاء

وتفنيد حجج القائمين بها.

Deviation from the provisions of the rules of war in Islamic law Genocide a model

Since wars unrestricted humanitarian restrictions produced a

number of crimes varied magnitude and horror until it reached a

peak in the genocide expressed as crimes (genocide), a crime

which he described the Koran as corrupt in the land, and bring

about the destruction of the plow and birth control, he said (and

if he sought in the ground for mischief therein and destroy crops

and birth control)

The war of the Islamic point of view is about Jihad for the sake

of God, which aims to spread justice and virtue among the

people responded Kidd aggressors and support the oppressed,

and requires them to avoid attacks on non-combatants, and to

secure these motives sharia set up special rules of war and the

provisions warned of a drift about, so do not convert from the

conversion of a war to eradicate war, be the most important

effects 1s genocide, and as it happened in periods of Islamic

history as a result shed a group of extremists deviants from

Islam to manage the war and fighting the affairs of these

provisions and rules did not take into account, and swerve and

overdo the right path.

This research was, who is running in the nature of this crime

(genocide) and proof of evidence that those who made it are

extremists deviant Islamic law in the war as well as peace, and

clothed dressed Islam and facing its dress.

Search consists of three chapters and boot, each chapter two

parts, and all the Study of several demands:

Boot a brief statement of the items of the title, and the

relationship of wordy ensure among themselves, while the first

chapter discusses the research in the war and its legitimacy in

the quraan and the Sunnah, and the stages of legislation, the

most important motives and goals of the war in Islam, then a

review of the most important rules and provisions enacted by the

Islamic war of legitimate law.

The second chapter explain the ruling delinquency and religious

extremism in Islamic law, and the position of Islamic law from

it, with a brief history of this extremism and deviation, and the

statement of its causes, and the most important manifestations

and signs, were stopovers in the impact of this deviation and

extremism in the armed violence and crimes of genocide, it is

except for exposure to the terms legitimacy that offends

extremists used as trap and infidelity and apostasy, and the rule

of atonement.

And he stopped the third chapter on the meaning of genocide, its

causes and motives, and distinguishes them from the rest of

crimes against humanity and the statement of privacy, and the

definition of governance Forensic this crime _ through

extrapolation of religious texts, and the opinions of scholars, the

way portrayed in the Koran, with a statement of the position of

Judaism and Christianity, including religion, and sealed Chapter

remembrance of practical models and historical evidence in

relation to the Muslim community in question, then the finale

with the most important results that have been reached research.