تأثير إرهاق الممرضين وعبء العمل على معارف الأخطاء الدوائية في وحدات ‏العناية المركزة للأطفال

رسالة ماجستير

اسم الباحث : معتز عقيل اوحيد حبيب

اسم المشرف : أ.م.د. زكي صباح مصيحب

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية التمريض

الاختصاص : علوم التمريض

سنة نشر البحث : 2024

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

الخلاصة

المقدمة: غالبًا ما يعاني الممرضون في وحدات العناية المركزة للأطفال من الإرهاق نتيجة لتحديات الوظيفة، وأعباء العمل العالية، والتحولات الصعبة، وتوقعات الإنتاجية، وعدم الاعتراف بجهودهم. يمكن أن تؤثر هذه العوامل سلبًا على جودة الرعاية التمريضية المقدمة للأطفال المصابين بالمرض وقد تؤدي إلى زيادة الأخطاء الدوائية داخل وحدات العناية المركزة للأطفال.
الأهداف: تهدف هذه الدراسة إلى تقييم تأثير الإرهاق وعبء العمل على معرفة الممرضين بالأخطاء الدوائية في وحدات العناية المركزة.
منهجية البحث: استخدمت الدراسة تصميمًا ارتباطيًا وصفيًا يركز على وحدات الرعاية الحرجة للأطفال في الفترة من 25 ايلول 2023 إلى 2 حزيران 2024. تم جمع البيانات باستخدام استبيانات بما في ذلك استبيان عبء عمل التمريض، وجرد الإرهاق، واستبيان المعرفة في الأخطاء الدوائية. تم استخدام تقنية أخذ العينات غير الاحتمالية (الهادفة)، والتي شملت 98 ممرضة من إجمالي 134 ممرضة تعمل في وحدات العناية المركزة.
النتائج: وجدت الدراسة أن (55.1%) من الممرضين لديهم عبء العمل مرتفع. بالإضافة إلى ذلك، (61.2%) من الممرضين لديهم مستوى متوسط من الاحتراق النفسي، أظهرت الدراسة (74.5%) من الممرضين لديهم معرفة جيدة بالأخطاء الدوائية في وحدات العناية المركزة للأطفال.
الاستنتاجات: استنتجت الدراسة وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين عبء العمل ومعرفة الممرضين حول الأخطاء الدوائية في وحدات الرعاية الحرجة. لم تكن هناك علاقة ذات دلالة إحصائية بين الاحتراق النفسي على معرفة الممرضين حول الأخطاء الدوائية في الرعاية الحرجة.
التوصيات: أوصت الدراسة بتنفيذ برامج تدريبية حول الإرهاق وأسبابه وعوامل الخطر وتأثيره على أداء ممرضين الرعاية الحرجة وأساليب التغلب عليه. توصي الدراسة الحالية ببرنامج التعليم المستمر لجميع طاقم التمريض في مختلف مستويات التعليم في جميع مستشفيات بلدي لتقليل الأخطاء الدوائية لتقليل خطر تعرض المريض للأذى وتعزيز سلامة المرضى وزيادة عدد طاقم التمريض العاملين في المديرية العامة للصحة. ووزارة الصحة لمعالجة مشكلة نقص الكوادر التمريضية في المؤسسات الصحية.

Influence of Nurses’ Burnout and Workload on Medication ‎Errors Knowledge in Pediatric Critical Care Units

Abstract

Background: Pediatric nurses in critical care units frequently face burnout due to the demanding nature of their work, heavy workloads, strenuous shifts, high productivity expectations, and insufficient acknowledgment of their contributions. These stressors can negatively impact the quality of care provided to critically ill children and may result in a higher incidence of medication errors within pediatric critical care units.
Objective: This study aims to evaluate the influence of burnout and workload on nurses’ knowledge of medication errors in Pediatric critical care units.
Methodology: The study utilized a descriptive correlation design focused on pediatric critical care units from September 25th, 2023, to June 2nd, 2024. Data were collected using questionnaires including the Nursing Workload Questionnaire, Maslach Burnout Inventory, and the Knowledge of Medication Errors Questionnaire. A non-probability (Convenience) sampling technique was utilized, involving 98 nurses out of a total of 134 nurses working in Pediatric critical care units.
Results: The study found that (55.1%) of the nurses perceived their workload as high. Additionally, (61.2%) of nurses experienced a moderate level of burnout. Despite this, (74.5%) demonstrated the good knowledge of medication errors among nurses in Pediatric critical care units.
Conclusion: There were significant statistical correlations between workload on nurses’ knowledge about medication errors in the critical ‎care ‎units. There were no significant statistical correlations between burnout on nurses’ knowledge about medication errors at the critical ‎care ‎.
Recommendations: Training programs about burnout its causes, risk factor, effect on critical care nurses’ performance and its overcoming techniques should be carried usually. The present study recommends continuous education program for all nursing staff in deferent level of education in all my country’s hospitals to decrease medication errors to reduce patient risk of harm and promote the patient safety and increase the number of nursing staff employed by the General Directorate of Health and Ministry of Health to treat the problem of nursing staff shortage in health institutions.