اسم الباحث : كرار صالح محيسن
اسم المشرف : أ.د. خميس بندر عبيد
الكلمات المفتاحية :
الكلية : كلية التمريض
الاختصاص : علوم التمريض
سنة نشر البحث : 2024
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
الخلاصة
الخلفية العلمية: دعم الحياة الأساسي للأطفال هو تقديم إجراءات إنعاش القلب والرئتين للأطفال الذين توقفت قلوبهم حتى يتم توفير توفير الدعم الحيوي المتقدم. المحاكاة هي تقليد لعملية في العالم الحقيقي على مر الزمن. التعليم النظري ليس كافيا وحده لتطبيق الإنعاش القلبي الرئوي بشكل فعال. لذا يجب أن يتم تطبيق التعليم وفقًا للتدريب والإرشادات التوجيهية.
الاهداف: تهدف هذه الدراسة الى تقييم كفاءة التعليم القائم على المحاكاة في أداء الممرضين فيما يتعلق بدعم الحياة الأساسي للأطفال.
المنهجية: تم إجراء دراسة شبه تجريبية قبل ر وبعد الاختبار في (مستشفى الزهراء التعليمي ومستشفى المناذرة العام) في مدينة النجف الاشرف خلال الفترة من 26 ايلول 2023 إلى 10 حزيران 2024. تم اختيار مجموعتين من الممرضين (25) في مجموعة الدراسة و(25) في مجموعة الضابطة استنادًا إلى معايير الدراسة. المقابلة المنظمة التي تضمنت ثلاثة أجزاء تتعلق بالخصائص الاجتماعية والديموغرافية، ومعرفة الممرضين، وممارسة الممرضين فيما يتعلق بدعم الحياة الأساسي للأطفال. مر التعليم بثلاث مراحل كانت الاختبار الأولي، ومرحلة التنفيذ، والاختبار النهائي. . تم تحليل البيانات باستخدام برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS) الإصدار 20. تم استخدام كل من النهج الإحصائي الوصفي والاستدلالي لتحليل نتائج الدراسة.
النتائج: أظهرت النتائج أن البرنامج التدريبي أدى إلى تحسن كبير في المعرفة والممارسات المتعلقة بدعم الحياة الأساسي للأطفال بين الممرضين في المجموعة الدراسية، حيث ارتفعت درجات المعرفة من 0.46 إلى 0.89، وارتفعت درجات الممارسة من 0.38 إلى 0.82 بعد التدخل. في المقابل، لم تشهد المجموعة الضابطة تغييرات كبيرة، حيث تحركت درجات المعرفة بشكل طفيف من 0.47 إلى 0.50 ودرجات الممارسة من 0.44 إلى 0.46.
الاستنتاجات: خلصت الدراسة الحالية إلى أن أداء الممرضين في دعم الحياة الاساسي للأطفال قد تحسن بشكل كبير بعد التعليم القائم على المحاكاة، وتوفر الدراسة خطاً لتعزيز دمج المحاكاة كاستراتيجيات تعليمية نشطة لتطوير أداء الممرضين في تطبيق المهارات السريرية.
التوصيات: استنادًا إلى نتائج هذه الدراسة، يوصي الباحث بإجراء مزيد من الدراسات مع عينه اكبر لتقييم تأثير المحاكاة على ناتج تعليم الممرضين لمزيد من الدراسات التي قد تكون المحاكاة قيمة لتعزيز الممرضين. كما يوصي بتشجيع الممرضين على تحسين أدائهم من خلال زيادة مشاركتهم في دورات دعم الحياة الأساسي وإنعاش القلب والرئتين (على الأقل كل 6 أشهر).
The Efficacy of Using Simulation Based Education on Nurses Performance Regarding Pediatric Basic Life Support
Abstract
Background: Pediatric basic life support is the provision of cardiopulmonary resuscitation for cardiac arrested children until advanced life support can be provided. Simulation is the imitation of a real-world process over time. Theoretical education is not adequate alone for effective cardiopulmonary resuscitation applying. Thus, the application must be given in accordance with training and manual guidelines.
Objective: To evaluate the efficacy of a simulation based education on nurses performance regarding pediatrics basic life support.
Methods: A pretest and post-test quiz-experimental study design was carried out at Al-Zahraa Teaching Hospital and Al Manathera General Hospital at Al_Najaf Al-Ashraf governorate between the periods from 26th September 2023 to 10th June 2024.Two groups of 25 study group nurses and 25 control group nurses were selected based on criteria of the study, A structured interview which included three parts related to sociodemographic characteristics, nurses’ knowledge, and nurses’ practice regarding pediatric basic life support, the education passed through 3 phases as pretest, implementation and posttest phase. The data were analyzed by using the program of Statistical Package of Social Sciences (SPSS) Version 20. Both descriptive and inferential statistical analysis approaches were used in order to analyze the results of the study.
Results: The results showed that the training program significantly improved the knowledge and practice of pediatric basic life support among nurses in the study group, with knowledge scores rising from 0.46 to 0.89 and practice scores from 0.38 to 0.82 after the intervention. In contrast, the control group showed no significant changes, with knowledge scores moving slightly from 0.47 to 0.50 and practice scores from 0.44 to 0.46.
Conclusion: The present study concluded that nurses’ performance in pediatric basic life support significantly improved after simulation-based education and the study provides aline to enhance the simulation integration as active education strategies to develop nurses’ performance in applying clinical skills.
Recommendations: Based on the results of this study, the researcher recommends further studies with large sample to evaluate the effect of simulation on nurses’ education output for more studies that simulation would be valuable for nurses’ enhancement. The researcher also recommends encouraging nurses to improve their performances through increasing their participation in basic life support and cardiopulmonary resuscitation courses (at least every 6 months)