تأثير تمرينات خاصة ووسائل مساعدة في اهم مؤشرات الأداء البايوكينماتيكية لفعالية الوثبة الثلاثية للطلاب

رسالة ماجستير

اسم الباحث : علي ناصر جاسم

اسم المشرف : أ. د. نادية شاكر جواد, أ. م. د. عبير علي حسين

الكلمات المفتاحية : الأداء البايوكينماتيكية , فعالية الوثبة

الكلية : كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة

الاختصاص : التربية البدنية وعلوم الرياضة

سنة نشر البحث : 2024

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث


هدف البحث إلى أعداد تمرينات خاصة ووسائل مساعدة لتحسين اهم مؤشرات الأداء البايوكينماتيكية وادرجها في القسم الرئيسي من الوحدات التعليمية والتعرف على اثر تلك التمرينات الخاصة ووسائل مساعدة في تطوير المؤشرات البايوكينماتيكية المختارة ( طول الخطوة قبل الأخيرة و طول الخطوة الأخيرة و سرعة الخطوة الأخيرة وزاوية الانطلاق لوثبات الثلاث و سرعة الانطلاق للوثبات الثلاث وارتفاع نقطة الانطلاق للوثبات الثلاث وطول الوثبات الثلاثة وزاوية ميل الجسم للوثبات الثلاث و زاوية الركبة لحظة الاستناد للوثبات الثلاث و زمن الاستناد والدفع لحظة الارتقاء للوثبات الثلاث) لطلاب المرحلة الثانية (2024-2023)
استخدم الباحث (المنهج التجريبي) بتصميم المجموعتين المتكافئتين (الضابطة والتجريبية), وحدد الباحث مجتمع البحث بطلاب المرحلة الثانية لجامعة كربلاء لسنة -2023)2024( وعددهم (120) طالب ومقسمين الى اربع شعب وهي (A,B,C,D) وتم اختيار شعبتين منها و بالطريقة العشوائية البسيطة (القرعة) لتمثل عينة البحث الرئيسية وهي (63) طالب اذ مثلت شعبة (C) المجموعة التجريبية بواقع (31) طالب وشعبة (A ) المجموعة الضابطة بواقع(32) طالب وتم استبعاد اثنين من طلاب ممارسين للفعالية و طالب كانت قياساته الجسمية غير مناسبه للأداء والباقي (60) طالب.
قام الباحث بأعداد تمرينات الخاصة ووسائل مساعدة لتحسين اهم المؤشرات الأداء البايوكينماتيكية لفعالية الوثبة الثلاثية التي تم اختيارها من قبل السادة الخبراء والمختصين وحسب الأهمية النسبية لكل متغير وتم ادراجها في الوحدات التعليمية في التجربة الرئيسية التي تضمنت (10) وحدات تعليمية تم تطبيقها بواقع وحدتين تعليميتين في الأسبوع وبواقع خمسة أسابيع وكان زمن الوحدة التعليمية (65 دقيقة) تنوعت فيها التمرينات لغرض تعلم فعالية الوثبة الثلاثية للطلاب.
واستخدام الحقيبة الإحصائية (Spss) وبالقوانين الإحصائية التالية (الوسط الحسابي , الانحراف المعياري , معامل الارتباط البسيط (بيرسون) , اختبار(T) للعينات المستقلة , اختبار(T) للعينات المتناظرة , اختبار ليفين)
وان اهم ما استنتجه الباحث ان التمرينات الخاصة ووسائل مساعدة في اهم المؤشرات الاداء البايوكينماتيكية لفعالية الوثبة الثلاثية كان لها اثر في تحسين اهم المؤشرات الأداء البايوكينماتيكية ( طول الخطوة قبل الأخيرة و طول الخطوة الأخيرة و سرعة الخطوة الأخيرة وزاوية الانطلاق لوثبات الثلاث و سرعة الانطلاق للوثبات الثلاث وارتفاع نقطة الانطلاق للوثبات الثلاث وطول الوثبات الثلاثة وزاوية ميل الجسم للوثبات الثلاث و زاوية الركبة لحظة الاستناد للوثبات الثلاث و زمن الاستناد والدفع لحظة الارتقاء للوثبات الثلاث) للمجموعة التجريبية وان المجموعة التجريبية التي تعلمت بواسطة التمرينات الخاصة ووسائل مساعدة كان لها الأفضلية في تحسين اهم مؤشرات الأداء البايوكينماتيكية لفعالية الوثبة الثلاثية من المجموعة الضابطة .

Effect of special exercises and auxiliary means on the most important Biokinematic performance indicators for the effectiveness of triple jump for students

Abstract
Effect of special exercises and auxiliary means on the most important Biokinematic performance indicators for the effectiveness of triple jump for students

Researcher Supervisors
Ali Nasser Jassim Prof. Dr Nadia Shaker Jawad
Prof. Assistant Dr Abeer Ali Hussein
2024

Research aimed to prepare special exercises and aids to improve the most important Biokinematic performance indicators and include them in the main section of the educational units and to identify the effect of these special exercises and aids in developing the selected Biokinematic indicators (the length of the penultimate step, the length of the last step, the speed of the last step, and the starting angle for the three jumps). The starting speed for the three jumps, the height of the starting point for the three jumps, the length of the three jumps, the body inclination angle for the three jumps, the knee angle at the moment of leaning for the three jumps, and the time for leaning and pushing at the moment of rising for the three jumps) for students of the second stage (2023-2024).
Researcher used (the experimental method) by designing two equal groups (control and experimental), and the researcher defined the research population as the students of the second stage of the University of Karbala for the year (2023-2024), (120) students and were divided into four groups, namely (A, B, C, D). The researcher was chosen. Two sections of it, using a simple random method (lottery), to represent the main research sample, which is (63) students. Section (C), the experimental group, (31) students, and Section (A), the control group, (32) students. Two students practicing the activity were excluded. One student whose physical measurements were not suitable for performance, and the remaining (60) students.
Researcher prepared special exercises and aids to improve the most important Biokinetic performance indicators for the effectiveness of the triple jump, which were chosen by the experts and specialists, according to the relative importance of each variable, and were included in the educational units in the main experiment, which included (10) educational units that were applied at the rate of two educational units per week. The duration of the educational unit was five weeks (65 minutes), in which the exercises varied for the purpose of learning the effectiveness of the triple jump for the students. Using the statistical package (Spss) and the following statistical laws (arithmetic mean, standard deviation, simple correlation coefficient (Pearson), T-test for independent samples, T-test for symmetrical samples, Levene’s test).
The most important conclusion is that special exercises and means of assistance in the most important Biokinematic performance indicators for the effectiveness of the triple jump had an impact in improving the most important Biokinematic performance indicators (the length of the penultimate step, the length of the last step, the speed of the last step, the launch angle for the three jumps, the launch speed for the three jumps, and the height. The starting point for the three jumps, the length of the three jumps, the angle of inclination of the body for the three jumps, the knee angle, the moment of leaning for the three jumps, and the time of leaning and pushing at the moment of rising for the three jumps) for the experimental group, and that the experimental group that learned through special exercises and aids had preference in improving the most important Biokinematic performance indicators for the effectiveness of triple jump from the control group.