اسم الباحث : مريم هادي رضا الجعيفري
الكلية : كلية العلوم الاسلامية
الاختصاص : الشريعة والعلوم الإسلامية
سنة نشر البحث : 2018
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
بعد الدراسة والبحث في طيات المدونات التفسيرية وكتب اللغة ومدونات البلاغةوالأصول والنحو وعلوم القرآن وبحمدالله أولاوأخرا وبفضله سبحانه استطاعت الباحثة في أنْ تتوصل إلى مجموعة من الثمرات التي يمكن تلخيصها على النحو الآتي:
1-إنّ التفسير التحليلي يعد المسلك البياني للنص القرآني الذي لا غنى لأي مفسّر منه قط ؛ فمن أراد فهم كلام الله ومراده من الآيات القرآنية لا بدّ من أنْ يلجأ له ويتتبع خطواته فهو يزوّدالمفسّر بالوسائل المختلفة لأداء مهمته التفسيريةإذ يوظّف فيه العلوم الأخردكفقه اللغة والنحووالصرف والبلاغة والأصول والقراءات و أسباب النزول وغيرها لبيان مراد الله تعالى فتتفتح بذلك مداركه ويزداد تبحره بدقائق ألفاظ القرآن الكريم .وعليه فإن التفسير التحليلي مسلك مهم لشموله وسعته وصحة نتائجه تفسيرياً .
2- تبيّن للبحث بأنْ الجذور الأولى للتفسير التحليلي تمتد إلى عصر نزول القرآن الكريم وأنّ النبي محمد (ص لى الله عليه وآله وسلم ) وأهل بيته المعصومين (عليهم السلام) هم أصحاب الريادة فيه إذ لهم قصب السبق في هذا المنهج تأصيلاً ووجوداً واستعمالاً ويظهر ذلك من خلال الموروث الضخم التي وصل إلينا .
3-اتضح للبحث أنّ التفسير التحليلي هو أحد مناهج تفسير القرآن الكريم ؛ لأنه يمثل طريقة المفسّروأسلوب في تفسيره للنصّ القرآني سواء كان جزءاً معي من السورة أو سورة كاملة أو المصحف بكامله فيتتبع المفسّر به الآيات ويتناول دراسة كل لفظة في النص ويبين دلالتها الخاصة ومن ثَمَّ يربطها بدلالة التركيب ومن ثم يربطها بدلالة السورة بصورةعامة ويكون التفسير التحليلي اتجاهاً تفسيرياً في حال كون هذا المنهج يمثل الصبغة العامة للمفسر, أو التفسير .
4 -إنّ هناك علاقة وثيقة بين منهج التفسير التحليلي والمناهج التفسيرية الأخرى؛ وذلك للتداخل بينهما فهو يمثل آلة لكل منهج أي لا يخرج صاحب المنهج القرآني أو العقلي أو اللغوي وغيرهم بأي نتيجة تفسيرية دون أن يحلل الآيات القرآنية ويحصل على تفسيرها ٠ وهذه المناهج تدخل في المنهج التحليلي كذلك .
5 -إنّ التفسير التحليلي يساعد على إبراز الهدف الكلي للسورة ؛لأنه يعمل على تفسيرها بسياقات متعددة وكل سياق يعالج هدفاً قرآنيّاً معيناً يتعلق بما قبله وما بعده من الأهداف داخل السورة الواحدة وبالنتيجة نحصل على هدف السورة الأساس كليّا .
6-الحصول على الهدف الأساس لآيات قرآن الكريم التي تحث على هداية البشروهذا عن طريق التفسير التحليلي ويستمد المفسّر ذلك من واقع المحتوى القرآني نفسه سواء بتحليله الآيات العقيدة أو الشريعة أو الأخلاق 7- يساعد التفسير التحليلي في ابراز جمالية النص القرآني فهو نص متدرّج في مقاطعه أيآياته:ولكنها مرتبطة بعضها مع البعض الآخر فتوجع بالنهاية لقصد وغرض إلهي واحد .وهذابخلاف ما يدّعيه المحرفون والمشككون للنص القرآني من أنه نص مفكك وكل جزء منه خصّ بنفسه؛ فهذا الأمر غير صائب فللتفسير التحليلي هو عملية تفسير أيات النص القرآني تفصيليّاً لمعرفة دلالة كل جزء من ثم ربط الأجراء مع بعضها فأثبت أنّ النص القرآني ماهو إِلّا منظومة معرفية واحدة لا يمكن تجزتئتها لأنها تنتهي أخيراً إلى غرض وهدف واحد وهنا تبرز الجمالية له .
8- إن التفسير التحليلي يطلق ذهن المتلقي في فضاءات المعرفة وينقله من المحدودية إلىاللامحدودية في عملية التلقي كما أنّ هذه العملية تتراوح بين معرفة البعد الفكري والبعد التكويني لتنتج البعد التواصلي وهو فهم المتلقي للنص وطريقه ذلك الفهم فهو متغير منمتلق لآخر.
9- إن التأويل له مدخلية في التحليل فالتفسير التحليلي لاينفك عن هذه المدخلية فلمًا كان التأويل هوالانصراف عن الظاهربدليل الوصول إلى معنى النص وكون هذا الانصراف عن الظاهر قديوقع أحيانا في الفتنة أويوصل إلى برالأمان ولمًا كان التفسيرالتحليلي بالمقابل هدفه الوصو ل إلى مراد الله فإن ّلا محالة سيعمل على دراسة دليل ذلك التأويل وتحليله لمعرفةمدى صلاحيته.وعليه فإن َّالتفسير التحليلي يرتبط بالتأويل من حيث أنّه طريق موصل إلى صحة نتائج ذلك التأويل.
10- إنّ لكل تفسير آليات خاصة لا يبتعد عنها فآليات التفسير التحليلي متعددة منها الآليات اللغوية إذ لا يخرج المحلل التفسيري لكشف نص معين من دون أن يستعمل الصرف والبلاغة والنحو وغيرها وكذلك الآليات الأصولية التي من خلاله يتعرف إلى دلالةالأحكام الفقهية من حيث الحرمة والحليّة وغيرها وذلك في مباحث الألفاظ كما أنّ لآليات علوم القرآن الجزء المهم في ذلك فالمفسر لابدٌ أن يتعرف على أسباب نزول الآية والناسخ والمنسوخ والقراءات وغيرها فكل هذه تكون ركائز أساسية للتفسير التحليلي لا يمكنه الكشف عن مراد الله تعالى في السورة إلا من خلالها .
11- إنّ أغلب الآيات في سورة الطلاق تحمل أحكاماً شرعية كما في الطلاق والعدة والنفقة والسكنى وغيرها فتفسيرها بالتحليل من الضروريات؛ لما يبرزه من الأمور الواجبةوالمحرّمة والمستحبة والمكروهة والمباحة وغيرها.
12- من خلال التفسير التحليلي نستطيع معرفة هل الأحكام ثابتة أم متغيرّة وذلك بتتبع الآيات وفرز الجمل الأسمية عن الفعلية ومعرفة السائد من غيره ففي سورة الطلاق نجد من أسلوب الأمر مواضع كثيرة تدل على الوجوب وكذلك للجملة الإسمية حضور في السورة والتي تدل على الثبات لأن أحكام الطلاق ومتعلقاته مفروضة وواجبة على المطلق والمطلقة لابذّ من تحققها ولا تتغير بل ثابتة كما في وجوب العدة ووجوب النفقة وغيرها
أما أهم التوصيات التي توصي بها الباحثة في هذه الدراسة هي :
1-ندعو أصحاب الأقلام البحثية الجادة إلى إيلاء العناية وزيادة الاهتمام بدراسة التفسيرالتحليلي وذلك لأنّه المنهج الأعم والأكثر شيوعاً في نطاق بيان الدلالة التفسيرية للنص القرآني لذلك من الواجب الاهتمام به أكثر من غيره .
2 -نقترح دراسة أيات العقيدة في النص القراني من خلال توظيف منهج التفسير التحليلي ذلك بأنّ هذا المنهج إذا ما وظّفَ التوظيف الصحيح وإذا ما وضع على مساره الأمثل فإنه سيعد الفيصل والوسيلة الأنجع في بيان الدلالة الأوضح بل الأحق من آيات العقيدة وبهذا سيظهرأنَّ التفسير التحليلي بوصفه منطقاً لحل الكثير من الإشكالات التي ترتبط بآيات العقيدةوفهمها تفسيريا.
3- ندعو إلى توظيف منهج التفسير التحليلي في نطاق دراسة النقد التفسيري ذلك بأنّ الباحثة قدوقفت على جملة من الآراء غير السديدة عند المفسرين ما تدعو الحاجة إلى قراءة نقدية دقيقة ولا يؤدى هذه المهمة على أحقيتها سوى منهج التفسير التحليلي لذا أدعو بتوظيفه في النقد التفسيري عموما.
4 -نوصي الكوادر الأكاديمية المختصة بوزارتي التعليم العالي والتربية باعتبار موضوع التفسير التحليلي مادة من المواد الدراسية التي تعد منهجاً دراسياً يُجعل للطلبة في العلوم الإسلامية كما ولا بِدّ للمؤسسات العلمية والبحثية العناية به وبكل تفسير كونه مستمداً جذوره التأصيلية من أهل البيت (عليهم السلام) لذا يجب الأخذ به وتطويره.
5 -نوصي في هذه الدراسة إلى تنشيط ودعم الكوادر ذات الاختصاص بتحليل كلام الله بأدق تحليل ذلك من خلال إقامتهم لجلسات قرآنية أو دورات تعليمية تتخصص بالتفسير التحليلي وأن يصب اهتمامهم بشكل خاص بالآيات التي تحث على ترابط الأسرة وتبين أحكامهاوواجبات كل من الزوجين على الآخر للتقليل من ظاهرة الطلاق الشائعة في وقتنا الحاضر .
Analytical Interpretation Study in Curriculum and Mechanics - Surah Divorce Model -
After the study and research in the folds of interpretive codes and language books and codes of rhetoric and assets, grammar and science of the Koran and thank God first and last thanks to the Almighty was able to find a series of fruits that can be summarized as follows
1 – The analytical interpretation is the scriptural route of the Qur’anic text, which is indispensable to any interpreter. Whoever wants to understand the words of God and his will from the Quranic verses must resort to him and follow his footsteps. He provides the interpreter with various means to perform his interpretive mission. Grammar, interpretation, grammar, fundamentals, readings, reasons of descent and others to show the meaning of God Almighty, so opens his mind and increases sailing in minutes words of the Koran, and therefore the analytical interpretation is an important path to its comprehensiveness and validity and the results of interpretation.
2 – The research shows that the first roots of analytical interpretation extend to the era of the descent of the Holy Quran and that the Prophet Muhammad (peace be upon him and his family) and the people of his house infallibles (peace be upon them) are the leaders in it as they lead the way in this method of incorporation and food and use, Through the huge legacy that has come to us.
3 – It turns out that the analytical interpretation is one of the methods of interpretation of the Koran; because it represents the method of the interpreter and his method of interpretation of the Koran, whether it is a specific part of the sura or a complete surah or the entire Koran, follows the interpreter verses and deals with the study of each word in the text and shows its special significance , And then linked in terms of composition and then linked in terms of Sura in general, and the analytical interpretation is an interpretive trend in the case that this approach represents the general nature of the interpreter or interpretation.
4 – There is a close relationship between the method of analytical interpretation and other interpretative approaches; because of the overlap between them is a machine for each approach, which does not come out of the Koranic or mental or linguistic approach and others any explanatory result without analyzing the Koranic verses and get their interpretation, Analytical as well.
5 – The analytical interpretation helps to highlight the overall goal of the picture, because it works to interpret it in multiple contexts and each context addresses a particular Qur’anic goal relating to the preceding and beyond goals within the single surah and as a result we get the goal of the whole basis.
6 – Obtain the basic goal of the verses of the Koran, which urges the guidance of human beings, and this through an analytical interpretation and derives the interpreter from the reality of the Koran itself, whether analyzed by the verses of faith, law or morality.
7 – The analytical interpretation helps to highlight the aesthetic of the Quranic text is a gradual text in its sections any verses, but they are linked with each other, return to the end of the purpose and the purpose of the divine one .., This is contrary to what the characters and skeptics claim to the Quranic text that the text is dismantled, This is not true. The analytical interpretation is the process of interpreting the verses of the Qur’anic text in detail to find out the significance of each part, then linking the wage earners with each other, proving that the Qur’anic text is only one system of knowledge that can not be divided because it finally ends up with one purpose and purpose.
8 – The analytical interpretation opens the mind of the recipient in the spaces of knowledge and transfers it from the limit to the limitless in the receiving process, and this process ranges from the knowledge of the intellectual dimension and the formative dimension to produce the communicative dimension which is the recipient’s understanding of the text and its way of understanding.
9 – Interpretation is an integral in the analysis, analytical interpretation does not stop this approach, when the interpretation is to depart from the apparent evidence to reach the meaning of the text, and that this departure from the apparent may sometimes occur in sedition or lead to safety, On the other hand, his goal is to reach Murad Allah. He will inevitably study the evidence of this interpretation and analyze it to determine its validity. Therefore, the analytical interpretation is related to the interpretation in that it is a path to the validity of the results of that interpretation.
10- Each interpretation has special mechanisms that do not depart from it. The mechanisms of analytical interpretation are many, such as the linguistic mechanisms. The interpretative analyst does not come out to reveal a particular text without using exchange, eloquence, grammar, etc., as well as the fundamental mechanisms through which he learns the meaning of jurisprudential rulings in terms of sanctity, And the mechanisms of science Quran is the important part in that the interpreter must recognize the reasons for the descent of the verse and the transcriber and copied and readings, etc., all these are the cornerstones of the analytical interpretation can not reveal the intention of God in the Sura only through them.
11 – Most of the verses in Surat al-Talaq have legitimate rulings, such as divorce, alimony, alimony, housing, and others, so it is interpreted as an essential necessity, because it highlights the due, haraam, desirable, objectionable, permissive, and other matters.
12 – Through the analytical interpretation we can know whether the provisions fixed or changing by tracking the verses and the separation of the nominal sentences from the actual and knowledge of the prevailing than others In the surah of divorce, we find the method of command many places indicate the obligatory and the nominal sentence presence in the Sura, which indicates stability because the provisions of divorce And its related obligations imposed on the absolute and absolute must be achieved and do not change, but fixed as in the necessity of kit and the need for maintenance and others.
The most important recommendations recommended by the researcher in this study are:
- We call on serious research writers to pay attention to and interest in the study of analytical interpretation, because it is the most common and most common method in the context of the explanatory statement of the Qur’anic text.
- We propose to study the verses of faith in the Qur’anic text by employing the method of analytical interpretation that if this approach is employed correctly and if it is put on its optimal path then it will be the best and the most effective method in the statement of the most obvious meaning, rather than the verses of faith. To solve many of the problems that are related to the verses of faith and their interpretation.
- We call for the use of the method of analytical interpretation within the scope of the study of explanatory criticism that the researcher has stood on a number of opinions is not good interpreters what is needed for critical reading and accurate and this task is only entitled to the method of interpretation of the analytical so I call for the use of interpretive criticism in general .
- We recommend the academic staff competent ministries of higher education and education as the subject of analytical interpretation material of the subjects of study which is a curriculum that makes students in the Islamic sciences, as well as the scientific and research institutions to take care of it and any explanation for being rooted roots of the people of the house (peace be upon them) Must be introduced and developed.
- In this study we recommend activating and supporting cadres who are competent to analyze God’s word with the most accurate analysis, through their stay for Quranic sessions or educational courses that specialize in analytical interpretation. Their attention is particularly focused on the verses that encourage family cohesion. The phenomenon of divorce is common in our time.