توظيف الشخصيـة القرآنيـة في الشعر العراقي المعاصر (1991 ـ 2015)

رسالة ماجستير

اسم الباحث : غفران علي كاظم

اسم المشرف : أ.م.د. حنان منصور عباس

الكلمات المفتاحية : الرمز - الشخصية القرآنية- الشعر العراقي المعاصر-شخصيات الانبياء-الصورة البيانية- القناع

الكلية : كلية العلوم الاسلامية

الاختصاص : لغة القران وادابها

سنة نشر البحث : 2021

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

المستخلص

إن الاقتباس القرآني هو أمرٌ واضحٌ في الشعر العراقي لاسيما الشعر العراقي المعاصر, ومن جُملة الاقتباس القرآني هو توظيف الشخصيات القرآنية , وقد درستْ الباحثـة هذهِ المُدّة (1991 هـ – 2015 م) بسبب التغييرات السياسية التي طرأت على نظام الحكم في العراق , ومن البديهي أن يؤدي التغيير السياسي إلى تغييرات أُخرى اجتماعية , واقتصادية , وبذلك يتأثر الأدب الذي هو ابن البيئة .

وقد دُرسِ في الفصل الأول الشخصيات القرآنية التي وُظِفَتْ في الشعر العراقي المعاصر ومن ضِمنها شخصيات الأنبياء والأوصياء عليهم السلام والشخصيات الأخرى : الايجابية منها والسلبية , ودُرِستْ أيضًا الشخصيات التأويلية التي ذُكِرَتْ في التفاسير ولم تُذكَر صريحًا في النصوص القرآنية وهي شخصيات أهل البيت عليهم السلام , وتناولنا في الفصل الثاني أنماط توظيف الشخصية القرآنية و هي : القناع , الأداء القصصي , والرمز , ودُرِسَ في الفصل الأخير الصورة البيانية : التشبيه , الاستعارة , والكناية .

 

Utilizing the Quranic Characters in the Modern Iraqi Poetry (1991-2015)

Abstract

The Quranic quotation is a common theme in the Iraqi poetry, specifically of late, and what stands out the most, is the frequent usage of some Quranic individuals, some of which is covered in this very research.

I’ve tried to study the different occurrences of these kind of quotations during the 1991 and right to 2015, an era full of political shifts and alterations, that distinctly affected the community as a whole, which led to shaping/altering the poets brainchild, their own poems.

In the first chapter we’ve studied the utilized characters from the righteous and wide left to the wicked, up from prophets, and down to the less well-known and less recognized ones, even some of the extemporized through someone’s own interpretation, characters without any solid historical sources, those who aren’t mentioned comprehensively in the Quran.

Then in the second chapter we’ve studied the patterns in which the aforementioned characters put into application, patterns like disguising allusion, story telling and symbolism.

While in the final chapter we focused on simile, metaphor, and metonymy