التوجيـه الصرفـي والنحـوي للقراءات القرآنية المروية عن أئمة أهل البيت(عليهم السلام)

رسالة ماجستير

اسم الباحث : ايات علي عبد الامير

اسم المشرف : الاستاذ المساعد الدكتور نــــــوال كمــال النقيب

الكلمات المفتاحية : التوجيه - بين -وضح- تفسير - قراءة

الكلية : كلية العلوم الاسلامية

الاختصاص : لغة القران وادابها

سنة نشر البحث : 2021

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

المستخلص

إنَّ هذا المستخلص لرسالة بعنوان ( التوجيه الصرفي والنحوي للقراءات المروية عن أئمة أهل البيت ( عليهم السلام ) ) مقدّمة إلى قسم اللغة العربية في كلية العلوم الإسلامية جامعة كربلاء لنيل درجة الماجستير في لغة القرآن وآدابها .

يهدف الموضوع إلى جمع القراءات المتواترة عن أئمة أهل البيت ( عليهم السلام ) بين دفتين ودراستهما صرفيًا ونحويًا لإثراء المكتبة العربية .

قسمتها على : فصلين سبقهما فصل تمهيدي ومقدمة فيها عرض لخطة الرسالة وأهمية العنوان ويتلو الفصلين خاتمة وقائمة بأهم المصادر والمراجع .

حمل الفصل التمهيدي عنوان : التعريف بالقراءات القرآنية وموقف العلماء منها ، تحدثتُ فيه عن موقف العلماء السنة والشيعة من القراءات ، خلاف العلماء في القراءات ، وأعداد القراءات ، وفوائدها ، وأسباب اختلافها وأوجهها .

أمّا الفصل الأول : فوضع تحت عنوان : التوجيه النحوي للقراءات المروية عن أئمة أهل البيت ( عليهم السلام ) ، ضمَّ أربعة مباحث هي : الاول : الحذف ، الثاني : ما قرئ بالتغيير ، الثالث : ما قرئ بالتنوين ، الرابع : ما قرئ باختلاف الحركات والحروف من الأفعال .

والفصل الثاني : وضع تحت عنوان : التوجيه الصرفي للقراءات المروية عن أئمة أهل البيت ( عليهم السلام ) ، وضمّ سبعة مباحث هي : الاول : ما قُرِئ بالمبني للمجهول ، الثاني : ما قُرِئ بالتضعيف ، الثالث : ما قُرِئ بالتخفيف ، الرابع : ما قُرِئ بالزيادة ، الخامس : ما قرئ باختلاف الحركات ، السادس : ما قُرِئ بالجمع ، السابع : ما قرئ بالإفراد .

وأبرز ما توصلت إليه الدراسة هو : أنَّ القراءات القرآنية نشأت عن طريق اختلاف نطق القرّاء لبعض كلمات القرآن الكريم ، بعد أن تعاقبت حركة التلقي والتلمذة لرواية القرآن الكريم .

Morphological and grammatical guidance for the quranic reading told by Imams of the household (PBUT)

Summary
This Summary of the master thesis under the title (Morphological and grammatical guidance for the quranic reading told by Imams of the household (PBUT) ) It’s a grammatical study , presented to the department of Arabic studies at the college of Islamic sciences / The university of Karbala To be honoured to deserve (get) in the language of holy Quran and it’s phenomenas .
The subject is intended to collect , The Readings that are frequented which we take from the Infallible imams (PBUT) in between and to study them grammatically to enrich The Arabic libraries .
I have devided this study into tow chapters which are preceeded by preliminary chapter and an introduction . Which includes apresentation of the plan of the theses importance of the title . the two chapters Are followed by the conclusion and a list of the main reference book and resources . The preliminary is under the title : Introduction to Quranic Readings and the attitude of Scientists about them , I presented the attitude of Sunni and Shiite scientists and the differences among scientists in ways of readings .
The first chapter is under the title Grammar guidance for the readings of In fallible imams ( peace beupon them ) It inciudes seven to pics : lst – deleting and – what was read in groups 3rd – what I was read by individuals . 4th – what was read with tanween 5th- what was read with changes 6th- what was read with additions 7th- what was read with different intenations (movements) .
The secon chapter is under the title the Gramatical guidance in the Readings of the twelve In fallible Immams . it includes four topics .
(lst ) what was read with differences intenations , letters form verps . (2nd) what was read with passive voice . (3rd) what was read with doubling – what was read with reducing with pronouncation .
(light letters)
The main conclusion of the study is that the Qwranic readings . Were established through the differences in readers pronoun cation for some of the words of the Holy Quran , after the sequences of the movement Receiving and disciple ship for the telling of Holy Quran .