دور كل من العامل المنشط للصفائح الدموية (PAF) وجزيئتي الالتصاق (ICAM-1, VCAM-1) والمركب النهائي لنظام المتمم المناعي (MAC) على التخثر المناعي عند المرضى المصابين بفايروس كورونا في محافظة كربلاء المقدسة

رسالة ماجستير

اسم الباحث : عبد القادر وصفي محمدطاهر

اسم المشرف : أ.د. هادي رسول حسن

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية العلوم الطبية التطبيقية

الاختصاص : التحليلات المرضية

سنة نشر البحث : 2022

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

يعد كوفيد 19 (COVID-19) هو مرض معد يسبب الالتهاب الرئوي الحاد الوخيم الفايروسي (SARS-CoV-2) تم الإبلاغ عنه لأول مرة في ووهان، عاصمة هوبي، وسرعان ما تسبب في جائحة وانتشر في كل الدول تقريباً.
هدفت الدراسة إلى تقييم الدور الذي تلعبه المستويات المختلفة لكل من العامل المنشط للصفائح الدموية (PAF) وجزيئتي الالتصاق (ICAM-1, VCAM-1) والمركب النهائي لنظام المتمم المناعي (MAC) على التخثر المناعي عند المرضى المصابين بفايروس كورونا في محافظة كربلاء المقدسة.
من أجل تحقيق هذا الهدف، تم تسجيل 82 مريضًا لديهم COVID-19 وأكده فحص RT-PCR الخاص بـ SARS-COV-2 على عينة مسحة من البلعوم او الانف في هذه الدراسة. تمت الدراسة الحالية على المرضى الراقدين في مدينة الامام الحسين الطبية في كربلاء خلال الفترة من تشرين الاول – 2021 الى ايار-2022.
وتم تقسيم المرضى إلى ثلاثة مجاميع: 27 حالة خفيفة و27 حالة شديدة و28 حالة حرجة. وكان متوسط العمر 59.9 سنة والمدى العمري ما بين 25 إلى 85 سنة. من بينهم 44 (53.7٪) ذكور و38 (46.3٪) إناث.
ازدادت مستويات كل من MAC , VCAM-1, ICAM-1 بشكل ملحوظ مع تطور المرض ، بينما ازداد مستوى العامل المنشط للصفائح الدموية PAF في الاصابات الخفيفة وثم استقر مستواه ضمن نطاق محدود في الحالات الشديدة والحرجة.
كان D-dimer هو معامل التخثر الوحيد الذي ازداد بشكل ملحوظ في هذه الدراسة مع شدة المرض، ومعظم حالات الوفيات ترافقت مع مستويات D-dimer المرتفعة. بينما لم تحدث زيادة معنوية في زمن البروثرومبين PT و زمن الثرومبوبلاستين الجزئي PTT وكذلك تعداد الصفائح الدموية .
وانخفضت النسبة المئوية للخلايا الليمفاوية بشكل ملحوظ مع شدة المرض، وهذا دليل على اشتراك الاستجابة المناعية الخلوية في عدوى COVID-19 التي تسببه SAR-CoV-2داخل الخلايا.
كان معدل الوفيات كبيراً (17٪) بين المرضى الأكبر سنًا في الحالات الشديدة والحرجة، بينما لم تحدث وفيات بين المرضى في الحالات الخفيفة والذين كانوا في الغالب أصغر سنًا. وأشارت هذه البيانات إلى أن المرضى الأكبر سنًا كانوا أكثر عرضة للوفاة.

وأشارت النتائج إلى أن جميع المعلمات المناعية (ICAM-1 وVCAM-1 و MAC و (PAF في الدراسة الحالية مرتبطة بشكل معنوي بحدوث التخثر المناعي الالتهابي في COVID-19 والتخثر المناعي مرتبط بشكل معنوي مع شدة المرض وزيادة معدل الوفيات.

The Role of PAF, ICAM-1, VCAM-1 and Membrane Attack Complex on Immunothrombosis in Patients with COVID-19 in Kerbala Province

Coronavirus disease 2019 (COVID-19) is an infectious disease caused by severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2).
COVID-19 is characterized by the presence of an immunothrombosis, which is manifested by an increase in the levels of some inflammatory and biochemical parameters as well as alterations in the blood parameters.
The study aimed to investigate and evaluate the role of ICAM-1, VCAM-1, PAF and membrane attack complex (MAC) along with other hematological, biochemical, and coagulation parameters in the immunothrombosis that develops in COVID-19 patients.
In order to achieve this goal, 82 participants were enrolled in this study who had COVID-19 confirmed by real-time-PCR on a nasopharyngeal swab specimen. Patients were treated in Imam Al-Hussein Medical City in Kerbala province during the period from October 2021 to May 2022.
The patients were divided into three groups (mild n = 27, severe n = 27 and critical n = 28). The mean age was 59.9 years, and the age range was between 25 and 85 years. Among them, 44 (53.7%) were male and 38 (46.3%) were female.
A significant mortality rate (17%) occurred among older patients in the severe and critical groups, while no mortality occurred among mild patients, who were mostly younger in age. These results indicated that older patients were at a higher risk for mortality.
The levels of ICAM-1, VCAM-1 and MAC were significantly increased with disease progression (p < 0.001; p = 0.002; p = 0.047, respectively). While, the level of platelet activating factor (PAF) was increased in the mild patients and stabilized within a limited range in the severe and critical patients (p = 0.447).
D-dimer was the only coagulation parameter that was significantly increased with disease severity in this study (p < 0.001), and most mortality cases associated with high D-dimer levels, whereas no significant changes occurred in prothrombin time (PT), partial thromboplastin time (PTT) or platelet count (p= 0.053, p = 0.259, p = 0.422, respectively).
The C-reactive protein (CRP) level was significantly elevated with disease severity (p < 0.001). That was an indicator of the activation of the inflammatory process during COVID-19.
The lymphocyte percentage was significantly decreased (p < 0.001), while neutrophil percentage was significantly increased (p < 0.001) with disease severity.
In conclusion, the data indicated that all studied immunological parameters (ICAM-1, VCAM-1, MAC, and PAF) significantly correlated with the occurrence of inflammatory immunothrombosis in COVID-19 and the immunothrombosis was significantly associated with disease severity and increased mortality.