اسم الباحث : علي جواد كاظم الجبوري
اسم المشرف : الأستاذ المساعد الدكتور صفاء حسين لطيف المسعودي
الكلمات المفتاحية : المركز- الهامش- الاستشراق- برنارد لويس- الاسلام
الكلية : كلية العلوم الاسلامية
الاختصاص : لغة القران وادابها
سنة نشر البحث : 2023
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
الخلاصة
يقعُ هذا البحث ضمنَ حقلِ النقدِ الثقافي، القائم على قراءة المُضمر في الخطاب، وهجرة المنهج الكلاسيكي في نقد النص، فالنقد الثقافي يعمل على تحويل القارئ الناقد من مجرّد صنيعة ثقافية تتحكّم فيها الأنساق المغلقة وتوجّه حركتها، إلى عنصرٍ فاعلٍ وفاحصٍ لكلّ نص وفق ضوابط منهجية صارمة.
ويسعى هذا البحث إلى كشف قضايا (المركز) و(الهامش) في الفكر الاستشراقي، وإبراز تجلّياتها في مؤلّفات المستشرق الأنجلوأميركي برنارد لويس، وتحليل ثقافته الاستشراقية للتعرّف على الجوانب الخفيّة وراءها، وإظهار الكامن منها، التي استهدفت الشرق عمومًا والإسلام خصوصًا، إذا ما لاحظنا أنّ المركز هو الثابت في ثقافةٍ ما بالمعنى النسبي لمفهوم ثابت، وهو ما يتشكّل من ترسيخ للعقائد والفلسفات والعادات والتقاليد، أمّا الهامش فهو ما يقع خارج محيط الدائرة الفكرية، فهو فكر وخطاب الأقليّة المعزولة خارج نطاق الثقافة المهيمنة، فهي دراسة ثقافية تحاول الإجابة عن أسئلة عديدة لعلّ من أهمها: كيف ينظر الغرب للإسلام؟
يمثّل هذا البحث خطوة نقدية تقوّم الخطاب الغربي المركزي، وتواجهه بشيء من الكشف الصادم للأنساق المضمرة وإخراجها للعلن، إذ يشتغل على عرض نسقي المركز والهامش من أجل تقويض زيف بعض الخطابات الغربية المركزية، والسرديات الكبرى التي تُسيطر على المتخيّل الغربي، والماكنة الإعلامية الاستعمارية الغربية، التي تصوّر المسلم (الآخر) بأنّه متخلّف، دموي، عنيف، ذو فكر إقصائي، لا يؤمن بالحوار، والتعايش مع المقابل، خصوصًا بعد أحداث برج التجارة العالمي (11 أيلول 2001)، وإظهار الهامشي في الخطاب الاستشراقي وكشف ما استتر منه خلف خطابات المركز، إذ تحتدّ عملية الاستقطاب والصراع بين المركز والهامش. ويأتي البحث ردًا على الخطاب المركزي الاستشراقي، ولإثبات أنّ الاستشراق ما هو إلّا سلاح بيد الغرب وليس علمًا فحسب، لفرض هيمنة الأنا الغربية على الآخر الشرقي. الباحث
Rp-The Center and the Margin in Orientalist Islamic Studies Bernard Lewis as a model.pdf
Abstract:
This study falls within the field of cultural criticism, based on the reading of the implicit in the discourse, and the migration of the classical approach in text criticism, cultural criticism works to transform the critical reader from a mere cultural creation controlled by closed formats and directing their movement, to an active element and examiner of each text according to strict methodological controls.
This study seeks to uncover the issues of (center) and (margin) in Orientalist thought, and highlight their manifestations in the writings of the Anglo-American orientalist Bernard Lewis, and analyze his Orientalist culture to identify the hidden aspects behind them, and show the underlying ones, which targeted the East in general and Islam in particular, if we note that the center is fixed in a culture in the relative sense of a fixed concept.
This is formed by the consolidation of beliefs, philosophies, customs and traditions, while the margin is what lies outside the periphery of the intellectual circle, it is the thought and discourse of the isolated minority outside the scope of the dominant culture, it is a cultural study that tries to answer many questions, perhaps the most important of which is: How does the West view Islam?
This study represents a critical step that undertakes the central Western discourse, and confronts it with some shocking detection of implicit patterns and bringing them out into the open, as it works on presenting the center and marginal formats in order to undermine the falsity of central Western discourses, and the grand narratives that dominate the Western imaginary, and the Western colonial media machine, which portrays the Muslim (the other) as backward, bloody, violent, with an exclusionary thought, who does not believe in dialogue and coexistence with the opposite, and to show the marginal in the orientalist discourse and reveal what was hidden from it behind the center’s discourses, as the process of Polarization and conflict between the center and the periphery.
The study comes in response to the orientalist central discourse, and to prove that orientalism is only a weapon in the hands of the West, not just science, to impose the hegemony of the Western ego on the Eastern other.
Researcher