اسم الباحث : مروة حميد حبيب البكاء
اسم المشرف : أ. م. د محمد علي هوبي الربيعي
الكلمات المفتاحية :
الكلية : كلية العلوم الاسلامية
الاختصاص : الشريعة والعلوم الإسلامية
سنة نشر البحث : 2024
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
الخلاصة
أولى المفسرون اهتمامًا بعلم التفسير وأخضعوا مدوناتهم التفسيرية لأسس منهجية وقواعد معرفية تعين في إدراك المعنى، ويعد تفسير الملا القزويني امتدادًا للجهود التفسيرية التي سبقته إذ اهتم بهذا العلم وألَّف هذا التفسير، ونظرًا لأهمية تحقيق التراث التفسيري وإزالة الغبار عنه كونه ضرورة علمية وثروة معرفية؛ فقد تكفلت الاطروحة بتحقيق قسم من تفسير‹نور التوفيق وكشف التدقيق›؛ لأنّه يحوي نتاجًا فكريًا عظيمًا فقد أودع فيه صاحبه جل علومه وخبرته، وكان الهدف من الدراسة هو إبراز جهود علمٍ من علماء التفسير الذين أخلصوا أنفسهم وعقولهم وأفكارهم لكتاب الله تعالى وبيان بلاغته وإِعجازه ومعانيه، وبيان القيمة العلمية لهذا التفسير من خلال تسليط الضوء على منهجيته، وبيان معالجاته ومواقفه من العلماء، وردوده وترجيحاته التي تعد ملمحًا بارزًا من ملامح تفسيره، ولبيان مكانة هذا التفسير؛ لكونه تفسيرًا جامعًا لمناهج متنوعة وبالأخص المنهج الروائي الذي يركز في فهم النص القرآني على قول النبي والأئمة الأطهار ، وفيما يوفره من آليات تيسر فهم الآيات القرآنية واستنطاق معانيها، كما أنَّ هذا التفسير لا يخلو من أبحاث قرآنية متنوعة تتخللها آراء وترجيحات وردود تنمُ عن فكر نيِّر في فهم النصوص القرآنية واستخراج مكنونها.
ولحصول الفائدة من البحث اقتضى أن يكون تقسيمه على قسمين تسبقهما مقدمة.
أما القسم الأول فقد تناول الفصل التمهيدي الذي كان الحديث فيه أولًا عن المؤَلِّف من بيان السيرة الشخصية والعلمية له بدءًا من نسبه وانتهاءً إلى مؤلفاته، ثم الكلام عن المؤَلَف من التحقق من صحة الكتاب ونسبته للمفسر، ومنهجه في التفسير، ومصادره التفسيرية، وبعده الفصل الأول الذي بيّن مناهج التفسير واتجاهاته، وتضمن مبحثين: الأول في مناهج التفسير، والثاني في الاتجاهات التفسيرية، وكُرِّسَ الفصل الثاني للوقوف على المباحث اللغوية والنحوية في هذا التفسير، وتشكل في ثلاثة مباحث: الأول في طرائق التفسير اللغوي، والثاني في الظواهر اللغوية، والثالث في آراءِ المفسر اللغوية وردوده وترجيحاته.
أما القسم الثاني فقد اشتمل على وصف المخطوطة ومنهج التحقيق والرموز والإشارات المستعملة ثم النص المحقق.
وأهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة هي أنَّ هذا التفسير من التفاسير الجامعة لمناهج متنوعة وشاملة لمباحث متعددة، وأنَّ للملا القزويني جهدًا تفسيريًا واضحًا، إذ حفلت صفحات ذلك التفسير بآراء ومناقشات وردود تفسيرية تنم عن عقلية واعية مميزة، وتنبه البحث إلى دقة ملاحظة المفسر عند النقد والاستدراك على الآراء التفسيرية بما ينسجم مع أصول التفسير وقواعده، ما يعني التفات الملا القزويني إلى أهمية المنهج الصحيح في بناء الآراء والأقوال التفسيرية عند بيان معاني القرآن الكريم، وأنَّ الملا القزويني بعرضه الأقوال والآراء لم يكن مقلدًا وناقلًا، بل كان واضعًا إياها موضع المتفحص الناقد مرجحًا ما يراه موافقًا للحقيقة ومبطلًا ما يراه مخالفًا لها.
Nur alttwfyq and kashf alttdqyq malana muhsin bin Mohammed Taher Al-Qazwini (1150 ha) From verse (204) of Surat Al-Baqarah to the end of Surat Al-Baqarah - study and investigation
Abstract
From the first moment, interpreters were interested in the science of interpretation and demanded their interpretive code for the basics and cognitive rules that are needed to understand the meaning, and the interpretation of Mulla al-Qazwini is an extension of the interpretive efforts that preceded him, as he was interested in this science and composed this interpretation. Given the importance of achieving the interpretation, removing the dust from it as it is scientific and enriching knowledge, the thesis was undertaken for the purpose of the interpretation section «Nur al-Tawfiq wa Kashf al-Daqiq»; I realized that it contains a great intellectual product, as its author deposited most of his knowledge and experience in it. The aim of the study was to highlight the efforts of a science of interpretive scholars who devoted themselves, their minds and their thoughts to the Book of God and to clarify its eloquence, miracles and meanings, and to clarify the scientific value of this interpretation by shedding light on its methodology, clarifying its treatments and steps by scholars, and its responses and preferences, which are a prominent feature of its interpretation, and to clarify the status of this interpretation; A comprehensive interpretation of various approaches, especially the narrative classes that sought to understand the Qur’anic text according to the words of the Prophet (peace and blessings of God be upon him) and the pure Imams (peace be upon them), with what it provides of a history that facilitates understanding the Qur’anic verses and the scope of their meanings. This interpretation has also become not without various Qur’anic opinions interspersed with opinions, preferences and responses that reflect Nair’s thought in understanding and extracting Qur’anic texts To obtain the benefit from the research, it was necessary to divide it into two sections preceded by an introduction.
The first section, the modern section, includes the interpretive section, which first discusses the author’s personal and academic biography, authorizing his writings, then discussing the author’s work, verifying the authenticity of the book and its attribution to the interpreter, his method of interpretation, and his interpretive sources. After that, the first section, which refers to the methods of interpretation and its trends, includes two topics: the first on the methods of interpretation, popular in the interpretive trends, and the second chapter was devoted to examining the linguistic and grammatical topics in this interpretation, and it is divided into three topics: the first on the methods of linguistic interpretatio
preferably in linguistic extremes, supports the linguistic opinions of the interpreter and their responses and preferences .The second section contains a description of the manuscript, the method of investigation, symbols and commercial symbols, then the texts of the investigators. The most important results reached by the study are that this interpretation is one of the comprehensive interpretations of diverse and comprehensive approaches to multiple topics, and that Mulla Al-Qazwini has a clear interpretive effort, as the pages of that interpretation contain opinions, discussions, and interpretive responses that reflect distinct, conscious minds, and the research alerts the interpreter to distinguish when criticizing to correct interpretive opinions in a way that is consistent with the principles and rules of interpretation, which means that Mulla Al-Qazwini’s Tatat refers to the correct uses in constructing interpretive opinions and sayings when explaining the meanings of the Holy Qur’an, and that Mulla Al-Qazwini presented the sayings and sayings, and he was not an imitator and transmitter, but rather he was placing them in their verified, critical place, benefiting from what he chose as an option for the truth and choosing what was contrary to it.