قانون التوازن في القرآن الكريم دراسة تفسيرية

رسالة ماجستير

اسم الباحث : فاطمة علي حسن الشاوي

اسم المشرف : أ.د. محمد حسين عبود الطائي

الكلمات المفتاحية : قانون- التوازن- القرآن الكريم- الفاصلة- التفسير

الكلية : كلية العلوم الاسلامية

الاختصاص : الشريعة والعلوم الإسلامية

سنة نشر البحث : 2021

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

الخلاصة
تحاول هذه الدراسة البحث في التوازنات المتوافرة في القرآن الكريم وفق الوجهة التفسيرية التي خرج بها المفسر القرآني وجعلها إحدى السبل التي يصل من خلالها إلى المضان القرآنية. فحوادث العالم وجرياته لاتقع صدفة ولا خبط عشواء وإنما وقوع الحوادث يكون وفق قانون خاص دقيق وثابت فكل فعل له ردة فعل والمخلوقات بما فيها الانسان تخضع لهذا القانون . فكتاب الله الكريم يمتاز بصورة إجمالية بالتوازن في جميع جوانبه . تتبلور منهجية البحث في الفصل التمهيدي الذي تضمن الاطار النظري لقانون التوازن , أما الفصل الأول فتضمن قانون التوازن في النظم القراني ( المفردة القرآنية الحذف والذكر التقابل والتوازن في السورة ) , أما الفصل الثاني فقد تضمن مستويات التوازن القرآني توازن عقدي – عبادي- والتعايش السلمي وغيرها . وكان الفصل الثالث مشتملاً على التوازن ضابطة الاعجاز القرآني , أما الخاتمة فقد تضمنت جملة من النتائج كان أهمها يكون قانون التوازن قائماً على التوازنات في اعطاء كل طرف حقه من الاستحقاق بلا افراط وتفريق دون زيادة او نقصان .

The Law of equilibrium in the Quran Perspective Interpretive Study

Summary
The events of the world and its happenings do not happen in this world by chance or random confusion, but rather the occurrence of accidents is according to a general, accurate, and fixed law, which does not deviate from its provisions, which is the law of balance, and creatures, including humans, are subject to this law in their material existence and all material accidents, so He created Man and the stages he goes through in his mother’s womb, and what happens to him in his growth and movement of his organs, his sickness and his old age and the requirements for his survival are subject to the law of balance, and the cosmic phenomena in the horizons verses of the Holy Qur’an, indicative of the Creator of this universe, and they are subject in their movement and regular dimensions to this Hard law.
The balance that I discussed between the verses and the surahs of the Noble Qur’an has nothing to do with the concept of moderation or moderation, that it is always the middle of the distance between opposites. You may believe that the balance is in the middle of its opposites at a certain point, but it does not mean moderation or moderation of these opposites, and perhaps it is not affected by the jurisprudence of all humankind. Balance is a point between two or more opposites, and this point achieves the desired benefit and is most beneficial, but it is not in the middle.
The research included an introduction and an introductory chapter of five sections, as well as three chapters that included the first chapter: the law of balance in the Qur’anic systems and it consisted of six sections, while the second chapter: the levels of the law of balance and included six sections as well, and the third chapter: the law of balance, the miraculous control, and included five sections with Conclusion and sources.