فاعلية البرنامج الإرشادي حول معرفة الوالدين تجاه الوقاية من مضاعفات ترسب الحديد بين الأطفال المصابين بالثلاسيميا

رسالة ماجستير

اسم الباحث : ميعاد قحطان موسى

اسم المشرف : م. د.خميس بندر عبيد

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية التمريض

الاختصاص : علوم التمريض

سنة نشر البحث : 2022

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

المقدمة: الحديد الزائد هو الاضطرابات المرتبطة بالتخزين الزائد للحديد في الجسم وما يترتب على ذلك من تلف في الأعضاء الطرفية يشار إليها باسم اضطرابات الحمل الزائد للحديد..
الهدف: الهدف من الدراسة هو معرفة مدى فعالية برنامج الارشادي على معرفة الوالدين تجاه الوقاية من مضاعفات زيادة الحديد لدى الأطفال المصابين بالثلاسيميا.
المنهجية: من تشرين الأول 2021 إلى تموز 2022 أجريت دراسة شبه تجريبية في مركز الثلاسيميا في مدينة كربلاء. من مركز الثلاسيميا تم اختيار عينة غير احتمالية (هادفة) عددها (50) عينة .
النتائج: أظهرت نتائج الدراسة أن معظم الآباء المشاركين فيها هم ضمن الفئة العمرية (≥25) ، وغالبية المشاركين من الإناث (50.0٪) في الدراسة ، ونسبة (32٪) من الآباء والأمهات يعرفون القراءة والكتابة. كان معظمهم يعملون( 60٪) ويعيشون في المدينة ( 60٪). كما أظهرت النتائج أن غالبية الآباء(96٪) لديهم طفل إلى طفلين. وأن البرنامج التعليمي فعال في التحسين معرفة الوالدين فيما يتعلق بالوقاية من مضاعفات زيادة الحديد ، حيث كان له تأثير كبير باستخدام الاختبارين اللاحقين الأول والاختبار الثاني لزيادة معرفة الوالدين في مجموعة الدراسة عند p> 0.05. لا توجد علاقة إحصائية بين معرفة الوالدين والعمر والجنس وعدد الأطفال ولكن توجد علاقة إحصائية مع مستويات التعليم عندp> 0.05
الخلاصة: وجدت الدراسة أن البرنامج الارشادي يمكن أن يحسن معارف الوالدين حول كيفية منع مضاعفات زيادة الحديد لدى الأطفال المصابين بالثلاسيميا.
توصية: تقترح الدراسة أن تكون التعليمات الإرشادية والملصقات والكتيبات والأدلة التي تهدف إلى منع مضاعفات زيادة الحديد متاحة لجميع الآباء وأن يتم تشجيعهم على استخدامها. يشجع الآباء على حضور الدورات التدريبية والمؤتمرات التي يقودها المتخصصون حول الوقاية من مضاعفات ترسب الحديد للحفاظ على المعرف الجديدة .

Effectiveness of an Instructional Program on Parents’ Knowledge toward Prevention of Iron Overload Complications among Children with Thalassemia

Abstract
Background: Iron overload is disorders associated with excess bodily iron storage and ensuing end-organ damage called iron overload disorders.
Objective: The aim of the study to find out the effectiveness of an instructional program on parents’ knowledge toward prevention of iron overload complications in children with thalassemia.
Methodology: The study from October 2021 to July 2022, a quasi-experimental study, non-probability, convenience sample of parent’s children with thalassemia was conducted at the Thalassemic Center in Kerbala City.
Results: The results of a study showed that there was most of parents involved were within the age group of (≥25). And the female more than (50.0%) in the study respectively. A high percentage of parents were literate represented (32%). most participant were work represented 60% and most parents living in city represented 60%. Also the results showed the majority of parents 96% had one to two children. The instructional program is effective in the improvement of parent’s knowledge regarding prevention of iron overload complications, and significant impact by using post-tests one and posttest two to increase of parents’ knowledge in the study group at p>0.05. There is not a statistically correlation between knowledge of the parents and their age, gender, and number of children but the correlation with education levels at P ˃ 0.05.
Conclusion: The study found that an instructional program improve parents’ knowledge on how to prevent iron overload complications in children with thalassemia.
Recommendation: The instructional guidelines, posters and booklets, about complication of iron overload thalassemia all parents in the wards should have access to them, and parents should be urged to use them. The motivate parents to attend complication of iron overload thalassemia-related training courses and conferences to keep their knowledge up to date.