اسم الباحث : محمد فيصل حسن
الكلية : كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة
الاختصاص : التربية البدنية وعلوم الرياضة
سنة نشر البحث : 2018
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
هدفت الدراسة : إلى إعداد وحدات تعليمية وفقا لأنموذج برونر في السباحة الحرة, كذلك التعرف على تأثير المنهج التعليمي في اكتساب الأداء المهاري في السباحة الحرة والتعرف على تأثير المنهج في مستوى التحصيل المعرفي في السباحة الحرة .
وتطرق الباحث إلى المواد النظرية المتعلقة بالبحث إذ عالج كل موضوع في الباب الثاني , أما الباب الثالث فقد استخدم الباحث المنهج التجريبي ذو تصميم المجموعتين التجريبية والضابطة , إذ بلغ مجموع عينة البحث ( 30) طالبا , حيث بلغ عدد المجموعة التجريبية (15) طالب , والمجموعة الضابطة (15) طالبا , حيث تم اختبار المجموعتين في الاختبار القبلي ثم تطبيق التجربة على المجموعة التجريبية باستخدام المنهج التعليمي وفق أنموذج برونر بواقع (وحدة واحدة) كل أسبوع ولمدة ثمان أسابيع وكان وقت الوحدة الواحدة (120) دقيقة مقسمة على أقسام الوحدة التعليمية , ومن ثم إجراء الاختبار القبلي ثم تم إجراء الاختبار ألبعدي على للمجموعتين واخذ الدرجات الخام وإدخالها في جداول لتحليلها إحصائيا , وتم استخدم البرنامج الإحصائي (spss) لاستخراج البيانات ونتائج البحث , وتطرق الباحث في الباب الرابع إلى نتائج البحث معروضة في جداول وتم مناقشتها لمتغيرات البحث بأكملها , اما في الباب الخامس فقد تطرق الباحث إلى الاستنتاجات والتوصيات التي بنيت على ضوء ما ظهرته النتائج وكانت تلك الاستنتاجات كما يأتي : تفوق المجموعة التجريبية على المجموعة الضابطة في متغيرات البحث قيد الدراسة , كذلك لم تثبت فاعلية الأسلوب المتبع من قبل المدرس في تعليم مهارات السباحة الحرة , كذلك إن للمنهج التعليمي باستخدام أنموذج برونر له الأثر الايجابي في تعليم المهارات الأساسية للسباحة الحرة , كذلك فأن التعليم باستخدام أنموذج برونر له الأثر الايجابي في تفوق المجموعة التجريبية على المجموعة الضابطة في اختبار التحصيل المعرفي للسباحة الحرة, و أوصت الدراسة بضرورة اعتماد الوحدات التعليمية المعدة من قبل الباحث وفقاً لأنموذج برونر في تعليم السباحة الحرة , كذلك التأكيد على استعمال استخدام المنهج التعليمي وفق أنموذج برونر في تعليم المهارات في أنواع أخرى من السباحة واعتماد المنهج باستخدام أنموذج برونر في تعليم مختلف الألعاب الرياضية ( كرة القدم , كرة الطائرة , كرة اليد , كرة السلة ) وذلك لفاعليته في التعليم بوصفه منهج يراعي الفروق الفردية للمتعلمين , وكذلك على المدرس إن يعمل علي وفق المنهج التعليمي باستخدام أنموذج برونر إن يمتلك القدر الكافي من الخبرة .
The effects of the Brunner model on cognitive achievement and the learning of free freestyle skills for students
The aim of the study was to prepare educational units according to the Brunner model in free swimming, as well as to recognize the effect of the educational curriculum on the acquisition of skillful performance in free swimming and to identify the effect of the curriculum on the level of knowledge achievement in free swimming.
The researcher studied the theoretical subjects related to the research, addressing each subject in the second section. The third section used the experimental method with the design of the experimental and control groups. The total of the research sample was (30) students. The experimental group reached (15) (15) students, where the two groups were tested in the tribal test and then applied the experiment on the experimental group using the educational curriculum according to the Brunner model (one unit) every week for eight weeks and the time of one unit (120) minutes divided by sections of the educational unit, Then perform the pre-test w The test was conducted on a periodic basis for the two groups and taking the raw grades and entering them into tables for statistical analysis. The statistical program (spss) was used to extract the data and the results of the research. The researcher pointed out in the fourth section the results of the research are presented in tables and discussed for the entire search variables. The researcher referred to the conclusions and recommendations that were built on the light of the results. These conclusions are as follows: The experimental group outweighs the control group in the research variables under study and the effectiveness of the method followed by the teacher S free swimming, as well as the educational curriculum using model Brawner a positive impact on teaching basic skills for swimming free, as well as the education model using Brunner has a positive impact in the superiority of the experimental group on the control group in the cognitive achievement of swimming free test.
The most important recommendations:
The use of the Brunner model in the teaching of skills in other types of swimming and the adoption of the curriculum using the Brunner model in the teaching of various sports (football, volleyball, Handball, basketball) for its effectiveness in education as an approach that takes into account individual differences of learners, as well as on the teacher to work on the curriculum using the Brunner model that has sufficient experience.