مفهوم المقدّس في القرآن الكريم والسنة الشريفة -دراسة تحليلية-

رسالة ماجستير

اسم الباحث : فدك حسين علي

اسم المشرف : أ‌.د. محمد حسين عبود الطائي

الكلمات المفتاحية : المفهوم- المقدس- المصطلح- الصدّيقون-البيوت

الكلية : كلية العلوم الاسلامية

الاختصاص :

سنة نشر البحث : 2023

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

الخلاصة
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف الخلق أجمعين محمد وعلى آله الطيبين الطاهرين وعلى أصحابهم المنتجبين ومن والاهم الى يوم الدين وبعد:
رسالتي الموسومة ( مفهوم المقدّس في القرآن الكريم والسنة الشريفة دراسة تحليلية)، والتي تمخضت عنها الخلاصة التالية : تناول الفصل الأول المقدس الديني في الأديان السماوية ( اليهودية والمسيحية والإسلام ) ، في مباحث وإن الشخوص والأماكن والمقامات أو الروضات المقدسة لها معطىً ديني مطلق امتازت به كل الشرائع وأتباعِها، وأنّ فكرة التقديس، ترتبط بعقل الانسان و فطرته التي فطره الله عليها، إذ ان جوهر الدين السماوي هو الدعوة إلى وحدانية الله  والاقرار بألوهيته، وأما المقدس الديني في الفكر الغربي فهو متغير خلافا للمقدس السماوي فانه ثابت، لان الحِقب التاريخية شهدت مظاهر تقديس متعددة ومتغيرة لا تَنُمُّ عن تطور في العقل البشري؛ بل تراجع وتخلف عن المراحل السابقة (مرحلة الحجارة والصنم ) ، فضلا عن أن الفصل الأول أخذ بالاعتبار التعريفات اللغوية و الاستعمال الاصطلاحي لمفردات عنوان الرسالة .
في حين تخصص الفصل الثاني في بيان المقدس الذاتي والمقدس النسبي ، و كان في الذات الإلهية و صفاتها ، و ما لازمها كالملائكة والكتب السماوية (القران، والتوراة، والانجيل، والزبور) ؛ وقدسية الانبياء مع الإشارة إلى أُولي العزم منهم (نوح، وابراهيم، وموسى، وعيسى) (عليهم السلام)، و كذلك قدسية النبي الاكرم وآله الطاهرين ، وفي المقدس النسبي تناول البحث قدسية (التابوت، وعصا موسى، وقميص يوسف، وناقة صالح).
أمّا الفصل الثالث فاهتمّ في بيان قدسية الأماكن الواردة في النصوص القرآنية ، منها : مكة المكرمة ومعالمها (مكة، والمسجد الحرام، الكعبة، الحجر الاسود، وحجر إسماعيل، ومقام ابراهيم، وعرفة ومنى)، والمدينة المنورة (المسجد النبوي، ومقبرة البقيع، ومسجد قبا، ومسجد القبلتين، والمساجد السبعة)، و(الأرض المقدسة، وبيت المقدس).
وأما الفصل الرابع فكان مسك الختام إذ دار البحث فيه عن المقدس الزماني (اوقات الصلوات الواجبة والمستحبة، وشهر رمضان وليلة القدر، وايام البيض، وايام التشريق، وايام النحر)؛ واختتمت الرسالة بالنتائج وثبّت المصادر. والحمد لله، وصلى الله على محمد وال محمد.

Rp-The concept of the sacred in the Holy Qur’an and the Sunnah An analytical study.pdf

Abstract

In the Name of God, the Most Gracious, the Most Merciful. Praise be to God, Lord of the Worlds, and may God’s blessings be upon Muhammad and his pure family
My thesis tagged (the sacred in the Qur’anic perspective, an analytical study), which resulted in the following conclusion:

In the first chapter: I searched for the religious sacred in the monotheistic religions, Judaism, Christianity and Islam, and that the sacred figures, places, shrines, or shrines have an absolute religious given that distinguished all the laws and their followers, and that The idea of sanctification is linked to the human mind and instinct that God created it, as the essence of the heavenly religion is the call to the oneness of God and the recognition of his divinity. It is about an evolution in the human mind, but rather a regression and lagging behind the previous stages, the stage of stones and idols.

The second chapter: I discussed the subjective sacred and the relative sacred in four topics. The first topic was about the divine self and what I adhere to, such as the angels and the heavenly books (the Qur’an, the Torah, the Bible, and the Psalms) and the prophets, with a focus on the people of determination (Noah, Abraham, Moses and Jesus). Peace be upon them, and a discussion of the sanctity of the Noble Prophet and his pure family. And a study in the relative sanctuary, and I looked at it (the coffin, Moses’ stick, Joseph’s shirt, and Salah’s she-camel).
As for the third chapter: it may consist of three investigations according to the countries in which there is a sanctuary, and I chose

three of them, which are Makkah Al-Mukarramah and its landmarks (Mecca, the Grand Mosque, the Kaaba, the Black Stone, the Stone of Ismail, the shrine of Ibrahim, Arafah and Mina), and Al-Madinah Al-Munawwarah (the Prophet’s Mosque, and the cemetery of Al-Baqi’, Quba Mosque, Masjid Al-Qiblatain, The Seven Mosques), the Holy Land, and Bayt Al-Maqdis).

As for the fourth chapter, I researched the temporal sacred (the times of obligatory and recommended prayers, the month of Ramadan and Laylat al-Qadr, the white days, the days of al-Tashreeq, and the days of sacrifice) and concluded with the results and established the sources.
Praise be to God, and may God’s blessings be upon Muhammad and his family.
Researcher