اسم الباحث : شمم صادق زاير
اسم المشرف : الأستاذ المساعد الدكتور جاسم عبد الواحد راهي
الكلمات المفتاحية : الكلمات- القصار- نهج البلاغة - وسائل- اقناع
الكلية : كلية العلوم الاسلامية
الاختصاص : لغة القران وادابها
سنة نشر البحث : 2021
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
الخلاصة
تحاول هذه الدراسة تتبع الكلمات القصار في نهج البلاغة لأمير المؤمنين وأسد الله الغالب الإمام علي بن أبي طالب (عليه السلام) ودراسة الأساليب الإقناعية التي تسطرت فيها لجذب الأنظار والقلوب إلى الفكر القرآني الإسلامي الذي جاءت به هذه الشخصية العظيمة , علماً انه استعمل أكثر من اسلوب لغوي منها : الحجاج والتداولية والإقناع مستغلاً ما جاءت به منظومة اللغة العربية من عناصر وأساليب لتحقيق ذلك .
وتبعاً لمقتضيات الموضوع , فقد ضمت الرسالة على تمهيد وثلاثة فصول , كان التمهيد مختصاً بتتبع مفهوم الحجاج وصورة في الموروث العربي , بينما اهتم الفصل الأول بدراسة الآليات الإقناعية اللغوية في الكلمات القصار . جاء الفصل الثاني لدراسة الأساليب الاقناعية في الكلمات القصار , اما الفصل الثالث فقد جاء لدراسة مظاهر البلاغة الإقناعية في الكلمات القصار , وجاءت الخاتمة التي ذكر فيها أهم النتائج التي توصل إليه البحث وهي أن من سمات كلمات الإمام علي (عليه السلام) انها تنطلق من واقع الحياة غير موجهة لفئة معينة أو زمن معين , فهي ذات أبعاد فكرية تتلاءم ونظرته عليه السلام للحياة . ومن مميزاتها امكانية استعمالها حتى وقتنا الحاضر لما تتمتع به من خاصية إقناعية , ولحسن بيانها.
Short Phrases in Imam Ali’s Nahj Albalagha , Argumentation Study
Abstract
This thesis is the second session of the persuasive studies in Nahj Albalagha dealing with third chapter of Nahj Albalagha, because of the powerful persuasive words of Imam Ali (pbuh) aiming at attracting and convincing the receiver, consequently changing an idea or belief with another perfect one relying on the lingual means and techniques.
This thesis is classified into an introductory and three chapters, the introduction is organised in two parts dealing the roots of persuasion in the Arabic heritage and the short speech features in Nahj Albalagha. As for the chapters, the first one is The Lingual Persuasion whose topics dealing with the sentence features, links, factors, stairs Orbital . The second chapter topics are stylistic persuasion, ordering, emphasis, repetition, mentioning, questioning and their functions in words. The third chapter is for rhetorical persuasion whose topics are dealing with metaphor, metonymy, simile, figurative language and their persuasive role in words.
The study is marked by its analytic rhetorical style showing the powerful persuasion of words. Among the most important results the study reached is the functions of the persuasion style in words are instructional, moralistic, religious and healthy with basic goals aiming at correcting somebody’s life path, consequently reforming the community.