أثر السياق في توجيه أساليب النحو في القرآن الكريم

رسالة ماجستير

اسم الباحث : علي عبد الأمير هبن العابدي

اسم المشرف : الأستاذ الدكتور مؤيد جاسم محمد حسين

الكلمات المفتاحية : السياق- اساليب النحو-الاسلوب الخبري

الكلية : كلية العلوم الاسلامية

الاختصاص : اللغة العربية واَدابها / اللغة

سنة نشر البحث : 2021

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

الملخص

تناولت هذه الدراسة نظرية السياق عند اللغويين من العرب والغرب القدامى والمحدثين ممن ايقنوا تماما أثر هذه النظرية في فهم الخطاب بوصفها آلية إجرائية هدفها حيازة المعنى وتقييد الدلالة وتتمثل النظرية بأنواع من السياقات هي : السياق المقالي أو اللغوي والسياق الخارجي أو سياق الموقف وما يلحق بالثاني من أنواع فرعية تتمثل بالسياق الاجتماعي والثقافي والعاطفي وذلك بناءً على ما جاء من تقسيمات وضعت في ضوء الاطار النظري عند المحدثين وتسليط الضوء على ما وجد من ملامح لهذه النظرية عند العرب قبل أن يؤطر لها أصحاب الدرس الحديث من اللغويين والخروج من عرض هذه الملامح ومقارنتها بالاطار الحديث الى الأثر الكبير لعلماء اللغة العرب في خروج هكذا نظرية مكتملة الأطراف في الدرس الحديث .

ويشمل السياق الخارجي على سياقات مختلفة ومتعددة فالسياق الاجتماعي يتعامل مع مجموعة من العلاقات الرابطة بين المتحدث والمتلقي وسياق الموقف أو سياق الحال يشتمل على الظروف والملابسات التي تكون مصاحبة للنص من سبب النزول ومناسبة القول ونوع الحادثة التي يكون لها الأثر في التوجيه الدلالي للأسلوب النحوي في القرآن الكريم .

ولكل نوع من أنواع السياق خصوصية فالسياق المقالي يبرز بوساطة البنية النحوية وعلاقات الكلمات ومواقعها من حيث التركيب والتقديم والتأخير والذكر والحذف وزمان الفعل ماضيًا كان أو مضارعًا أو أمرًا ويضاف الى هذه السوابق واللواحق والزوائد فكل زيادة في المبنى تنتج زيادة في المعنى .

وأما بالنسبة للخطاب القرآني فقد كان لتباينه الأثر الكبير في اختلاف الدلالة وتوجيه المعنى وذلك لأن الاختلاف في الخطاب ناتج عن اختلاف رتبة المخاطبين ومن اختلاف سياق حالهم فخطاب النبي صلى الله عليه وآله وسلم يختلف عن خطاب باقي الرسل عليهم السلام وخطاب المؤمنين يختلف عن خطاب المشركين وهذا الاختلاف في الخطاب يؤدي الى اختلاف في الدلالة السياقية فيما يخص الأخبار والطلب وينتج لنا دلالات غير التي وضعت في أصل الاستعمال خارج السياق القرآني كالوعيد والإرشاد والتحقير والتعظيم والسخرية ومجيء الاستفهام بمعنى الأمر والتمني بمعنى الترجي والتعجب بغير أفعال التعجب القياسية والقسم بغير أدوات القسم واكتساب صور سياقية جديدة في القرآن الكريم لدلالات ناتجة عن شخص المخاطب كما في : يا أيها النبي ويا أيها الناس ، فجاءت هذه الدراسة لإبراز هذه المعالم عن طريق توظيف نظرية السياق في أساليب النحو في القرآن المجيد وكشف أثر السياق في التوجيه الدلالي .

ولقد عمدت في هذه الدراسة الى عدم الاكتفاء بالتنظير لهذه النظرية وإنما جعلت من أساليب النحو العربي ميدانًا لتطبيق هذه النظرية والكشف عن أثر التحولات الدلالية في آيات القرآن الكريم وذلك بتوظيف عناصر وأقسام النظرية في الأمثلة والشواهد القرآنية وذلك بالطبع تضمن بحث هذا الأثر في الأساليب النحوية فكان الهدف ابراز الدلالات السياقية التي تتضمنها المفردة وذلك باشتراكها مع الوحدات اللغوية الأخرى الواردة معها في النص المعالج فتكون الدلالة السياقية ناتجة بفعل التحاق الجزء بالكل والجملة بالنص وترك الدلالة الموضوعة في أصل الاستعمال للمفردات خارج السياق في ضوء الاستعمال وكل ذلك يتمثل في محور رئيس هو : السياق والذي يشمل البنية الداخلية والتركيب النحوي وكذلك المؤثر الخارجي فتكون بالسياق انتقالة من الكفاية النحوية الى الكفاية التواصلية فقد اثبت السياق جدارة منقطعة النظير في الكشف عن المعنى والترجيح بين الدلالات المحتملة فكان كفيلًا بالكشف عن المقصود والغرض من أساليب الخبر وأساليب الطلب في القرآن الكريم وأن بحث أثر السياق في الأساليب النحوية في القرآن الكريم له خصوصية متفردة ذلك أن المثال أو الخطاب القرآني حمال أوجه إذ تتعدد عنده الوجوه بتعدد السياقات مما يكون له أثر في توجيه الدلالة السياقية وتباينها .

The effect of context in guiding grammar styles in the holy quran

Abstract
This study dealt with the context theory of ancient Arab and western linguists and modernists who are fully convinced of the effect of this theory in understanding the discourse as a procedural mechanism whose goal is to possess meaning and restrict the connotation. From the sub_types represented by the social, cultural and emotional context, based on what came from the Divisions devebped in the light of the theoretical framework of the modernists, and to shed light on what features of this theory were found among the Arabs befor it was framed by the owners of the modern lessons from linguists and leaving the Presentation of these features and comparing it with the modern framework to the great impact of Arab linguists in the emergence of such a theory with full sides in the modern lesson. In this study, lintended not to theorize for this theory, but rather made the Arabic grammer Methods a field for applying this theory and revealing the effect of Sematic transformationes in the verses of the Holy Qur’an by employing elements and sections of the theory in Qur’anic examples and evidence, and that of course included researching this effect on grammatical styles The aim was to highlight the contextual connotations contained in the vocabulary by Sharing it with other, linguistic units contained with it in the treated text, so that the contextual Sighificance would result from the joining of the part to the whole and the sentence in the text, leaving the sign placed in the original use of the vocabulary outside the context or abstract, and focusing on the meaning of the context in light of the usage lha major axis i the context, which includes the internal structure and the syntactic structure as well as the external influence, so that the context isa transition from grammatical competence to communicative Competence.the context has provenan Unrivated Competence in revealing the meaning and weighting between the potential Connotations, so it was sufficient to reveal the intent and purpose of the methods of news and methods of request in The Holy Quran and that. The discussion of the effect of context on grammatical styles in the Holy Qur’an has its own peculiarity It is unique that the example or the Quran discourse carries aspects, as it has many faces by the multiplicity of context, which has an effect on. directing the contextual significance its contrast.
Each type of context has a peculiarity, as the essay context is highlighted by the syntactic structure, word relationships and their locations in terms of composition, presentation, delay, remembrance, deletion and tim of action past, Present, or command, and this is added to the Precedents suffixes and appendices, so every increase in meaning.
The external context includes different and maltiple contexts, the social context deats with a set of interconnected relationstips between the speaker and the reelpient, and the context of the case includes the circumstances and circumstances that accompany the text from the cause of revelation, the occasion of the saving and the
type of incident that has an effect on the semantic direction of the gratematical style in the Qur’an.
As for that Qur’anic discourse its disparityhad a great impact on the difference in signficance and direction of meaning, and that because the difference in the discourse resulted from the difference in the rank of the addressees and from the different context of their situation. The difference in discourse leads to a difference in the con textual ignificance with regard to news and demand and produces for us indications other then those that were originally used outside the quran context, such as promises, guidance, contempt, veneration, ridicule, and the coming of interrogation in the sense of command and wish in the sense of aspiration and exclamation other then standarda exclamatian acts and swearing without the tools of oath and the acquisitions of new contextual images in The Qur’an has different connotations resulting from the person being addressed, as in: 0 Prophet and 0 people. This study came to highlight these features by employing, the Cottext theory in grammatical methods in the Glorious quran and revealing the effect of context in semantic guidance.