التعليل اللغوي في كُتب قراءات القرن السادس الهجري

رسالة ماجستير

اسم الباحث : زينه إبراهيم مزهر الغانمي

اسم المشرف : أ.م. د. فائزة ثعبان منسي الموسوي

الكلمات المفتاحية : التعليل- علة - القرن السادس-المستوى الصوتي- المستوى الصرفي

الكلية : كلية العلوم الاسلامية

الاختصاص : لغة القران وادابها

سنة نشر البحث : 2023

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدُ لله بارئ الخلائق أجمعين ، والصلاة والسلام على أشرفِ الأنبياءِ والمرسلين محمد وعلى آله صلوات الله وسلامه عليهم أجمعين لا سيما بقية الله في العالميين روحي وارواح العالمين لتراب مقدمه الفداء سيدي ومولاي صاحب العصر والزمان(عجل الله تعالى فرجه الشريف).
ولمّا كان الاشتغال به شرفًا عظيمًا جعلتُ البحثَ فيه فرصة لنيل شيٍء من ذلك الشرف العظيم ، ومنطلقًا للتقرب من الله سبحانه وتعالى ، ومن هنا اخترت دراسة((التعليل اللغوي في كتب قراءات القرن السادس الهجري))، وقد ساعدتني مشكورةً في أختيار هذا الموضوع الإستاذة المساعدة الدكتورة رفاه عبد الحسين مهدي، وكان لي الشرف أن تكون مشرفة على رسالتي ولكنها اعتذرت عن ذلك لظروف صحية، فأوكل الإشراف إلى الإستاذ المساعد الدكتورة فائزة ثعبان منسي الموسوي وكانت صاحبة الفضل بكمال هذا العمل واخراجه بأجمل صورة وادعو الله لهما بالصحة والعافية، وقد حظيت القراءات القرآنية بإهتمام العلماء في مختلف العصور، فعكفوا على دراسة وجوهها، واستنباط علوم العربية منها, فكانت دراستي مختصة بكتب قراءات القرن السادس الهجري ،الذي أنماز عن غيره من القرون بكثرة كُتب القراءات القرآنية التي تم احصاءها أربعة عشر كتابًا ، وجدير بالذكر أن علماء هذا القرن متفاوتون فيما بينهم؛ إذ توزع هذا التفاوت على عدة جوانب فكان منها ما يتحدث عن حجج تلك القراءات وعللها وأسباب الاختلاف فيها وأهم هذه الكتب هي: الجمع والتوجيه لما نفرد بقراءته يعقوب، لأبي الحسن الرعيني الإشبيلي (539هـ) تحصيل الهمزتين ،لأبي الأصبغ السّماتي الإشبيلي(560هـ)، ومفاتيح الأغاني في القراءات والمعاني ، لأبي العلاء الكرماني(563هـ)، والموضح في وجوه القراءات وعللها ، لابن أبي مريم الشيرازي (565هـ) أمّا الكتب المتبقية فقد كانت كتب تختص بذكر القراءة فقط.
وقد اقتضت طبيعة البحث أن يُقسم على ثلاثة فصول ، وتمهيد، مسبوقًا بمقدمة، وختم البحث بخاتمة ضمّت النتائج التي توصلت إليها الدراسة ، والجدير بالذكر أني لم اجعل للمستوى الدلالي فصلًا مستقلًا لقلة التعليل اللغوي ، فيه وإنما ذكرت كدلالة معجمية سياقية فقط، وذكرتها في المستويات الصوتية والصرفية والنحوية، وإمّا التمهيد فقد بيّنت فيه مفهوم التعليل اللغوي لغة واصطلاحًا مع ذكر نبذة عن علماء القرن السادس الهجري .
ودرست في الفصل الأول، المسائل الصوتية في ثلاثة مباحثَ، الأول للإدغامِ ، والثاني للإمالةِ ، أمّا الثالث فخصص لموضوع تحقيق الهمز وتسهيله.
فجاء الفصل الثاني بعنوان التعليل الصرفي فدرست فيه المسائل الصرفيه وتم توزيعه على أربعةِ مباحث، خصصت الأول منها للبحث: ما قرئ بالضم والفتح والكسر من الأفعال، وعلة ذلك، وخصصت الثاني للبحث ما قرئ بالضم والفتح والكسر من الأسماء، أمّا الثالث فخصص للبحث في التعليل بالتخفيف والتشديد، وخصص الرابع للبحث فيما قُرئ للمبني للمجهول وعلة ذلك.
وأمّا الفصل الثالث فقد خصص للبحث في المستوى النحوي، وقسم على أربعة مباحث، تحدثت في الأول منها عمّا قُرئ بالرفع والنصب والجر من الأسماء وما قُرئ بالرفع والنصب من الأفعال، وتحدثت في الثاني عمّا قُرئ بالحذف ، وتحدثت في الثالث عمّا قُرئ بالتذكير والتأنيث، وتحدثت في الرابع عمّا قُرئ بالإفراد والجمع وعلة ذلك, والمنهج اللغوي الذي اتّبعته في كتابة فصول الرسالة هو المنهج الوصفي التحليلي الذي يقوم على جمع مادة البحث الواردة في كُتب قراءات القرن السادس الهجري، وما فيها من علل لغوية ثم تحليلها ودراستها، وبيان آراء النحاة فيها.
وأمّا الطريقة التي اتبعتها الباحثة في كتابة الرسالة فهي أنّني أبدأ بذكر النص القرآني ،ثم ذكر العلل الغوية التي ذكرتها كتب قراءات القرن السادس الهجري ، وأذكر حجة تلك القراءة ، ثم أذكر آراء اللغويين القدماء، وأوجه الاختلاف والاجماع فيها، ثم انتقل إلى كُتُب التفسير ، فأذكر آراء أصحابها في المسألة المدروسة ،واختم المسألة بذكر آراء المحدثين, وكان أختياري للنصوص انتقائياً مبيناً على أختيار النماذج التي يرد فيها التعليل واضحًا وصريحًا في كتب قراءات القرن السادس الهجري.
وفي الختام أقول : يعلم الله أني لم أدخر جهداً وقتتًا من أجل اتمام هذا العمل وإن هذا العمل ما هو إلا مجهود بشري ،لايخلو من النقص والخطأ، كما جاء في التنزيل ((رَبَّنَا لاَ تُؤَاخِذْنَا إِن نَّسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا))[ البقرة:286]،فأن وُفقت فيه فبفضل الله ونعمته وتسديده ،وإن أخطات فما أنا إلا بشر أصيب وأخطئ، وأسال المولى سبحانه وتعالى أن يرزقنا الإخلاص في القول والعمل وأن يجعل هذا العلم خالصًا لوجهه الكريم ، وإن يتقبله قبولًا حسنًا ، والحمد لله رب العالمين.

Rp-Linguistic reasoning In the books of readings of the sixth century AH, a linguistic study .pdf

Abstract_____________________________

Since engaging in it is a great honor, I made researching it an opportunity to gain something of that great honor, and a starting point for getting closer to God Almighty, and from here I chose to study ((Linguistic reasoning in the books of readings of the sixth century AH)), and the assistant professor graciously helped me in choosing this topic. Dr. Rafah Abdul-Hussein Mahdi. I had the honor of having her as a supervisor for my thesis, but she apologized for that due to health conditions. Supervision was entrusted to the assistant professor, Dr. Faiza Tha’ban Mansi Al-Musawi. She was the one who was credited with completing this work and producing it in the most beautiful way. I pray to God for their health and well-being. The Qur’anic readings were enjoyed. With the interest of scholars in various eras, they devoted themselves to studying its aspects and deriving Arabic sciences from it. My study was specialized in the books of recitations of the sixth century AH, which distinguished itself from other centuries by the abundance of books of Qur’anic recitations, of which fourteen books were counted. It is worth noting that the scholars of this century differed in what between them; As this discrepancy was distributed in several aspects, some of which spoke about the arguments for those readings, their reasons, and the reasons for disagreement in them. The most important of these books are: Collection and Orientation for What We Only Recite Yaqub, by Abu Al-Hasan Al-Ra’ini Al-Ishbili (539 AH), Tahseel Al-Hamzatain, by Abu Al-Asbagh Al-Samati Al-Ishbili (560 AH), and Mafatih Songs in the Recitations and Meanings, by Abu Al-Ala Al-Kirmani (563 AH), and Al-Mawhid fi The Faces of Recitations and Their Reasons, by Ibn Abi Maryam Al-Shirazi (565 AH). As for the remaining books, they were books that specialized in mentioning reading only.
The nature of the research required that it be divided into three chapters, a preface, preceded by an introduction, and the research was concluded with a conclusion that included the findings of the study. It is worth noting that I did not make the semantic level a separate chapter due to the lack of linguistic explanation, but rather I mentioned it as a lexical-contextual meaning only, and I mentioned it in the phonological levels. Morphology and grammar, and as for the introduction, I explained the concept of linguistic reasoning linguistically and terminologically, while mentioning an overview of the scholars of the sixth century AH.
In the first semester, I studied phonetic issues in three sections, the first on assimilation, the second on inflection, and the third was devoted to the topic of investigating hamzah and facilitating it.
The second chapter was entitled Morphological Reasoning, in which morphological issues were studied and it was divided into four sections. The first of them was devoted to research: what was read with dhammah, fatha, and kasra from verbs, and the reason for that. The second was devoted to researching what was read with dhammah, fatha, and kasra from nouns. As for the third, it was devoted to research in reasoning by mitigation. And emphasis, and the fourth was devoted to researching what was read in the passive voice and the reason for that.
As for the third chapter, it was devoted to research at the grammatical level, and was divided into four sections. In the first, I talked about what was read in the nominative, accusative, and genitive nouns and what was read in the nominative and accusative from verbs. In the second, I talked about what was read by deletion, and in the third, I talked about what was read in the masculine and feminine, and I talked in The fourth is about what was read individually and plurally and the reason for that. The linguistic approach that I followed in writing the chapters of the thesis is the descriptive and analytical approach, which is based on collecting the research material contained in the books of readings of the sixth century AH, and the linguistic reasons in them, then analyzing and studying them, and stating the opinions of grammarians about them.
As for the method followed by the researcher in writing the thesis, it is that I begin by mentioning the Qur’anic text, then mention the linguistic reasons mentioned in the books of readings of the sixth century AH, and I mention the argument for that reading, then I mention the opinions of the ancient linguists, and the aspects of disagreement and consensus in them, then I move on to the books of interpretation, so I mention The opinions of its authors on the studied issue, and I concluded the issue by mentioning the opinions of the hadith scholars. My choice of texts was selective, based on choosing examples in which the reasoning was clearly and explicitly stated in the books of readings of the sixth century AH.
In conclusion, I say: God knows that I have spared no effort or time to complete this work, and that this work is nothing but a human effort, not devoid of shortcomings and errors, as stated in the revelation: ((Our Lord, do not hold us accountable if we forget or make a mistake)) [Al-Baqarah: 286] If I succeed in it, it is by God’s grace, grace, and direction, and if I am wrong, then I am only a human being who is right and wrong. I ask God Almighty to grant us sincerity in word and deed and to make this knowledge pure for His honorable face, and to accept it with goodness. Praise be to God, Lord of the Worlds.