مكاتيبِ الأئمة (عليهم السلام) وأثرُها في استنباط الاحكام الشرعية

رسالة ماجستير

اسم الباحث : مريم عبد الحسن عبد الرسول عبد الحسين

اسم المشرف : أ‌.م . د. هدى عباس محسن

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية العلوم الاسلامية

الاختصاص : الشريعة والعلوم الإسلامية

سنة نشر البحث : 2024

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

الخلاصة
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد الله رب العالمين الذي وهب لنا العلم وجعل أول كلمات كتابه العظيم :
﴿ اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ ﴾ وأفضل الصلاة وأتم التسليم على أشرف الخلق أبي القاسم محمد وآل بيته الطيبين الطاهرين.
أما بعد ..
فإن علم الحديث يأتي في طليعة العلوم الإسلامية , التي وضعها العلماء المسلمون وسيلة من وسائل معرفة الفكر الإسلامي عموماً، والتشريع الإسلامي على وجه الخصوص . فعلم الحديث من العلوم الشرعية التي يتوقف عليها الاجتهاد الفقهي، وتقوم على أساس منها عملية استنباط الاحكام الشرعية من مصادرها ، وهي القرآن الكريم والسنة النبوية الشريفة و هي إما أن تكون حديث مروي عن النبي صلى الله عليه وآله وسلم وعن الأئمة المعصومين عليهم السلام و أو أن تكون مكاتيب عن النبي صلى الله عليه وآله وسلم وعن الأئمة عليهم السلام. أما علم الفقه فأنه يعد من أجل وأشرف العلوم شأنا، وأعظمها نفعا وأعلاها قدرا، ولاشك أنّ كل علم يكتسب شرفه من شرف موضوعه ، وشرف علم الفقه موضوعه وهو العلم بالأحكام الشرعية الفرعية من أدلتها التفصيلية فهو مقدم من جهة العمل على سائر العلوم الأخرى؛ وذلك لأن علاقته بالعمل أقوى من غيره من العلوم لأنه يبحث في أحكام الله سبحانه وتعالى التي بها تعرف أوامر الله فتمتثل و نواهيه فتجتنب ومما لا شك فيه أن الإنسان في أمس الحاجة من أجل معرفة ما يضمن سعادته و كماله ليطبقه على جميع شؤون حياته الفردية والاجتماعية، والفقهية، والعقدية، السياسية، والاقتصادية والعسكرية، وأن الأئمة عليهم السلام المعصومين الإثني عشر إمام كانوا يكتبون المكاتيب والرسائل الى الناس في كل امور الحياة، من العبادات والمعاملات والأحوال الشخصية، ومن البديهي والقطعي، أن الطريق الوحيد لنيل تلك السعادة هي أحكام الشريعة الدنيوية والاخروية، والعقل الإنساني المحدود لا يمكن أن يكون هو المقنن وإذا ما وضع قانون لتنظيم امور معاشه وترتيبها فهو قانون ناقص وقاصر بالضرورة.
وعليه فإن النظام والقانون الذي ينظم أُمور المجتمع لا يمكن أن يصدر إلا من العقل المطلق اللامحدود الذي أحاط بكل شيء علماً الله سبحانه وتعالى وقد بين الله تعالى هذا القانون في كتابه الكريم المنزل على نبيه صلى الله عليه وآله وسلم لكن بما إنه يوجد في القرآن آيات محكمات وأُخر متشابهات فلا يعلم المحكم من المتشابه و العام من الخاص والمطلق من المقيد والناسخ من المنسوخ الإ من أنزل عليه القرآن والذي أمرنا بأن نتمسك به بعده والذي يتكفل في بيان هذا القانون الإلهي الرباني الموجود في كتاب المقدس والسنة النبوية الشريفة المتواترة عن النبي محمد صلى الله عليه وآله وسلم وأهل بيته عليهم السلام، ومكاتيبهم وتوقيعاتهم المباركة، ليس هو الإ علم الفقه. فالفقه يُعد المنظم لأمور الإنسان، وعن طريقه يتعرف الإنسان على نظم حياته الدنيوية وعلاقته بربه في الجانب الروحي العبادي سيما في الأحكام الالزامية وغير الالزامية كالاستحباب والكراهية ، و يترتب على الالتزام بها من الثواب والعقاب، وعليه فالفقه سعادة دنيوية وهي نظم الحياة واخروية وهي الارتباط بين العبد وربه ،
وإنتظمت الرسالة على مقدمة و ثلاث فصول ، يسبقها تمهيد وقفت فيه على التعريف بمفاهيم البحث والعلاقة بين الأحاديث والمكاتيب ، وفي الفصل الأول وقفت فيه الباحثة على تأسيس المكاتيب، ونشأتها، ومكانتها ، ثم بينت فيه أركان وأنواع المكاتيب ثم جاء بعده الفصل الثاني بينت فيه الباحثة شروط قبول المكاتيب و مشروعيتها , ثم جاء بعده الفصل الثالث فيه تطبيقات في المكاتيب وبيان أحكام مكاتيب الائمة عليهم السلام ، في العبادات، والمعاملات، والاحوال الشخصية، والأحكام، ثم جاءت الخاتمة التي تناولت فيها أهم النتائج التي توصلت اليها أثناء البحث، وتلتها التوصيات، وتبعتها الملاحق التي تضمنت إستفتاءات مرجعنا العظام (دام ظلهم). ثم بعد ذلك ذكرنا قائمة المصادر والمراجع التي أحتوت على جميع المصادر والمراجع التي إعتمدنا عليها في دراستنا والتي مازجت بين الحديثة و القديمة.

Writings of the Imams (peace be upon them) Its impact on deriving legal rulings

Abstract
In the name of Allah، the Most Gracious، the Most Merciful. All praise is due to Allah، the Lord of all worlds، who bestowed upon us knowledge and made the first words of His mighty book: “Read in the name of your Lord who created.” Peace and blessings be upon the noblest of creation، Abu Al-Qasim Muhammad، and his pure and noble family.
Now، the science of hadith stands at the forefront of Islamic sciences established by Muslim scholars، serving as a means to understand Islamic thought in general and Islamic legislation in particular. Hadith knowledge is crucial for juristic reasoning (ijtihad)، relying on detailed evidence from its sources: the Quran and the noble Prophetic tradition (Sunnah). The Sunnah can be either a hadith narrated from the Prophet Muhammad (peace be upon him) or statements attributed to him and the infallible Imams (peace be upon them).
On the other hand، the science of jurisprudence (fiqh) is among the most noble and beneficial sciences. Undoubtedly، every science gains its honor from the nobility of its subject. The excellence of jurisprudence lies in its practicality and its fundamental role in deducing detailed legal rulings from its sources—the Quran and Sunnah. It serves as a foundation for various other sciences and holds a unique position in guiding individual and collective aspects of life.
The relationship between jurisprudence and the Islamic legal system is essential، as it explores the divine rulings that govern human behavior. Man’s limited intellect cannot be the ultimate legislator، and any legal system lacking divine guidance is necessarily deficient. The Quran، revealed by Allah، addresses this divine law، elucidated through His sacred book and the traditions of the Prophet Muhammad (peace be upon him) and his pure family.
The divine law encompasses both worldly and hereafter aspects، providing a comprehensive framework for individual،
social، religious، political، economic، and military matters. The infallible Imams، the Twelve Imams، wrote letters and communications to people، addressing various aspects of life، including worship، transactions، personal affairs، and matters related to beliefs.
It is evident that the only path to attain happiness lies in the divine laws governing both the worldly and the hereafter. Human reason alone cannot be the ultimate guide، and any legal system for organizing life must derive from the absolute and unlimited divine intellect. The Quran and the authentic traditions of the Prophet Muhammad (peace be upon him) and his family serve as the source of this divine law.
Jurisprudence plays a pivotal role in organizing human affairs. Through it، one understands the systems governing worldly life and the relationship between the individual and their Lord in matters of worship، including obligatory and recommended acts. It also elucidates the consequences of adherence to or neglect of these laws، emphasizing the reward and punishment associated with them.
In conclusion، jurisprudence is both a worldly and hereafter happiness. It organizes life and establishes a connection between the servant and their Lord. The research covered the introduction and three chapters، exploring the foundations، origins، and significance of the letters (makaatib). It also examined applications of the letters، elucidating the rulings within the letters of the infallible Imams in worship، transactions، personal affairs، and legal judgments.
The conclusion summarized the essential findings of the research، followed by recommendations. Appendices included surveys conducted under the guidance of our esteemed reference (may his shade endure). The bibliography lists all the sources consulted، blending modern and classical references that formed the basis of our study.