اسم الباحث : أزهار جعفر حسين الطرفي
اسم المشرف : أ.د. محمد حسين عبود الطائي
الكلمات المفتاحية : الاسرة- فقه- الارشاد- المرشد- القرآن الكريم
الكلية : كلية العلوم الاسلامية
الاختصاص : الشريعة والعلوم الإسلامية
سنة نشر البحث : 2022
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
تُعدّ الأسرة الخلية الإنسانية الاولى في بناء المجتمع ، فهي المدرسة الاولى التي يتعلم فيها الفرد الاخلاق ، ويكتسب القيم والمعتقدات التي تكون البذرة الاولى في بناء شخصيته، وتأثير ذلك في علاقته الأسرية والاجتماعية؛ لذلك نجد ان الإسلام اعطى الأسرة اهتماما بالغا ،ووضع الاسس والقواعد السليمة في بناء الأسرة قبل الزواج ،مبتدئا في حسن اختيار الزوج او الزوجة مؤكدا على اختيار صفة الدين على بقية الصفات لأثر ذلك في بناء الأسرة الصالحة السليمة من الانحرافات الخلقية والاضطرابات السلوكية ؛التي تهدد أمن الأسرة واستقرارها ، فضلا عن ذلك نجد ان نظام الأسرة في الإسلام مبني على اسس شرعية واحكام فقهية توازن بين الحقوق والواجبات حسب الاختلافات التكوينية والفروق الفردية بين أفراد الأسرة ،مراعيا فيها الدور المناسب الذي يقوم به كل فردا منهم، وبما ان الأسرة عبارة عن مؤسسة صغيرة تجمع أفرادا يعيشون تحت سقف واحد وتربطهم روابط مشتركة ،لكنها اكبر قوة مؤثرة في بناء الفرد والمجتمع فلا تتمكن أي مؤسسة تربوية او اجتماعية أن تقوم بدور الأسرة وتأدية وظائفها البايلوجية والنفسية والتربوية والاقتصادية وغيرها من الوظائف الحيوية، التي تقوم بها الأسرة ليتمتع الفرد في ظلها بالصحة النفسية التي يكون فيها الفرد متوافقا مع نفسه ومع الاخرين ليشعر بالسعادة وينثرها بطريق المحيطين به ، ويعد الزواج هو رباطا مشتركا بين شخصين يختلفان في الافكار والتربية والبيئة الاجتماعية ومستوى الثقافة الأسرية، فضلا عن الاختلاف في الميول والرغبات؛ لذا فمن الطبيعي ان تنشأ بينهما الخلافات الزوجية التي بين الفقه الإسلامي المعالجات الشرعية لها في بداية الامر من داخل الأسرة كالمعاشرة بالمعروف والنشوز وغيرها حفاظا على الاطار الأسري من التمزق، واحيانا تتفاقم لتكون مشاكل كبيرة تخرج عن ايجاد الحلول داخل الاطار الأسري فتتوتر الرابطة الزوجية بينهما أو ربما تصل الى الانهيار، وهنا أيضًا تكفل الفقه الإسلامي بمعالجتها وشرع تدخل من يكون مؤهلا علميا وفقهيا في ادارة المشكلة وايجاد الحلول المناسبة لها ؛ لذا ظهرت الحاجة الماسة للإرشاد الأسري كونه يعد مقوما للسلوكيات المضطربة والاخلاقيات غير سوية ليعيد الأسرة الى مسلك التوافق والاستقرار، كما نجد ان تطور الحياة ودخول التكنلوجيا الحديثة اضافت الى واقع الأسر مشاكل جديدة تختلف عما كانت سابقا مما نجد اليوم تزايد حالات التفكك الأسري والطلاق والعنف وجرائم القتل ، وهذا مما يبين غياب دور المؤسسات الإرشادية على واقع الحياة الاسرية ، ولا شك ان للفقه مرتبة عظيمة بين العلوم الإسلامية لكونه المطلب الاساس في تنظيم حياة الناس؛ اذ لا تستقيم دون الرجوع اليه في كل صغيرة وكبيرة ومما تجدر الاشارة اليه ان الإرشاد الأسري يخضع لجملة من الاحكام الفقهية التي تبين المعالجات الشرعية للمشاكل الأسرية، فضلا عن احكام المرشد الأسري والاخلاقيات التي يجب ان يتحلى بها ليقوم بهذه الخدمة الإنسانية التي تعد العمود الفقري الذي يستند عليه البناء الأسري السليم المتوازن نفسيا وتربويا واجتماعيا ؛ لذا نجد ان الفقهاء المعاصرين تكفلوا بوضع الحلول الشرعية للمشاكل الأسرية المعاصرة بالاستناد الى القران الكريم والسنة الشريفة والعقل السليم ،وهذا مما يبرز مرونة الفقه الإسلامي وشموله لكل الاحداث والوقائع في كل زمان ومكان لذا اقتضى البحث ان يكون بثلاث فصول الاول منها : تناول مفردات البحث لغة واصطلاحا الفقه والأسرة والإرشاد وبيان مفهوم الإرشاد الأسري واهدافه والحاجة اليه فضلا عن اساليبه ومناهجه والمعوقات التي تواجه العملية الإرشادية، بينما تضمن الفصل الثاني أدلة مشروعية الإرشاد الأسري في القران الكريم والسنة الشريفة والعقل، وختمت الرسالة في الفصل الثالث الذي تناول المرشد الأسري وأحكامه الفقهية والمؤهلات التي يتحلى بها في العملية الإرشادية وآثار الإرشاد الأسري، مع ذكر بعض المشاكل الأسرية المعاصرة وآراء الفقهاء المعاصرين في معالجتها ثم خاتمة النتائج والتوصيات.
The jurisprudence of family counseling View and analyze
Abstract
The family is the first human cell in building society. It is the first school in which the individual learns morals and acquires values and beliefs that are the first seed in building his personality and its impact on his family and social relationship. Therefore, we find that Islam has given the family a great interest in laying the foundations and sound rules in building the family before marriage in the beginning. In choosing a good husband or wife, stressing on choosing the attribute of religion over the rest of the attributes because of its impact on building a good and sound family from moral deviations and behavioral disturbances that threaten the security and stability of the family. In addition, we find that the family system in Islam is based on legal foundations and jurisprudential provisions that balance rights and duties According to the structural differences and individual differences between family members, taking into account the appropriate role that each one of them plays, and since the family is a small institution that brings together individuals who live under one roof and are linked by common ties, but it is the largest influential force in building the individual and society, no educational or social institution can It plays the role of the family and performs its biological, psychological, educational, economic and other vital functions performed by families. Marriage is a common bond between two people who differ in ideas, education, social environment, and the level of family culture, as well as the difference in tendencies and desires, so it is natural for them to arise between them. The marital disputes between Islamic jurisprudence are the legal treatments for them at the beginning from within the family, such as cohabitation with goodness and disobedience in order to preserve the family framework from rupture, and sometimes they escalate to become major problems that deviate from finding solutions within the family framework, so the marital bond between them becomes tense or may reach collapse. By treating it and starting to intervene, those who are scientifically and jurisprudently qualified in managing the problem and finding appropriate solutions to it, so the urgent need for family guidance appears, as it is considered an ingredient for troubled behaviors and abnormal morals to return the family to the path of compatibility and stability. We also find that the development of life and the entry of modern technology in addition to the reality of families new problems that differ From what it was before, what we find today is an increase in cases of family disintegration, divorce, violence, and Murder crimes, and this shows the absence of the role of guiding institutions on the reality of life. There is no doubt that jurisprudence has a great position among Islamic sciences because it is the basic requirement in organizing people’s lives, as it is not upright without reference to it in every small and large. It should be noted that family guidance is subject to a number of jurisprudential rulings. Which shows the legitimate treatments for family problems as well as the provisions of the family guide and the ethics that he must possess in order to perform this human service, which is the backbone on which the psychologically, educationally and socially balanced family structure is based. The noble Sunnah, the honorable Sunnah and the sound mind, and this highlights the flexibility of Islamic jurisprudence and its inclusion of all events and facts in every time and place. Therefore, the research required that it be in three chapters, the first of which deals with the vocabulary and terminology of jurisprudence, family and guidance, and an explanation of the concept of family guidance, its objectives and the need for it, as well as its methods, approaches and obstacles facing it. The counseling process, while the second chapter included evidence of the legality of family counseling in the Holy Qur’an Karim and the honorable Sunnah and reason The message was concluded in the third chapter, which dealt with the family guide and his jurisprudential rulings and the qualifications that he possesses in the guiding process and the effects of family counseling with a mention of some contemporary family problems and the opinions of contemporary jurists in dealing with them, then the conclusion of the results and recommendations