فاعلية البرنامج التعليمي على معرفة الممرضين فيما يتعلق برعاية الألم لحديثي الولادة

رسالة ماجستير

اسم الباحث : اسراء فيصل عباس

اسم المشرف : أ.د.خميس بندر عبيد

الكلمات المفتاحية : Nurse's, Knowledge, Neonatal Pain, Management

الكلية : كلية التمريض

الاختصاص : علوم التمريض

سنة نشر البحث : 2022

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

الخلاصة

الخلفية العلمية: الالم هو تعبير عاطفي سلبي فترة حديثي الولادة هي الفترة من الولادة إلى أول ثمانية وعشرين يوما من حياة الإنسان ، إدارة الألم تمنع المشاكل قصيرة وطويلة الأمد التي تؤثر على حديثي الولادة الذين يعانون من الألم غير المعالج ، وتشمل إدارة الألم الطرق الدوائية وغير الدوائية.

الاهداف: تهدف هذه الدراسة إلى تقييم فاعلية البرنامج التعليمي حول معرفة الممرضين فيما يتعلق برعاية الالم لحديثي الولادة.

المنهجية: تم إجراء دراسة تجريبية في مستشفى كربلاء التعليمي للأطفال في مدينة كربلاء المقدسة بين الفترة من 15 تشرين الأول 2021 إلى 12 يوليو 2022. تم اختيار مجموعتين من (25) ممرضا من مجموعة الدراسة و (25) ممرضا من المجموعة الضابطة. تم تحليل البيانات باستخدام برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS) الإصدار 22.

النتائج: أشارت نتائج الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عالية بين الفترات التي سبقت البرنامج وبعد تطبيق البرنامج التعليمي. في مجموعة الدراسة أعرب حوالي (64٪) من الممرضين عن مستوى ضعيف من المعرفة في فترة ما قبل الاختبار للقياس فيما يتعلق بإدارة الالم لحديثي الولادة. في حين أنه بعد تطبيق البرنامج التعليمي أعرب حوالي (72٪) منهم عن مستوى جيد من المعرفة في فترة ما بعد الاختبار للقياس. وأوجدت الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين فاعلية البرنامج التعليمي وعمر الممرضين وجنسهم ومستواهم التعليمي وسنوات الخبرة وحصولهم على دورات تدريبية حول إدارة الالم لحديثي الولادة.

الاستنتاجات: وخلصت الدراسة، إلى أن غالبية الممرضين المشاركين كانوا من الإناث، والتمريض المدرسي، ولم يشاركوا في دورات تدريبية حول رعاية الالم لحديثي الولادة، وخبرتهم أقل من خمس سنوات، وكانت النسبة العالية من 20-29 سنة، وقد أدى البرنامج إلى تحسن واضح في معرفة الممرضين فيما يتعلق بكيفية إدارة الم حديثي الولادة بعد تطبيق البرنامج التعليمي.

التوصيات: يجب تضمين الم حديثي الولادة في مناهج التمريض لجميع المستويات التعليمية

Effectiveness of Educational Program on Nurse's Knowledge Regarding Neonatal Pain Management

Abstract

Background: Pain is a negative experience and an emotive, neonatal period is the period from birth to the first twenty-eight days of human life, pain management prevent short and long-term problems that affect newborns suffering from untreated pain, and pain management include pharmacological and non-pharmacological method.
Objective: Present study aims to evaluate the effectiveness of the educational program on nurses’ knowledge regarding neonatal pain management
Method: A quiz-experimental study design was carried out in Kerbala Teaching Hospital for Children at Holy Karbala City between the periods from 15th of October 2021 to 12th of July 2022. Two groups of (25) study group nurses and (25) control group nurses were selected. The data were analyzed by using the program of Statistical Package of Social Sciences (SPSS) Version 22.
Result: There were high statistical differences between the period before and after applying of the educational program. In the study group about (64%) of nurses expressed a poor level of knowledge at the pre-test period of measurement concerning neonatal pain management. While, after application of education program, (72%) of nurses expressed a good level of knowledge at the post-test period of measurement. The study found there were no statistical differences between the effectiveness of the educational program and nurses’ age, gender, educational level, years of experience, and having neonatal pain management training courses.
Conclusion: The study concluded, that the majority of participant nurses’ were female, school nursing, no participant in a training course about neonatal pain, less than five years of experience, the 20-29 years old where the high percentage. There was a clear improvement of the knowledge of nurses regarding how to manage newborns pain after applying the educational program.
Recommendation: Neonatal pain should be included in nursing curriculum for all educational levels