التفسير الموضوعي والتفسير البنائي – موازنة وتحليل

رسالة ماجستير

اسم الباحث : مصطفى غازي عباس حمود

اسم المشرف : أ.م. د اقبال وافي نجم

الكلمات المفتاحية : الموضوعي- البنائي-الاصول- القواعد- الموازنة

الكلية : كلية العلوم الاسلامية

الاختصاص : الشريعة والعلوم الإسلامية

سنة نشر البحث : 2023

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين محمد وآله الطيبين
أما بعد
فقد تناول البحث نوعين من التفسير هما التفسير الموضوعي والتفسير البنائي اللذان ظهرا في القرن الماضي قائمين على جذور مهمة تعود إلى صدر الإسلام وقد استفاد كل منهما من الثروة التفسيرية الكبيرة التي تتمثل في ما بين أيدينا من تفاسير اتخذت الشكل التجزيئي الترتيبي.
وبعد دراسة وتحليل لهما في الجانبين النظري والعملي خلص البحث إلى استخراج مجموعة من الأصول والقواعد والمصادر التي قام عليها ووظفها كل من التفسيرين ثم أتت مرحلة الموازنة بينهما وفق ما أبرزته الأصول والقواعد والمصادر من معطيات استدل بها البحث على ما خلص له من نتائج وقد اشتملت فصول البحث الثلاثة على شواهد وأمثلة تعزز ما يذهب إليه وما يخلص له من نتائج.
وقد اسفر الفصل الأول الذي خصص للبحث في أصول التفسير، وقد ظهر من خلال الموازنة أن التفسيرين يشتركان في أغلب أصول التفسير فهما يتعاملان مع النص القرآني المبارك على أنه وحي إلهي لم ينله التحريف وأن ظاهره حجة كما أنهما اتفقا على توظيف علوم القرآن ومعارفه في التفسير ووظفا التفسير التجزيئي واعتمدا التوفيق بين الأقوال التفسيرية والترجيح بين المتضاد منها، وافترقا في الغاية من الاعتقاد بتلك الأصول وتبنيها، فالتفسير الموضوعي كان يتبنى تلك الأصول وينطلق منها ليجعل القرآن الكريم مهيمن على التجربة البشرية، والأمر الآخر الذي كان يسعى له هو استخراج الرؤية القرآنية لموضوعات الحياة المختلفة، في حين كان التفسير البنائي يتبنى تلك الأصول ليثبت ترابط السورة القرآنية واتحاد بنائها وأن أجزاءها منتظمة وفق هندسة إلهية معجزة.
أما الفصل الثاني الذي خصص لقواعد التفسير الموضوعي والبنائي فنجد الاشتراك والافتراق يحضر أيضًا وأن قواعد التفسير البنائي يمكن أن تكون قواعد للتفسير الموضوعي (الكشفي) الباحث عن وحدة السورة المباركة، كما أن بعض قواعد التفسير الموضوعي بعنوانه العام يمكن أن تطبق في التفسير البنائي ويستفاد منها في عملية الكشف عن مراد الله غير أن هنالك ما اختص به التفسير الموضوعي وهو القاعدة الخاصة بالجمع الكامل لآيات الموضوع من كل القرآن الكريم مضافًا إلى القاعدة الخاصة بالجمع بين الآراء التفسيرية وما يفضي له من توسعة المعنى فهما من خصائص التفسير الموضوعي بالنحو الذي بينه البحث مفصلًا.
أما الفصل الثالث فكان عن مصادر التفسير الموضوعي والبنائي وقد اشتركا في جميع المصادر التفسيرية وقد قدما القرآن الكريم على أنه المصدر الأساس الذي يقومان عليه ولكنهما افترقا في مقدار الأخذ من تلك المصادر طبقًا للغاية التي يقصدها كل منهما ومساحة البحث، فالموضوعي يبحث في القرآن الكريم كله عن الموضوع في حين أن البنائي يدور في حدود السورة القرآنية الواحة ولا يتعداها إلا نادرًا، وإن الموضوعي يقصد الدلالة والمعنى، في حين إن البنائي درس السورة دلاليًا وجماليًا بما يثبت اتحاد أجزائها وتماسك بنائها، وهذا الأمر بالتأكيد انعكس على حجم وكيفية الأخذ من بعض مصادر التفسير.
وقد خلص البحث لجملة من النتائج منها اصالة هذين النوعين من التفسير وأنهما نتاج أصول وقواعد ومصادر التفسير وبالتالي فنتاجهما حجة يهتدى به لمراد الله تعالى وأن تفسير القرىن بالقرآن هو عمادهما كما أن فك التداخل بين التفسير الموضوعي والبنائي يكون باخراج التفسير الموضوعي (الكشفي) من عنوان التفسير الموضوعي وإدراجه مع البنائي أو إيجاد عنوان جامع لهما لأن بقاءه مع الموضوعي غير مناسب فهو اقرب للبنائي بكثير من صلته بالتفسير الموضوعي بمعناه العام المعروف.

Objective interpretation and structural interpretation Equilibration and analysis


Abstract
The research dealt with two types of interpretation, namely the objective interpretation and the structural interpretation, which appeared in the last century, based on important roots dating back to the early days of Islam . Each of them benefited from the great explanatory wealth represented in what we have in the hands of interpretations that took the ordinal fragmentary form
After studying and analyzing them on both the theoretical and practical sides, the research concluded to extract a set of assets, rules and sources on which each of the two interpretations was based and employed. All three have evidence and examples that reinforce what it goes to and the results it concludes
The first chapter, which was devoted to research on the origins of interpretation, and it appeared through the balance that the two interpretations share most of the principles of interpretation, as they deal with the blessed Qur’anic text as a divine revelation that has not been distorted and that its apparent meaning is an argument. They reconciled the explanatory sayings and preferred between the opposing ones , They differed in the purpose of believing in and adopting those principles. The objective interpretation was adopting these principles and proceeding from them to make the Holy Qur’an dominant over the human experience. The other thing that he sought was extracting is the Qur’anic vision of the various topics of life, while the constructivist interpretation was adopting those assets to prove the interdependence of the surah. The Qur’anic text and the unity of its construction and that its parts are organized according to miracle divine geometry .
As for the second chapter, which is devoted to the rules of objective and constructivist interpretation, we find participation and divergence also present, and that the rules of constructivist interpretation can be rules for objective interpretation ( detective ) seeking the unity of the blessed surah, and some of the rules of objective interpretation with its general title can be applied in constructivist interpretation and benefit from them in the process of revealing Allah’s will, however, there is what is specific to the objective interpretation towards the rule for the complete collection of the verses of the subject from all the Holy Qur’an in addition to the rule for the combination of exegetical opinions and what leads to it in the expansion of the meaning, they are from the characteristics of the objective interpretation in the manner shown by the detailed research .
As for the third chapter, it was about the sources of objective and constructive interpretation, and they participated in all the exegetical sources and that they presented the Holy Qur’an as the basic source on which they are based, but they differed in the amount of taking from those sources according to the purpose that each of them intended and the research space , while the structural revolves within the limits of the Qur’anic surah and rarely exceeds it, and the objective intends the significance and meaning, while the structural studied the surah semantic and aesthetically to prove the union of its parts and the coherence of its construction, and this matter was certainly reflected in the size and method of taking from some sources of interpretation .
The research concluded with a number of results, including the authenticity of these two types of interpretation and that they are the product of the origins, rules and sources of interpretation, and therefore their product is an argument that guides the purpose of Allah the Almighty, and that the interpretation of the Qur’an in the Qur’an is their pillar, just as decoding the overlap between objective and constructivist interpretation is by taking out the objective interpretation (the detective ) from the title the objective interpretation and its inclusion with the constructivist or finding a comprehensive title for them because staying with the objective is not appropriate, as it is much closer to the constructivist than it is related to objective interpretation in its general known sense .