صورة مكة المكرمة في أدب الرحلة الاستشراقي – دراسة تحليلية في نماذج مختارة –

رسالة ماجستير

اسم الباحث : آية عباس فؤاد مسلم

اسم المشرف : الأستاذ الدكتور علي محمد ياسين

الكلمات المفتاحية : صورة- مكة المكرمة- ادب- الرحلة- الاستشراقي

الكلية : كلية العلوم الاسلامية

الاختصاص : العلوم الاسلامية

سنة نشر البحث : 2023

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

الخلاصة
تقوم هذه الدراسة على استقصاء طبيعة الصورة الثقافيّة التي رسمها ثلاثة من المستشرقين لمكة المكرمة التي تمثّل قلب العالم الإسلامي في رحلاتهم لها لأسباب ودواع مختلفة، بوصف هذه الصورة تشكل المرآة التي نرى فيها أنفسنا وذواتنا كعرب ومسلمين من خلال الآخر المختلف/ غير العربي.
وقد امتدت الرسالة لثلاثة فصول وتمهيد يوضح مداخل الدراسة ومصطلحاتها، واضطلع كل من الفصول الثلاث بإيضاح نمط مختلف من أنماط الصورة التي كانت حيادية تقوم على الكشف والمعرفة عند ( آرثر جون وافل) ومغرضة عند (ليون روش) لقيامها على التبخيس والحط من قيمة الآخر عند هذا المستشرق المعروف بجاسوسيته وخدمته للاحتلال الفرنسي وبغضه للمقاومة العربية الإسلامية لهذا الاحتلال، وكانت طبيعة الصورة الثالثة تميل إلى (التحيّز) لصالح المكان وارتباطاته المتعلقة بعاداته ومعتقداته التي أعجب بها المستشرق الألماني(ليوبولد فايس) ومال إليها بعد أن تخلى عن ديانته الأولى معتنقا الإسلام، ومسميا نفسه (محمد أسد).
إن الدراسة التي اعتمدت الوصف والتحليل منهجا للوصول إلى نتائجها أكدت ارتسام صور مختلفة لمكة في كتابات الرحالة والمستشرقين، وهي صور معبّرة عن دوافع وغايات مختلفة، لكنها مرتبطة بأصحابها وبثقافتهم وبمواقفهم، وينبغي على الدراسات الأكاديميّة أن تتصدى لمعرفة المزيد من النصوص التي يكتبها الآخرون عن ثقافاتنا وآدابنا وعاداتنا وتقاليدنا.

Rp-The image of Mecca in the orientalist travel literature - Analytical study on selected models.pdf

Abstract
This study is based on an investigation of the nature of the cultural image drawn by three orientalists of Makkah Al-Mukarramah, which represents the heart of the Islamic world in their travels to it for different reasons and motives, by describing this image as a mirror in which we see ourselves and ourselves as Arabs and Muslims through the different / non-Arab other.
The thesis extended to three chapters and a preamble that clarifies the study’s entrances and terminology, and each of the three chapters illustrated a different pattern of image patterns that were neutral based on detection and knowledge at (Arthur John Wavell) and tendentious at (Leon Roach) because of their underestimation and degradation of the value of the other at this point. The orientalist known for his espionage and service to the French occupation and his hatred of the Arab-Islamic resistance to this occupation, and the nature of the third image tended to (bias) in favor of the place and its associations related to its customs and beliefs that the German orientalist (Leopold Weiss) admired and tended to after he abandoned his first religion, converting to Islam, and calling himself (Muhammad Asad).
The study, which adopted description and analysis as a method to reach its results, confirmed the imprinting of different images of Makkah in the writings of travelers and orientalists, which are images that express different motives and goals, but they are linked to their owners, their culture, and their attitudes. Academic studies should tackle learning more texts that others write about our cultures and literature. Our customs and traditions.