المرجعيات الثقافيّة والدينيّة في شِعرِ مالك بن لمُرحَّل أديبُ العَدوتينِ

رسالة ماجستير

اسم الباحث : أثير أحمد حسين جمعه

اسم المشرف : أ.م.د. صفاء حسين لطيف

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية العلوم الاسلامية

الاختصاص : اللغة العربية/فلسفة لغة القران وادابها

سنة نشر البحث : 2024

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

الخلاصة

بســــم الله الرحمــــن الرحيــــم
الحمدلله رب العالمين والصلاة والسلام على أشرف خلقه الطيبين الطاهرين
وبعد ؛
أشرقت شمس العربية على مرفأ الأندلس وعبرت بأفنانها لجة البحر المتوسط لتكون حاضرة جديدة يرفع فيها اسم الرب وتلهج الألسن به وبلغته الشماء في جنة حباها الله بما تريد وترغب , إنها الأندلس .

وهذا النتاج العلمي تحاول فيه الباحثة استلهام المرجعيات الثقافية التي استقى منها الشعراء عماده مادتهم التي تكون إبداعهم ومن هؤلاء الشعراء مالك بن المُرحَّل أديب العدوتين بالبحث الموسوم المرجعيات الثقافية والدينية في شعر مالك بن المُرحَّل أديب العدوتين متتبعين فيه أهم المواطن والمواقف والأحداث التي استمد منها مادته الإبداعية شعراً إبداعياً كان مؤهلاً لأن تبحر الباحثة في دراسته وتتّبّع مواطن الجمال فيما أخذ وهذب وذوب في نتاج الشاعر في تلك الأحداث .
وتبعاً لمقتضيات البحث فقد ضم البحث تمهيدًا وثلاثة فصول اهتم التمهيد بدراسة مدخل تعريفي لمفردات العنوان وجاء على ثلاثة مطالب كان الأول في مفهوم المرجعية الثقافية والثاني مفهوم المرجعية الدينية والثالث عصر الشاعر مالك بن المُرحَّل وحياته .
وذهب الفصل الأول لدراسة المرجعيات الدينية وجاء على أربعة مباحث اهتم الأول بدراسة القرآن الكريم وقد قُسّم على: القرآنية المباشرة, والقرآنية غير المباشرة, والقرآنية المحوّرة, وجاء المبحث الثاني لدراسة الحديث النبوي الشريف, وجاء المبحث الثالث لدراسة المديح النبويّ الشريف وقُسّمَ على: المولديّات, والحجازيّات, والنعاليّات, وجاء المبحث الرابع لدراسة الشخصيّات الدينيّة وتُقسم على: شخصيات الأنبياء, الشخصيّات المقدّسة, والشخصيّات المنبوذة.
وكان الفصل الثاني مهتم بدراسة المرجعيات التاريخية والأدبية في شعر ابن المُرحَّل وجاء على ثلاثة مباحث اهتم المبحث الأول بالمرجعيّات الأدبيّة, والمبحث الثاني بالمرجعيّات التاريخية وكان المبحث الثالث مبحراً في توظيف الأماكن والأحداث.
ثم خاتمة بينّا فيها أهم ما توصلت إليهِ الباحثة من نتائج ثم قائمة بأهم المصادر والمراجع وكان أهمها القرآن الكريم وكتب الحديث فضلاً عن كتب التراث ومجموعة من الكتب الأدبية والنقدية التي تهتم بدراسة المرجعيات الثقافية .

Cultural and religious references in the poetry of Malik bin Al-Marhal Adeeb Al-Adwatain

Abstract

In the name of God, the Most Gracious, the Most Merciful Praise be to God, Lord of the Worlds, and prayers and peace be upon His most honorable, good and pure creation And after ;
The Arab sun has risen on the port of Andalusia and its throne with its artists, to enjoy the Belgian Sea as a new metropolis in which the name of the Lord is raised, tongues are blazing, and it has reached the heavens in a paradise that God loves with what it wants and desires, which is Andalusia
This scientific product was tried by the researcher, drawing inspiration from the cultural references from which the poets drew the mainstay of their material, which is their creativity. Among those poets is Malik ibn al-Muharil, the writer of suffering, by searching for the tagged cultural and religious references in Malik ibn al-Muharil, the writer of the two pains, tracing in it the most important sleep, situations, and events, from which he derived his material in poetry.
Creativity was qualified for the researcher to explore the limits and trace the beauties as they came and went and dissolved in the poet’s production in those events .
According to the requirements of the research, the research included three chapters. The study was concerned with introducing a definition of the vocabulary of the title. It came down to three demands. The first was in the concept of popular cultural reference, acceptable contemporary reference, the era of the poet Malik ibn al-Muharil and his identity
The first chapter focused on religious references and came to four sections. The first was concerned with studying the Noble Qur’an and was divided into: the direct Qur’anic, the indirect Qur’an, and the modified Qur’an. The second section covered the noble Prophet’s hadith, and the third section covered the honorable prophetic teacher and was divided into: the Mawlids, the Hijazis, and the Naaliyyat. The fourth section was for a comprehensive religious study and was divided into: the personalities of the prophets, the sacred personalities, and the outcast personalities
The second chapter was concerned with studying the historical and literary references in Ibn al-Muharjil and consisted of three sections. The first section on poetry was concerned with literary references, the second section was concerned with historical and historical references, and the third section was delved into the use of places and events .
Then a conclusion in which we explained the most important findings of the researcher, then a list of sources and references, the most important of which is the Qur’an, the Holy Book of Hadith, and even the books of heritage
One of the ancient literary books that influenced the study of cultural references