تأثير تمرينات مشابهة للعب في تطوير الأداء الفني لمهارتي (الطبطبة بتغير الاتجاه والتصويب السلمي) والتصرف الخططي الفردي بكرة السلة للطلاب

رسالة ماجستير

اسم الباحث : حيدر علي محمد الاسدي

الكلية : كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة

الاختصاص : التربية البدنية وعلوم الرياضة

سنة نشر البحث : 2017

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

       قام الباحث بإعداد تمرينات  مشابهة للعب بالذراع المفضلة والغير مفضلة لمهارتي الطبطبة بتغيير الإتجاه والتصويب السلمي  والتصرف الخططي الفردي بكرة السلة لطلاب  المرحلة الرابعة في كرة السلة كان الهدف منها هو التعرف على تأثير هذه التمرينات على عينة البحث  وكذلك قام الباحث ببناء اختبار للتصرف الخططي الفردي وافترض الباحث ان لهذه التمرينات تأثير معنوي في تطوير الاداء الفني لمهارتي الطبطبة بتغيير الاتجاه والتصويب السلمي والتصرف الخططي الفردي وقام الباحث ايضًا بتحديد المجتمع الاصلي بطلاب المرحلة الرابعة في كليات التربية البدنية وعلوم الرياضة في عموم العراق ومجتمع بحثه بطلاب المرحلة الرابعة في كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة /جامعة كربلاء  وعددهم (104) طالبًا واختار الباحث عينته بالطريقة العشوائية عن طريق اجراء القرعة على جميع طلاب شعب المرحلة الرابعة ( (A.B.C وتم اختيار الشعبة (B) بالقرعة والبالغ عدد طلابها (30)طالبًا بعد إستبعاد (6) طلاب بعلمية التكافؤ ثم  قسموا الى مجموعتين تجريبية وضابطة كل مجموعة بلغت(15(طالبًا في حين إستخدم الباحث الحقيبة الإحصائية (ssps ) لمعالجة البيانات التي حصل عليها من الإختبارات القبلية والبعدية ولمعالجة الفروق بين المجموعتين التجريبية والضابطة,  وقد استنتج الباحث ان لاستخدام الذراع المفضلة والغير مفضلة دورا كبيرا في التخلص من المنافس عن طريق استخدامها في التوقيت الصحيح اثناء المباراة وخصوصًا في مهارتي الطبطبة بتغيير الاتجاه والتصويب السلمي و كذلك في ايجاد التصرف الخططي الفردي الانسب للحالات المشابهة للعب التي استخدمها الباحث و إن تطوير أداء الذراع غير المفضلة  يعمل على زيادة فاعلية البرنامج الحركي للمهارة و يزيد من دقتها مما يؤثر ايجابيًا على نتائج الذراع المفضلة وان التصرف الخططي الفردي يحدث عادة بين الثانية (1-18)  في كل مباراة ثم بعدها عامل الوقت يكون هو الحاسم  في حين اوصى باستثمار الطرف غير المفضل ( المهمل ) في التدريب على مهارة ما  و التركيز عليه من أجل زيادة فاعلية الطرف المفضل وكذلك من الضروري إجراء بحوث مشابهة تشمل مراحل عمرية أخرى وعلى لاعبين وبألعاب رياضية مختلفة لتحديد مدى إمكانية تعميم هذه الفرضية .

Rp-The effect of similar to play exercises in development the Technic of changeable direction dribble , lay up shot and single tactic

the data obtained from the tribal and remote tests and to address the differences between the experimental and control groups.

The most important conclusions included: –

1 – There is a preference for the special exercises used by the research sample (the experimental group) for the favorite arm and non-favorite  in the development of the technical performance of the skills of  dribble by changing the direction and peaceful correction and individual aggressive behavior of the students in basketball compared to the control group.

2 – The development of the performance of the arm is preferred to increase the effectiveness of the program and the dynamics of the skill and increase the accuracy, which affects positively on the results of the arm preferred.

3 – The researcher concluded that the schematic behavior is between the minute (1-18) and then the time factor is decisive.

The most important recommendations included:

1 – Investment of the non- favorite (neglected) in the training and focus on a skill in order to increase the effectiveness of the preferred party.

2 – When the injury of the preferred party of students or players can be used training on the party not preferred to maintain the accuracy of skills and investment time to return to stadiums as low as possible while maintaining the level of performance.

3 – It is necessary to conduct similar research, including other age stages and on players and sports games to determine the extent of the possibility of generalization of this hypothesis

.

4- To improve the technical performance of dribble skills by changing the direction and pacification, and the individual aggressive action of the basketball students, it is necessary to devote time to developing these skills and for the favorite and non- favorite arm   with the focus of developing the performance of the unwanted (neglected) arm.

5 – The process of development of the learner must be clarified through practice and the statement of strengths and weaknesses, and this is done through the inter-tests in addition to feedback reinforcement, which works to strengthen the correct responses of the learner.

Abstract of the thesis in Arabic

The effect of special exercises for the favorite and non- favorite arm ,in the tachnic of( changable direction dribble , lay up shot) and single attactive tactic preformance for students in basketball

         Supervisor                        Supervisor                             researcher

  1. Sahib Abdul Hussein Dr. Hatim Falih             Haidar Ali Mohammed

 

 

 

The study aimed at:

1 – Preparing exercises for the favorite and non- favorite arm  dribble kills by changing the direction and peaceful correction and individual action of the students of the fourth stage in basketball

2 – to identify the effect of exercises for the preferred arm and preferred for the skills of dribble change direction and peaceful correction and individual action behavior of students in the fourth stage in basketball

3 – Building a test for individual behavior of the students of the fourth stage in basketball

4 – to recognize the reality of the behavior of the individual offensive plan and the technical performance of the skills of the  dribble  change direction and peaceful correction of the arm preferred and not favored by students in the fourth stage in basketball

The researcher assumed that:

1 – Exercises for the favorite arm and non-favorite significant influence in the technical performance of the skills of dribble change direction and peaceful correction for students of the fourth stage basketball

2 – Exercises for the favorite arm and non-favorite  significant influence in the development of individual aggressive behavior of the students of the fourth stage of basketball

The researcher identified the research society with students of the fourth stage in the Faculty of Physical Education and Sports Sciences / University of Karbala and the number of (104) students and chose the researcher by the random method of (37 students), represented by students Division (B) divided into two groups (15 students) for each group. The researcher used the statistical bag (ssps) to process