النقد التفسيري عند الشيخ الطوسي (ت: 460هــ) في كتابه التبيان في تفسير القرآن عرض وتحليل

رسالة ماجستير

اسم الباحث : ختام علكم فرحان

اسم المشرف : م.د. مسلم جواد خضير

الكلمات المفتاحية : النقد- التفسيري- الاحكام- العقائد- الشيخ الطوسي

الكلية : كلية العلوم الاسلامية

الاختصاص : الشريعة والعلوم الإسلامية

سنة نشر البحث : 2022

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

الخلاصة
ركزت الدراسة على إيضاح الرؤية النقدية للشيخ الطوسي في نقده ودحض الآراء التفسيرية المعارضة وانتقاده لهذه الآراء بأسلوب علمي ومنهج عقلاني مبني رأيه بالأدلة والحجج الصحيحة والدليل القوي، هدفت الدراسة إلى بيان الموقف المعرفي للشيخ الطوسي وكذلك القيمة العلمية للتفسير الذي مارسه الشيخ في جوانب النقد، واعتبره أداة فعالة في النقد وتصحيح الآراء.
ومن الأهداف الأخرى التي أوضحتها هذه الدراسة المنهج النقدي للشيخ الطوسي وما هي الأساليب التي استخدمها في نقده لهذه الآراء حتى تكون الصورة القرآنية واضحة في معالمها وهل يمكن استخدام هذه، الأساليب النقدية كأداة في دحض وإزالة الشبهات وإزالة المشاكل؟ وهل هناك مصادر اعتمدها الشيخ في النقد والرد على بعض المفسرين وبعض اللغويين؟، اشتملت الدراسة على خمسة فصول، لكل منها موضوعاته الخاصة تناول الفصل الأول محورين الإول منها المنهجية وسماتها، أما المبحث الثاني فقد تناول موارد النقد التفسيرى (القرآن، الرواية، العقل، الإجماع).
أما الفصل الثاني فقد قام الباحث بدراسة أهم القضايا العقدية وطرحها على طاولة البحث، مع دراسة أهم الجهات التي وجه إليها النقد التوضيحي ومن هم الكفار والتعامل مع (الملحدين) واليهود والنصارى المسيحيون (الذين لهم كتاب) والمسلمون على اختلاف طوائفهم.
وقد أظهر الفصل الثالث نقداً في مغزى آيات الأحكام، وقد اشتملت على مسائل متنوعة في إيضاح أساليب وطريقة نقد الشيخ بحيث يكون الأول عبادات، والثاني في المعاملات، والثالث يشمل الحدود والرابع في الدية ،أما الفصل الرابع فقد اشتملت الدراسة على موضوعات علوم القرآن وعرفتها بستة موضوعات، إما الفصل الخامس تناول النقد التفسيري في نطاق الدلالة اللغوية والبلاغية الأول منها في الآراء النحوية والمبنى الصرفي والثاني في التشبيه والكناية، وحصل الباحث على عدد من النتائج، منها أن المصادر التي وافق عليها الشيخ في نقده مصادر معترف بها، مثل القرآن، والأحاديث الشريفة، وأحاديث العلماء الموثوق بهم والمتميزين، بالإضافة إلى أن هدف انتقاد الشيخ للأقوال لأنها لم تكن موثوقة وقد كانت كذلك تحدى حتى من قبل العلماء الآخرين.

Exegetical criticism of Sheikh Al-Tusi (d.: 460 AH) in his book Al-Tibyan fi Tafsir Al-Qur’an View and analyze

Abstract
The study focused on clarifying the critical vision of Sheikh Al-Tusi in his criticism and refutation of the opposing interpretive views, and his criticism of these views in a scientific manner and a rational approach based on his opinion with evidence, arguments, and correct and strong evidence
The aim of the study was to demonstrate the epistemological position of Sheikh Al-Tusi and also the scientific value of interpretation, which the Sheikh practiced aspects of criticism, taking it as an effective tool in criticism and correction of opinions
One of the other objectives that this study clarifies is the critical methodology of Sheikh al-Tusi, and what are the methods and methods used by him in his criticism of these views in order for the Qur’anic image to be clear in its features
Can these critical methods and methods be taken as a tool in refuting, refuting, removing suspicions and removing problems?
Are there sources that the Sheikh has adopted in criticism and refutation with reference to some of the commentators and certain seers? The study included four chapters, each with its own topics
The first chapter dealt with three topics, methodology, and features, and the third topic studied the sources of interpretation criticism (Quran, Novel, Reason, Language, Rhetoric, and Consensus
The second chapter showed criticism in the significance of the verses of the rulings. It included various issues in clarifying the methods and the method of criticism of the Sheikh so that the first would be worshipers, the second in transactions, the third included limits, and the fourth was in blood money.
In the third chapter, the study included the topics of Quranic sciences and identified them with six topics.
As for the fourth chapter, the researcher studied the most important doctrinal issues and put them on the table of research, with the study of the most important parties to whom explanatory criticism was directed and who were infidels, dealing with (atheists), Jews and Christians (who have a book) and Muslims of their various sects.
The researcher obtained a number of results, namely that the sources approved by the Sheikh in his criticism are recognized sources, such as the Qur’an, the noble hadiths, and the sayings of trusted and distinguished scholars, in addition to the fact that the goal of
the Sheikh’s criticism of the sayings is because they are not reliable and have been