اسم الباحث : سجاد علي حسين
اسم المشرف : أ.م.د خليل حميد محمد علي+ أ.م.د ثريا جويد محين
الكلمات المفتاحية : التوليدي,بسلاح الشيش, المبارزة,الناشئين
الكلية : كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة
الاختصاص : التربية البدنية وعلوم الرياضة
سنة نشر البحث : 2021
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
وتتضمن استراتيجية التعلم التوليدي عمليات توليدية يؤديها المتعلم لربط المعلومات الجديدة
والخبرات السابقة. وتعلم من خلال أربع أطوار ( التمهيدي ، التركيزي ، التحدي ، التطبيقي ) .
تعد رياضة المبارزة من الرياضات الجميلة والممتعة بما تتميز به من جمالية في الأداء الفردي
وخفة ورشاقة وتوازن في الحركة وتعتبر المهارات الهجومية من اهم المهارات التي يجب ان يمتلكها
المبارز وتقسم الى ثلاث هي ( الهجمة المستقيمة المباشرة ، الهجمة بتغير الاتجاه ، الهجمة
العددية.) وتكمن مشكلة البحث من خلال مراجعة الباحث ومتابعته للاعبين الناشئين في قسم رعاية
الموهبة الرياضة في كربلاء للمبارزة لاحظ أن اغلب اللاعبين لديهم ضعف في أداء المهارات
المطلوبة و القدرة على التفكير في ربط الحركات بعضها مع البعض الاخر . هدفا البحث:-
التعرف على تأثير استراتيجية التعلم التوليدي في تعلم بعض المهارات الهجومية بسلاح الشيش
للاعبي المبارزة الناشئين .التعرف على افضلية التأثير بين استراتيجية (التعلم التوليدي والمتبعة
من قبل المدرب) في تعلم بعض المهارات الهجومية بسلاح الشيش للاعبي المبارزة الناشئين.
فرضا البحث:-هناك تأثير إيجابي لاستراتيجية التعلم التوليدي في تعلم بعض المهارات الهجومية
بسلاح الشيش للاعبي المبارزة الناشئين الاختبار القبلي والبعدي ولصالح الاختبار البعدي . هناك
افضلية في التأثير بين استراتيجية ( التعلم التوليدي والمتبعة من قبل المدرب) في تعلم بعض
المهارات الهجومية بسلاح الشيش للاعبي المبارزة الناشئين بين الاختبارات البعدية ولصالح
استراتيجية التعلم التوليدي . حدد الباحث مجتمع البحث بالطريقة العمدية اللاعبين الناشئين في
قسم رعاية الموهبة الرياضية في كربلاء للمبارزة بأعمار ( )15-13سنة والبالغ عددهم
( 26لاعبأ .) وقد تم اختيار العينة بطريقة العشوائية البسيطة وبأسلوب ( القرعة) والبالغ عددهم
( )20لاعبا وقسموا الى مجموعتي ( 10لاعبين ) للتجريبية ( ) 10لاعبين للضابطة اذ تعلم
المجموعة التجريبية باستراتيجية التعلم التوليدي ، بينما تعلم المجموعة الضابطة بستراتيجية
المتبعة من قبل المدرب .
بعد إتمام الباحث لإج ارءات البحث واج ارء الاختبا ارت البعدية للمجموعتين التجريبية والضابطة تمت
المعالجات الإحصائية اللازمة لنتائج الاختبارات ثم عرض تلك النتائج وتحليلها ومناقشتها واستنادا
لنتائج البحث تم التوصل إلى الاستنتاجات التي بينت ان لاستراتيجية التعلم التوليدي الاثر الايجابي
في تفوق ورفع مستوى لاعبي المجموعة التجريبية في تعلم بعض المهارات الهجومية بسلاح الشيش
للاعبي المبارزة الناشئين . ووضعت عدد من التوصيات اهمها تمثلت في التأكيد على استخدام
استراتيجية التعلم التوليدي في تعليم مختلف الألعاب الرياضية الفردية والجماعية وذلك لفاعليتها في
التعلم بوصفها استراتيجية تعتمد على مراعاة الفروق الفردية بين المتعلمين .
Rp_The effect of a generative learning strategy in learning some offensive skills with foil for emerging fencing players.pdf
A generative learning strategy includes generative processes
performed by the learner to relate new information and past
experiences. And learn through four phases (introductory, focus,
challenge and implementation).
Swordplay is a beautiful and enjoyable sport, with its aesthetics
in individual performance, hand trick, fitness , and balance in
movement. Attacking skills are among the most important skills
that a swordsman must possess and are divided into three
(direct straight attack, the attack of changes direction, scalar
attack). The research problem lies in the researcher’s review and
follow-up of the junior players in the Sports Talent Care
Department in Karbala for swordplay notices that most of the
players have a weakness in the performance of the concerned
skills and the ability to think about linking movements with each
other. The objectives of the research: – To identify the effect of
the generative learning strategy in learning some attacking skills
with sword weapons for junior fencing players. To identify the
preference for the influence between the strategy (generative
learning and followed by the coach) in learning some attacking
skills with sword weapons for juniors swordsmen players.
Research hypotheses: – There is a positive effect of the
generative learning strategy in learning some attacking skills
with sword weapons for junior swordsmen players pre-test and
post-test and in favor of post-test. There is a preference in the
influence between the strategy of (generative learning and
followed by the coach ) in learning some attacking skills with
sword weapons for the juniors swordsmen players between
post-tests for generative learning strategy. The researcher
identified the research community, by deliberate method, the
juniors players in the Sports Talent Care Department in Karbala
for swordplay with ages (13-15) years and their number (26
players). The sample was chosen by a simple random method
and by the method of (lottery) of (20) players, and it was divided
into two groups (10 players) for the experimental (10) players for
the control, as the experimental group learned the generative
learning strategy, while the control group learned the strategy
followed by the coach.
After the researcher completed the research procedures and
conducted the post-tests for the experimental and control
groups, the necessary statistical treatments were completed for
the results of the tests and then presented, analyzed and
discussed these results and based on the research results,
conclusions were reached that showed that the generative
learning strategy has a positive effect on the superiority and
upgrading of the experimental group players in learning some
attacking skills with swordplay weapons for juniors swordplay
players. And a number of recommendations were made, the
most important of which was to emphasize the use of a
generative learning strategy in the education of various
individual and collective sports, due to its effectiveness in
learning as a strategy based on taking into account individual
differences between learners.