فاعلية البرنامج الارشادي في المعارف المتعلقة بمتلازمة تكيس المبايض لدى الفتيات المراهقات

رسالة ماجستير

اسم الباحث : رغد نصيف جاسم

اسم المشرف : م.د. ساجدة سعدون عليوي

الكلمات المفتاحية :

الكلية :

الاختصاص : علوم التمريض

سنة نشر البحث : 2023

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

متلازمة تكيس المبايض هي أكثر اضطرابات الغدد الصماء المزمنة انتشارًا ، ويمكن أن تؤدي متلازمة تكيس المبايض إلى مشاكل صحية كبيرة ولها تأثير على الصحة الإنجابية إذا لم يتم السيطرة عليها ومنعها بشكل فعال. التشخيص الصحيح هو الخطوة الأولى في إدارة متلازمة تكيس المبايض. لذلك هدفت الدراسة إلى تقييم أثر برنامج تعليمي على معرفة الطالبات المراهقات بمتلازمة تكيس المبايض.
تم إجراء تصميم شبه تجريبي (نهج الاختبار القبلي والبعدي) في كلية الاقتصاد والإدارة بجامعة كربلاء / قسم المحاسبة من الفترة من 6 ديسمبر 2022 إلى 10 يوليو 2023 لتحقيق أهداف الدراسة. تتألف عينة عدم الاحتمالية (أخذ العينات الملائمة) من 60 طالبة مراهقة تم اختيارهن وتم تقسيمهن إلى مجموعات 30 فتاة مراهقة (مجموعة دراسة) تعرضن لبرنامج تعليمي و 30 مراهقًا لم يتعرضوا لبرنامج تعليمي كمجموعة ضابطة. تم جمع البيانات من خلال استخدام استبيان المعرفة لمتلازمة تكيس المبايض. تم تحديد صلاحية محتوى الأداة من خلال لجنة من الخبراء وتم تحديد موثوقية الأداة من خلال استخدام معامل الارتباط لاختبار إعادة الاختبار، والذي يشير إلى أن معامل الموثوقية كان (0.89).
أشارت نتيجة الدراسة إلى أن مجموعة الدراسة استفادت من تنفيذ برنامج تعليمي. كانت معرفتهم كافية ومتطورة. كانت هناك استجابات منخفضة في الاختبار القبلي (M≤0.33) المتعلقة بمعرفة الطالبات المراهقات بخصوص متلازمة المبيض المتعدد الكيسات لمجموعتين. بينما كان هناك متوسط درجات مرتفع في مجموعة الدراسة مقارنة بالاختبار البعدي للمجموعة الضابطة (M≤0.33)، وتم تقييم النجاح في الاختبار البعدي (M≥0.67) بعد تنفيذ البرنامج التعليمي ذي الدلالة الإحصائية العالية.
تم الاستنتاج بأن البرنامج التعليمي يمكن اعتباره وسيلة فعالة لتحسين معرفة الفتاة المراهقة فيما يتعلق بمتلازمة تكيس المبايض.
تمت التوصية بطباعة وتوزيع دليل وكتيب لتحسين معرفتهم وتحديثها. توفر المعلومات فرصة للفتيات المراهقات للتسجيل في جلسة تدريبية بشأن متلازمة المبيض المتعدد الكيسات.

Effectiveness of an Instructional Program on Knowledge Regarding Polycystic Ovarian Syndrome among Adolescent Girl’s

Polycystic ovarian syndrome (PCOS) is the most prevalent chronic endocrine disorder, and PCOS can lead to major health problems and have an impact on reproductive health if not effectively controlled and prevented. Correct diagnosis is the first step in managing PCOS. The study aimed to assess the effectiveness of an instructional program on knowledge about polycystic ovary syndrome among adolescent girls students.
A quasi-experimental design (pretest-posttest approach) was conducted at the University of Kerbala Administration and Economic College/ Accounting Department from the period of 6th December 2022 to 10th July 2023 to achieve the objectives of the study. Non-probability (convenience sampling) consisted of 60 adolescent girls students were selected and divided into groups 30 adolescent girls (study group) who were exposed to the instructional program and 30 adolescents who didn’t exposed to an instructional program as the control group. Data were collected through the use of a questionnaire knowledge for PCOS. Instrument content validity was determined through a panel of experts and the reliability of the instrument was determined through the use of a correlation coefficient for the test-retest.
The result of the study indicated that the study group benefited from the implementation of an instructional program, however. Their knowledge was good and developed. There were low responses in the pretest (M≤ 0.33) related to the knowledge of adolescent girls students regarding polycystic ovarian syndrome for two groups. While there were high mean scores in study group compare with control group posttest (M≤ 0.33), and assessed pass in the post-test (M≥0.67) after the implementation of the instructional program with high statistically significant.
It was concluded that the Instructional program could be considered an effective means for improving adolescent girl’s knowledge regarding polycystic ovarian syndrome.
It was recommended that print and distribute guide ,booklet to improve their knowledge and keep them update. Information provide an apportunity for adolescent girls to be enrolled training session about polycystic ovarian syndrome.