فاعلية البرنامج التعليمي على معارف الممرضات فيما يتعلق بالإدارة الفعالة للمرحلة الثالثة من المخاض للسيطرة على نزيف ما بعد الولادة

رسالة ماجستير

اسم الباحث : نور علي محمد

اسم المشرف : أ.م.د.ساجدة سعدون عليوي

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية التمريض

الاختصاص : علوم التمريض

سنة نشر البحث : 2024

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

الخلاصة

تم تنفيذ تصميم دراسة شبه تجريبية من 1 ديسمبر 2021 إلى 3 يوليو 2022. موقع الدراسة هو مستشفى كربلاء التعليمي لأمراض النساء والتوليد في محافظة كربلاء المقدسة. يستخدم أخذ العينات غير الاحتمالية الراحة قبل وبعد الاختبار لتحديد مجموعة من الممرضات 60 لضمان الحصول على بيانات تمثيلية ودقيقة. تم استخدام تصميم التدخل الأول والثاني قبل وبعد التدخل باستخدام استبيان تم التحقق منه ، بما في ذلك عينة من الممرضات العاملات في وحدات الأمومة. استعرض 13 خبيرا من مختلف التخصصات الاستبيان للتأكد من صحته. كانت الأهداف هي: زيادة مصداقية الاستبيان. كان الإبلاغ الذاتي هو الطريقة المستخدمة لجمع البيانات ، وتم تطبيق تقنيات تحليل البيانات الإحصائية الوصفية والاستنتاجية لتقييم النتائج. أعضاء مجموعة البحث 35.93 (SD = 8.52) سنة في المتوسط. في حين 33.50 (SD = 8.72) في المجموعة الضابطة ، وفقا لنتائج الدراسة. كشف متوسط درجة 41.12 (9.09± ) للتعليم أن الممرضات في مجموعة الدراسة لديهن فجوات كبيرة في فهمهن لإدارة المرحلة الثالثة. بمتوسط درجات 61.67 (8.85 ±) ، تحسن فهمهم بشكل ملحوظ بعد إجراء الاختبار اللاحق الأول (الاختبار اللاحق 1). عند علامة الشهر الواحد (الاختبار اللاحق الثاني) ، كان متوسط درجة الممرضات 60.96 (9.75 ±) في اختبار المعرفة مشابها لما تم عرضه في الاختبار اللاحق الأول. وفقا لتحليل ما قبل الاختبار ، لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية في مستويات المعرفة قبل الاختبار لمجموعات الدراسة والسيطرة (p = 0.807). ومع ذلك ، لوحظت اختلافات إحصائية كبيرة بين هذه المجموعات في الاختبارات اللاحقة للبرنامج التعليمي الأول (p = 0.000) والثاني (p = 0.000) أثبت أنه أداة قيمة في تعزيز معرفة الممرضات حول الإدارة الفعالة خلال المرحلة الثالثة من المخاض كاستراتيجية للسيطرة على نزيف ما بعد الولادة.

Effectiveness of an Educational Program on Nurses’ Knowledge regarding Active Management of Third Stage of Labor to Control of Postpartum Hemorrhage

Abstract

In the city of Karbala, a quasi-experimental study design was carried out from December 1, 2021, to July 3, 2022. The Holy Governorate of Kerbala Obstetrics and Gynecology Teaching Hospital served as the study’s location. Convenience non-probability sampling uses pre- and post-test to select a group of 60 nurses to ensure obtaining representative and accurate data.
A pre- and post-intervention first and second intervention design was used using a validated questionnaire, including a sample of nurses working in maternity units. 13 experts from various disciplines reviewed the questionnaire to ensure its validity. and increase the questionnaire’s credibility, descriptive and inferential statistical data analysis techniques were applied to assess outcomes. According to the study’s findings a mean score of 41.12 (±9.09) for education revealed that nurses in the study group had substantial gaps in their understanding of Phase III management. With an average score of 61.67 (±8.85), their understanding significantly improved after taking the first posttest (posttest 1). At the one-month mark (posttest2), nurses’ mean score of 60.96 (±9.75) on the knowledge test was comparable to what was shown in the first posttest.
According to the pre-test analysis, there is no statistically significant difference in the pre-test knowledge levels of study and control groups (p = 0.807). However, significant statistical discrepancies were observed between these groups at the post-tests for the first (p = 0.000) and second (p = 0.000) educational program proved to be a valuable tool in enhancing nurses’ knowledge about effective management during the third stage of labor as a strategy to control postpartum hemorrhage. The study recommends adding the effective management course for the third stage of childbirth to the curricula of nurses in health institutes.