فاعلية البرنامج التعليمي في معارف وأتجاهات الممرضين فيما يتعلق بأرتفاع ضغط الدم الحملي في مراكز الرعاية الصحية الاولية في مدينة كربلاء

رسالة ماجستير

اسم الباحث : امال فاضل نوري

اسم المشرف : أ.م.د. سلمان حسين فارس

الكلمات المفتاحية : Effectiveness, Educational Program, Knowledge, Attitudes, Pregnancy induced Hypertension

الكلية : كلية التمريض

الاختصاص : علوم التمريض

سنة نشر البحث : 2022

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

الخلاصة

يعتبرارتفاع ضغط الدم الناتج عن الحمل هو أكثر مضاعفات الحمل انتشارًا ، والسبب الشائع لوفاة الأمهات ، كما أنه يساهم في الامراض ووفيات الأطفال حديثي الولادة و يؤثر ذلك على حوالي 10٪ من جميع النساء الحوامل في جميع أنحاء العالم. تهدف الدراسة إلى تقييم فاعلية البرنامج التثقيفي على معارف واتجاهات الممرضين تجاه ارتفاع ضغط الدم الناتج عن الحمل في مراكز الرعاية الصحية الاولية في مدينة كربلاء المقدسة ومعرفة العلاقة بين تأثير البرنامج التثقيفي وخصائصهما الديموغرافية.

تكون الدراسة شبه تجريبية أجريت في مراكز الرعاية الصحية الأولية في مدينة كربلاء تم اختيار عينة غير احتمالية “هادفة” تتكون من 60 ممرض للحصول على بيانات تمثيلية ودقيقة. بلغ حجم العينة (60) ممرض مقسمة إلى مجموعتين تتكون كل منهما من (30) ممرض كمجموعة الدراسة والمجموعة الضابطة. من بين (60) عينة ، أكملت (52) عينة فقط البرنامج و (8) عينات لم تكمل اختبار البرنامج (الاختبار اللاحق) ، لذلك تم استبعادهم من الدراسة. يتكون التقسيم النهائي من 25 ممرض كمجموعة الدراسة و 27 ممرض كمجموعة ضابطة. تم إجراء اختبار مسبق لكلا المجموعتين ؛ تم تطبيق البرنامج التعليمي فقط على مجموعة الدراسة في الفترة من 6 إلى 10 فبراير 2022. تم تطبيق الاختبار اللاحق بعد تنفيذ البرنامج لمجموعة الدراسة وأيضًا للمجموعة الضابطة. الدراسة التي استمرت من 1 نوفمبر 2021 إلى نهاية شهر أيار 2022.

أضهرت نتيجة التقييم الاولي أن الممرضين لديهم زيادة في المعرفة فيما يتعلق بارتفاع ضغط الدم الناتج عن الحمل في مراكز الرعاية الصحية الأولية.حيث أظهرت نتيجة الارتباط عدم وجود فرق ذات دلالة إحصائية بين معرفة الممرضين واتجاهاتهم ذات الخصائص السكانية مثل العمر والجنس ومستوى التعليم وسنوات الخبرة في المجموعتين الدراسة والضابطة. تعتبر خلاصة الدراسة أن الممرضين في مجموعة الدراسة قد استفادوا من البرنامج التثقيفي وتحسنت معرفتهم وأتجاهاتهم بشكل ملحوظ مقارنة بالمجموعة الضابطة. أوصت الدراسة بتقديم برامج تعليمية وتدريبية للممرضين بشكل منتظم من أجل تحسين معرفتهم بأمراض الحمل. وعمل المحاضرات التثقيفية للممرضين في مراكز الرعاية الصحية الأولية والمستشفيات بشكل منتظم وتحديثها لمساعدة الممرضين في نشر الوعي الصحي من أجل الحفاظ على صحة الحامل والجنين وتقليل معدلات الامراضية والوفيات .

Effectiveness of an Educational Program on Nurses' Knowledge and Attitudes Regarding Pregnancy Induced Hypertension at Primary Health Care Centers in Kerbala City

Abstract

Background: Pregnancy-induced hypertension (PIH) is the most prevalent complication of pregnancy, the common cause of maternal death, and it also contributes to neonatal morbidity and mortality. That influences approximately 10% of all pregnant women worldwide (Tadele et al., 2020).
Objective: of this study is to determine the effectiveness of an educational program on nurses’ knowledge and attitudes regarding pregnancy-induced hypertension. And determine the association between the educational program’s effectiveness and the demographic characteristics of its participants.
Methodology: A quasi-experimental study design was performed in the Holy Kerbala city’s primary health care centers a non-probability “purposive” sample consisting of 60 nurses was chosen and divided into 2 groups of 30 nurses in each group. Only 52 of the 60 samples completed the program, and eight samples did not complete the implementation test (post-test), so they were excluded from the study. The final division consisted of 25 nurses as the study group and 27 nurses as the control group. A pre-test was done for both groups; educational program were applied only to the study group from February 6th –10th. The post test was administered after the implementation of the program for the study group and also done for the control. The study, which lasted from November 1st, 2021 to May 30th, 2022,
Result: of the study revealed that nurses had an increase in knowledge regarding pregnancy-induced hypertension in primary health care centers. The association revealed there is no significant difference between nurses’ knowledge and attitudes with demographic characteristics in the two groups study and control
Conclusion: that the nurses in the study group had benefited from an education program in knowledge and attitudes significantly improved compared with the control group.
Recommendation: Those educational and training programs for nurses are offered on a regular basis in order to improve their knowledge of gestational diseases. Educational lectures for nurses in primary health care centers and hospitals must be done on a regular basis and updated to assist nurses in spreading health awareness in order to keep pregnant women and fetuses healthy and reduce morbidity and mortality.