اسم الباحث : الاء نعمة هادي
اسم المشرف : م.د. زكي صباح مصيحب
الكلمات المفتاحية :
الكلية : كلية التمريض
الاختصاص : علوم التمريض
سنة نشر البحث : 2022
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
يحدث “تأخير الكلام” عندما لا يصل الشاب إلى مراحل الكلام المتوقعة في عمره الزمني. تمنع الحواجز اللغوية الشاب من التواصل بنجاح , وستظهر الغالبية العظمى من الأطفال علامات ضعف أكاديمي واجتماعي طويل المدى. هناك احتمال أن يكون التأثير محسوسًا. هناك مشكلاتتتعلق بالكلام القابل للفهم , والذاكرة العاملة , والمفردات المعقدة , على سبيل المثال لا الحصر .
الهدف: التحقيق في معرفة الوالدين تجاه تأخير الكلام بين الأطفال دون سن 5 سنوات وأيضًا لتحديد العلاقة بين الوالدين الاجتماعي الديموغرافي مثل العمر والجنس ومستوى التعليم وعمل الوالدينوموقف الوالدين تجاه تأخير الكلام .
المنهجية: استخدمت دراسة مقطعية وصفية. إجرية الدراسة في مركز السمع والنطق في مدينةكربلاء المقدسة في العراق. وتم استخدام عينة غرضية ملائمة غير احتمالية من 100 من أطفال الوالدين دون سن 5 سنوات الذين يعانون من تأخر في الكلام لتحديد مدى الملاءمة . تم تحليل البيانات بواسطة برنامج SPSS اصدار 22 .
النتائج: توصلت الدراسة إلى ضعف في مستويات حول تأخر النطق بين الأطفال دون سن الخمسة. ايضا اظهرت وجود علاقة ذات دلالة معنوية بين معارف الابوين وتوجهاتهم حول تأخر النطق بين الاطفال دون سن الخامسة و بعض الخصائص الديموغرافية لعينة الدراسة وفقًا لاختبارات مربع كاي وفق القيمة المعنوية.
الخلاصة: استنتجت الدراسة الحالية ان معظم اجابات المشاركين هن من الامهات شكلوا 76 % من عينة الدراسة, وفق اعمار الاباء, اغبيهم من الفئة العمرية ) (26-35 سنة شكلوا 41% وكذلك اظهرت مستويات متدنية من نعارف الاباء وتوجهاتهم تجاه تأخر النطق الأطفال دون سن الخامسة, وكذلك اظهرت مستوى ضعيف الى متوسط من توجهات الاباء تجاه تأخر النطق الأطفال دون سن الخامسة مما يؤدي إلى تأخير في التشخيص والعلاج و تأهيل .توصيات: تشجيع الآباء على حضور جلسات ومحاضرات تدريب السمع والنطق لأبنائهم وإعطاء فكرة واضحة عن الدور المهم الذي يلعبه الآباء في علاج والعناية بتأخر النطق. التركيز على التشخيص المبكر لأي اضطرابات في النطق من قبل الآباء والمعلمين ومقدمي الرعاية , من خلال إعداد محاضرات وملصقات حول اضطراب الكلام وكيفية تشخيص هذه المشكلة. إيلاء اهتمام خاص للأطفال الذكور عند التعامل مع اضطراب الكلام.
Knowledge and Attitudes of Parents' toward Speech Delay among Children Under 5-Years at Hearing and Speech Center in Holy Kerbala City
A speech delay occurs when a youngster does not reach the expected speech milestones for their chronological age. Language barriers prevent the youngster from communicating successfully, and the vast majority of children will display signs of long-term academic and social weaknesses. There’s a possibility that the effect will be felt. To name a few, There are issues with comprehensible speech, working memory, and sophisticated vocabulary.
Objective: The present study aims to assess the parent’s knowledge and attitude toward speech delay among children under 5 years and also to determine the relationship between parent’s knowledge and attitude toward speech delay and same sociodemographic such as age, gender, level of education, work of parents.
Methodology: A descriptive and analytical cross-sectional study was used. The research has been carried out in the Hearing and Speech Center at the Holy Kerbala City. A non-probability convenience sample (100) parents of children under 5 years with speech delay was used to determine appropriateness. The data were analyzed by using the program of Statistical Package of Social Sciences (SPSS) Version 22.
Results: The study found that low levels of parent’s knowledge and attitude about speech delay among children under 5 years of old. Also shows that a significant relationship between parent’s knowledge and attitude about speech delay among children under 5 years of old and some demographic characteristics of study sample according to chi-square tests at P- value > 0.05.
Conclusion: The present study concluded that majority of participants from mothers of child represented 76% from study sample, according to the age of parents, the majority were with age group 26-35 years represented 41%, and also shows that low level of parent’s knowledge toward speech delay among children under 5 years of old. Also founded that low to a moderate level of parent’s attitudes toward speech delay among children under 5 years This leads to a delay in diagnosis, management and rehabilitation.
Recommendation: Encourages parents specially fathers to attend the sessions and lectures on hearing and speech training of their children and give a clear idea about the important role that fathers play in the treatment and management of speech delay. Focusing on early diagnosis of any speech disorders by parents, teachers specially primary schools, and caregivers, by preparing lectures and posters about speech disorders and how the diagnosis of this problem. Give special attention to children (male gender) when dealing with speech disorders.