جهود الميرزا مهدي الأصفهاني في كتابه معارف القرآن – عرض وتحليل

رسالة ماجستير

اسم الباحث : محمد حسون عبد الزهره

اسم المشرف : الأستاذ المساعد الدكتورة : اقبال وافي نجم

الكلمات المفتاحية : جهود- العقل- العلم- القرآن الكريم- معارف

الكلية : كلية العلوم الاسلامية

الاختصاص : الشريعة والعلوم الإسلامية

سنة نشر البحث : 2023

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

الخلاصة
عند إمعان النظر في آيات القرآن الكريم وسيرة الرسول(صلى الله عليه وآله وسلم) وأهل بيته (عليهم السلام) نُدرك مدى الارتباط بين هذه الحجج ، فبهم مجتمعين يُقدّم لنا الفكر المستند الى الوحي مثالًا ومنهجًا للتفكير السليم .
ولذا اضطلع المحدثون والمتكلمون والفقهاء من الإمامية بمهام وواجبات وتحملوا الآلام والمصاعب في الدّفاع عن تراث النبي(صلى الله عليه وآله وسلم) القيّم واستطاعوا نقل هذه الجواهر الإلهية الثمينة الى الأجيال من بعدهم ، ومِن هؤلاء الميرزا مهدي الأصفهاني .
بدأ الميرزا في أَوّل الأمر بمجموعة من الآراء التي كان مصدرها الأساس هو القرآن الكريم والعترة الطاهرة ، ثم جاء من بعده تلامذته وأطلقوا على هذه الآراء اسم (مدرسة معارف أهل البيت عليهم السلام) وذلك تبعًا لمنهجها ، ثم جاء محمد رضا حكيمي واختار الاسم الشهير لهذه المدرسة وهو ما يُعرف اليوم بـ(المدرسة التفكيكية) . ضمّن الميرزا آراءه في كتابه الذي أَسماه (معارف القرآن) الذي قدّم فيه منظومة معرفية من خلال شرحه وبيانه الأصول والمبادئ لمدرسة الوحي مع تعضيد هذا البيان بالأدلة الواردة في القرآن الكريم وروايات أهل البيت(عليهم السلام) ، فالميرزا يرى أن هذه الأصول والمبادئ قد تعرضت للتحريف بسبب دخول الآراء الفلسفية إليها . حيثُ يرى أن الهدف الأساس منها- أي الفلسفة وحركة الترجمة- هو إبعاد الناس وإشغالهم عن علوم آل البيت (عليهم السلام) .
فالقرآن الكريم وفهمه وإدراك معانيه لا يكون إلا من خلال الاستعانة بالمعصومين (عليهم السلام) الذين يحملون صفة ترجمان الوحي والحافظين للعلومَ الإلهية ولهذا فهو يعترض ويخالف بشدة كل التأويلات العرفانية ، والتفسيرات الفلسفية التي لا تستند إلى مدرسة أهل البيت(عليهم السلام) وتعاليمهم

Rp-Efforts of Mirza Mehdi Al Isfehani in his Book ' Me'arif Al Quran: Display and Analysis.pdf

Summary
When considering holy Quran Ayas, the biography of prophet’s ( p.b.u.h.) and his progeny ( p.b.u.t.), we comprehend the connection extent among these arguments. Through all of them, the thought that relies on, is presented to us to be a sample and method for the sound thinking.
The Imami narrators, speakers, jurists had tasks and bored pains and troubles defending the prophet’s heritage values. They could transferred these precious divine jems to the coming generations. One of those was Mirza Mehdi Al Isfehani. Mirza firstly started with a group of opinions that were based on holy Quran and chaste progeny. Then, his students came after him and called these opinions ( school of the prophet’s progeny( p.b.u.t.) knowledge due to its methodology. Later, Hekimi came and chose the famous name to this school which is known as ( the decomposition school).
Mirza Mehdi Al Isfehani included his opinions in his book which he called’ Me’arif Al Quran’ where he presented a knowledge system through his displaying and stating principles and dogmatic maxims of the inspiration school with enhancing this eloquence by the evidence mentioned in the holy Quran and prophet’s progeny narratives. Therefore, Mirza Mehdi Al Isfehani finds that these principles and maxims where affected by deviation due to the insertion of the philosophical opinions to it.
It is seem that their main target ( the philosophy and translation movement) is to push people away and divert them from the science of prophet progeny( p.b.u.t.). So, understanding and comprehending its meanings cannot be without relying on the infallible Imam ( p.b.u.t.) who are interpreters the inspiration and memorizers of divine sciences. Thus, he extremely rejects and denies all the Gnosticism exegesis and the philosophical interpretations that do not rely on the school of prophet’s progeny ( p.b.u.t.) and their instructions.