اسم الباحث : نافع سعيد محمد عليوي
الكلية : كلية العلوم الاسلامية
الاختصاص : الشريعة والعلوم الإسلامية
سنة نشر البحث : 2019
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
بعد هذا العرض لموضوع (الإرادة والطلب في الأمر والنهي وأثرهما في الاستنباط الفقهي).
خلص الباحث إلى النتائج الآتية:
- إنّ علومَ الشريعة الإسلاميّة متداخلةٌ فيما بينها وإنّ علمَ أصول الفقه امتزج منذ نشأته بعلوم الشريعة الأخرى.
- اتفقت جميع المدارس الإسلاميّة على أنّ الإرادة من صفاته تعالى والمرية من أسمائه وقد أجمعث على تقسيم الإرادة الإلهيّة إلى إرادة تكوينيّة وارادة تشريعيّة.
- إنّ عدم فَهْمَ المتكلّمين لحقيقة الإرادة كان السببُ في جعلها من صفات الذات عند بعضهم وهو أمرٌ تترتّب عليه إشكالاتٌ عقديّة خطيرةٌ وقد جعلها بعضهم الآخر منصفاتٍ الفعلٍ وهذه الطائفة أراحَتْ نفسّها من الإشكالات الواردة في كونها من صفات الذات
- من المسائل التي وقف عليه البحث هي: إنّ اشتراط المعتزلة الإرادة في الأمر من الآمر سببّهُ الظهوراتٍ المختلفة لصيغة الأمر ولكي يتم تمييز الأمرٍ الحقيقي عن غيره؛لابدّ أنْ يكون الآمرُ مريداً عند إطلاقه صيغة الأمر؛ فالأمز عندهم يتضمَّنُ طلب المأمور به وارادة إيقاعه والنهي يتضْمَنٌ تَرْكَ المأمور به وإرادة عدم إيقاعه فَفِعْلُ المأمور به وتَرْكَ المنهي عنه يستلزمان إرادةً بها يقعْ الفعل أو الترك أو لا يقعان.أمَا الأشاعرة فقد أنكروا على المعتزلة قولهُم بشرطٍ وجود الإرادةٍ من الآمرٍ في الأمر وعدوا الأمرّذات الطلب لا غير ويرى البحث أنّ السبب وراء قولٍ الأشاعرة هذاهو خلطهُم بين الإرادة التكوينيّة والإرادة التشريعيّة.
- إِنّ اختلاف الأصوليين في حقيقة الإرادة هو نتيجة تأثّرهم بميزاتهم الكلاميّة والفلسفيّة والفقهيّة والتفسيريّة والأخلاقيّة.
- إنّ الأصوليّين متفقون على تعريف الطلب إِلَا أنهم اختلفوا في حقيقته فجعله بعضهم مرادفاً للإرادة فتحدث في نفس الطالب مقدّمات الإرادة وجعله بعضْهم مغايراً لها فلا ينطبق عليه ما ينطبق على الإرادة.
- نتج للبحث إنّ الأصوليّين متفقون على أنّ الأمر بمعنى الطلب له مادّةٌ وهيأة يدلبها على الوجوب إلا أنهم اختلفوا في سبب دلالتها على ذلك فهل هو الوضع أم العقل,أم الإطلاق ومقدّمات الحكمة؟ حيث قدم كل منهم ادلته على مدّعاه.
- إن اختلاف الأصوليّين في معاني صيغة الأمر سببُّهُ اختلافهم في المباني الأصوليّة لكل منهم حيث تبنى المحقّقٌّ الخراساني (ت 1329 ه) نظريّة (وحدة المعنى وتعدّد الذاعي): والتي بنى عليها آراءَهُ الأصوليّة في مباحث الألفاظ والتي أخذ بها مشهورٌ الأصوليّين وتبنى السيّد محمّد باقر الصدر (ت 1400ه) نظرية (النسبة الإرساليّة) بينما تبنى السيّد الخوئين (ت1413ه) نظرية (إبراز الأمر النفسانيّ الاعتباريّ)؛ وقد انعكست نتيجة هذه المتبنيات الأصولية على فَهْمْ وتفسير معاني الأمروالنهي عند الأصوليّين.
- إنّ التعبير باجتماع الأمر والنهي من خداع العنوانات؛ لأنّ البحث في اجتماع الأمر والنهي ليس المقصودُ منه صدورٌ حكمين متنافيين على فعلٍ واحد فهذا محال عقلا وانما المقصود به اجتماع حكمين على حيثيتين مختلفتين في شيءٍ واحدٍ؛ ولذا من الأفضل تغيّر عنوان المسألة إلى ما يرفع الإبهامَ البَدوي الذي يحصل للقارئ.
- وممّا وقف عليه البحث القول بالكلام النفسيّ الذي قالت به الأشاعرة حيث قسّموا كلامَهُ تعالى إلى نفسي وآخر لفظي وأنه قديمٌ قائمٌ بذاته وليس حادثاً وعبّروا عنه تارة بالطلب وأخرى بالأمرء وهو عندهم غيرٌ العلم والإرادة ويرى البحث أنّ قولَهُم هذا مبني على خلفيّاتِ عقديّة أساسها النزاع مع المعتزلة حول مسألة حدوث القرآن والتي عَرِفَتْ تاريخيا ب(محنة خلق القران).
- إِنّ مسألة كلام اللهِ تعالى أثّرت في بعض المباحث الأصولية كمسألة الحكم الشرعي والتكليف.
- إن مسألة الإرادة والطلب في الأمر والنهي لها فائدة علمية كبيرة جدا حيث يترتب على طبيعة النسبة بينهما آثارٍ فقهيّة وأصوليّة وعقديّة.هذه جملةٌ من النتائج التي خَلُصَ إليها البحثُ خلال دراسة هذا الموضوع الخطيروالشائك وبقدر أهمّية هذه النتائج وخطورّتها على الصعيد العلمي فالبحث لا يدّعي إعطاءَ صورةٍ كاملة عن هذا الموضوع. ولا عن النتائج التي توصّل إليها؛ بل هناك كثيزمن الأمور التي لم تُبْحَتْ؛ نظراً لتشعُبها واحتياجها إلى مقدّماتٍ كثيرة تُخْرِج البحث عن الموضوعية والمنهجية.
Volition and Demand And Their Impact In The Jurisprudence Elicitation (Analytical study)
This study was based on three chapters preceded by an abstract and an introduction and followed by the conclusion in which the researcher tried to point out the result he deduced, As well as the references and resources and then a summary of the study in English. The researcher tried to give a brief an idea about each one of the terms used in the main title, “volition, command, demand, prohibition, effect, and Jurisprudential inference” explaining every term with a reference to its origin.
The first chapter comes to show the truth of demand and prohibition which came in three sections dedicated to studying the truth of volition for the speakers, where the first sections dealt with first the point of view of Mu’tazila (a rationalist school of Islamic theology ) in command and prohibition and secondly, he tackled the point of view of Ash’ariyya in the divine will and its impacts on demand and prohibition, And finally dealt with the view statement of the Imamiyah school speakers. The second sections show how philosophers show the truth or reality of volition.
first he showed the point of view of the materialism philosophers in volition and a choice which embraced the theory of Psychologists that’s based on The characteristics which blend to create the personality expressed by the term (personality triangle), then he dealt with the divine volition among Muslim philosophers and showed their own opinions which divided them into two section one who considered it divine only characteristics and the other section considered it qualities that were made by God. The first chapter was ended with the last and third sections in which he showed the view of Fundamentalists in divine will be indicating the variation of opinions and the reason behind it.
The second chapter was dedicated to show the truth of the demand and prohibition in which the first section studied the truth of command to the Fundamentalists, indicating the stage that it went through and its sections and the most important meanings that it was used with, and condition of height and superiority in structural demand. The second section dealt with the most important tools of demand among fundamentalists the command and the prohibition, the study concepts subject the material shape and figure view and their indications, showing the views of Fundamentalists in each term in details then moving on to the indication of the predicates sentence which is used in demand and the important Fundamentalist view of it.
The third section dealt with prohibition and how it indicates a demand but it started the sentence with negation instead, indicating its meanings and uses to the Fundamentalists who differed in the effect to several sayings, then dealt with the research formulation of the prohibition and the most important views, and dealt with the fact of the issue of collect. It deals then with the wording of prohibition and the most important views or comments about it. It also tackled the possibility of the prohibition an order to occur at one time and the Jurisprudence benefit of that occurrence.
The third and last chapter was dividing into three sections, the first section the first part of the study is devoted to studying the truth of Almighty words, and the theory of psychological speech, and the views of linguistic theories in it, and its impact on the process of the elicitation jurisprudential. The second section was dedicated to the study compelling and choice and their effect on volition and command, about which the Ash’ariyya said that if one did not have the volition to act on something then his actions are forced or compelling. On the other side, it dealt with what the Mu’tazila said about the Authorization theory which was the exact opposite of what the Ash’ariyya had said, and lastly it explained the view of Shi’a which said a human has the right to choose between two conditions, he is not obliged neither given the whole authority. The last chapter dealt with the ratio between the concept of volition and the concept of demand and the implications of that. It showed views of the fundamentalists were reviewed in this subject in detail and the statement of the fundamentalist, jurisprudential and contractual implications.
The study and research were not more than an attempt to show the greatness of the Islamic heritage, perfection cannot be promised but if that attempt seems perfect then all Thanks and appreciation goes to God, and if it was not that is because humans are not perfect, but I tried and put out a lot of effort on this study