تقييم المؤشرات الحيوية الالتهابية ,التليفية والبروتين السكري 130 القابل للذوبان لدى الرجال المصابين بمرض السكري من النوع الثاني مع احتشاء عضلة القلب أو بدونه

رسالة ماجستير

اسم الباحث : ماهر عدنان خلف

اسم المشرف : أ. د. فاضل جواد ال طعمة ;أ. م. د. ماهر عبود مخيف

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية الطب

الاختصاص : الكيمياء السريرية

سنة نشر البحث : 2024

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

الخلاصة

الخلفية : يعد مرض السكري من النوع الثاني أحد أهم المشاكل الأيضية، ويقدر الاتحاد الدولي للسكري (IDF) أنه في عام 2019، كان 9.3٪ من السكان البالغين في العالم الذين تتراوح أعمارهم بين 20 و 79 عامًا يعانون من مرض السكري مع ارتفاع متوقع إلى 10.2٪ و 10.9٪ بحلول عام 2019. عامي 2030 و2045 على التوالي. في حين بلغت نسبة انتشار المرض في العراق عام 2021 9.4%. إن ارتباط أمراض القلب بمرض السكري من النوع الثاني، وخاصة احتشاء عضلة القلب، يدعو إلى البحث عن المؤشرات الحيوية التي لها علاقة بين الاثنين. مما يسهل عملية الحد من تطور احتشاء عضلة القلب لدى مرضى السكري من النوع الثاني. وأبرز هذه الارتباطات هو الالتهاب طويل الأمد وعامله الأول والأكبر هو الإنترلوكين 6، وارتباطه الوثيق بـ البروتين المعدني المحلل17( (ADAM-17 وعلاقته العكسية مع مرضى السكري من النوع الثاني المصابين باحتشاء عضلة القلب وبدونه.

تشمل مضاعفات مرض السكري من النوع الثاني ارتفاع نسبة السكر في الدم الذي يسبب انخفاض البروتينات المثبطة لـ ADAM-17. وبالتالي زيادة نشاطه المتزايد في شق واطلاق العديد من السيتوكينات الالتهابية مثل إنترلوكين 6 (IL-6)، مما يخلق بيئة التهابية طويلة الأمد.

الاهداف : تهدف الدراسة الحالية إلى دراسة دور ADAM-17 في التسبب في مرض السكري من النوع الثاني مع أو بدون احتشاء عضلة القلب لمعرفة الارتباط بين مستويات ADAM-17 و IL-6 و SGP130 والمؤشرات الحيوية الأخرى.

المواد والطرق: صُممت الدراسة كدراسة حالة- شواهد لـ 120 مشاركًا، ستون منهم يعانون من مرض السكري من النوع الثاني (T2DM) مع أو بدون احتشاء عضلة القلب، وثلاثون مريضًا في كل مجموعة، وستين مشاركًا يتمتعون بصحة جيدة كمجموعة مراقبة. أجريت الدراسة في وحدة العناية التاجية (CCU) في مركز كربلاء للقلب ومركز أمراض وجراحة القلب في مركز الحسن للغدد الصماء والسكري في كربلاء خلال الفترة من يناير 2023 إلى أغسطس 2023. تم تقديم ثلاثين مريضاً مع ألم نموذجي في الصدر إلى وحدة العناية التاجية (CCU). يعتمد التشخيص على التاريخ السريري والفحص البدني وتأكيده بواسطة تخطيط القلب وفحص العلامات الحيوية للقلب. حضر ثلاثون مريضًا يعانون من T2DM بدون MI إلى مركز الحسن للغدد الصماء والسكري. وتم تشخيصهم بناء على تحليل السكر العشوائي في الدم والهيموجلوبين السكري. تم اختيار ستين شخصًا غير مصابين بالسكري (أصحاء ظاهريًا) كمجموعة ضابطة.

النتائج : أشارت النتائج التي تم الحصول عليها إلى أن إجمالي مرضى السكري من النوع الثاني مع أو بدون احتشاء عضلة القلب كانت عندهم زيادة ذات دلالة إحصائية في متوسط قيم IL-6 وADAM-17 بينما انخفض متوسط مستوى SGP-130 إحصائيًا .حيث كان متوسط قيم IL-6 و ADAM-17 و SGP-130 لدى السكري نوع الثاني كانت (30.04 ± 1.75 و 3256.4 ± 883.03 و 28.77 ± 0.97) على التوالي ينما كان متوسط قيم مستويات المؤشرات الحيوية الثلاثة في المجموعة الصحية ظاهريًا هي (23.44 ± 1.46 و 1645.33 ± 41 و 39.17 ± 17.99) على التوالي

الخلاصة : في الختام، ظهر الدور السلبي لمستويات ADAM17 في مرضى السكري في كلا المجموعتين من مرضى السكري من النوع الثاني الذين يعانون من احتشاء عضلة القلب أو بدونه، وكان هناك تورط لـ ADAM17 في التسبب بالامراضية لكلا المجموعتين، ولكن التأثير الأكبر كان في مرضى السكري بدون احتشاء عضلة القلب. من جميع البيانات وارتباط المتغيرات المختلفة في هذه الدراسة، وجد أن وجود المصل ADAM-17 و IL-6 كان مرتبطا بزيادة خطر الإصابة بمرض السكري من النوع الثاني واحتشاء عضلة القلب لدى الأشخاص المصابين بهذا المرض. قد يكون مستوى المؤشرين الحيويين بمثابة مؤشر لمضاعفات مرض السكري من النوع الثاني واحتشاء عضلة القلب بسبب حساسيتهما وخصوصيتهما العالية بينما كان SGP-130 عامل وقائي ذو حساسية وخصوصية منخفضة.

Evaluating the Inflammatory, Fibrotic Biomarkers and Soluble Glycoprotein-130 in Type 2 Diabetic Patients Males with or without Myocardial Infarction

Abstract

Type 2 diabetes mellitus (T2DM) is one of the most important metabolic problems. The International Diabetes Federation (IDF) estimates that in 2019, 9.3% of the global adult population aged 20-79 years suffered from diabetes with a predicted rise to 10.2% and 10.9% by years 2030 and 2045, respectively. The prevalence of the disease in Iraq in 2021 was 9.4%. The association of heart diseases with T2DM, especially myocardial infarction, calls for a search for biomarkers that have a relationship between the two. It facilitates the process of reducing the development of myocardial infarction in patients with T2DM. The most prominent of these associations is long-term inflammation and its first and largest factor is interleukin 6, and its close association with disintegrin and metalloprotease (ADAM-17) and its inverse relationship with T2DM with and without myocardial infarction.
Complications of T2DM include high blood sugar that causes a decrease in ADAM-17 inhibitory proteins. Thus increasing its increased activity in cleaving and releasing many inflammatory cytokines such as interleukin 6 (IL-6), creating a long-term inflammatory environment.
The current study aims to investigate the role of ADAM-17 in the pathogenesis of Type 2 Diabetic Patients with or without Myocardial Infarction to see the association between ADAM-17, IL-6, and SGP130 levels and other biomarker.
The study was designed as a case-control study of 120 participants, sixty of them are T2DM with and without myocardial infarction, thirty patients per group, and sixty participants are apparently healthy as a control group. The study was conducted in the coronary care unit (CCU) at Kerbala Centre for Cardiac Diseases and Surgery and AL Hassan Center for Endocrinology and Diabetes in Karbala during the period from Jan. 2023 to Aug. 2023 .Thirty patients presented with typical chest pain to the coronary care unit (CCU). The diagnosis was based on clinical history, physical examination and confirmed by ECG, and investigation of a cardiac biomarker. Thirty patients with T2DM without MI attended the Alhassan Center for Endocrinology and Diabetes. They were diagnosed according to the analysis of random blood sugar and glycated hemoglobin. Sixty- nondiabetic persons )apparently healthy( were selected as a control group
The result obtained indicated that the overall, T2DM with or without myocardial infraction had a statistically significant increase in IL-6 and ADAM-17 mean values while the mean ± SD level of SGP-130 decreased statistically.The means ± SD of IL-6, ADAM-17, and SGP-130 of T2DM were (30.04±1.75, 3256.4±883.03 and 28.77±0.97) respectively. The means ± SD of the three biomarkers levels in the apparently healthy group were (23.44±1.46, 1645.33±41, and 39.17±17.99) respectively
In conclusion, The negative role of ADAM17 levels in diabetic patients was shown in both groups of patients with or without MI, and there was an involvement of ADAM17 in the pathogenesis of both groups, but the greatest effect was in diabetic patients without MI.
From all data and correlation of different variables in the present study, it was found presence of serum ADAM-17 and IL-6 was associated with an increase in the risk of type 2 diabetes and myocardial infarction in people with this disease. The level of the two biomarkers may serve as a predictor of type 2 diabetes complecation and myocardial infarction because their high sensitivity and specificity while the SGP-130 was a protective factor with low sensitivity and specificity.