أثر الكوفيين في مرويات الخلافة الراشدة حتى سنة (334 هـ /945 م)

اطروحة دكتوراه

اسم الباحث : احمد ذهيب هادي

اسم المشرف : الدكتور حسين كريم حميدي

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية

الاختصاص : التاريخ الاسلامي

سنة نشر البحث : 2023

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

عُرفت المدّة التي تلت وفاة النبي  بمدّة الخلافة الراشدة ، وقد تعاقب عليها عدد من الصحابة ، كان في مقدمتهم ابو بكر ، بعد حادثة السقيفة ، واوصى ابو بكر من بعده ، الى عمر بن الخطاب ، و عمر بن الخطاب بدوره عهد الى مجلس للتشاور لاختيار الخليفة الثالث ، وبعد موت الخليفة الثالث عثمان بن عفان ، أُختير الامام علي بن ابي طالب من عامة الناس خليفة للمسلمين، وبعد استشهاد الامام علي  ، اختار الناس الامام الحسن بن علي  خليفة خامسا لهم ، وهذه هي المدّة التي عُرفت بالخلافة الراشدة ، وقد نالت هذه المدّة سواء مجتمعة باسم الخلفاء الراشدين ، أم كل خلافة منها على انفراد اهتمام الدارسين والباحثين والكتّاب ، فقد صدرت عشرات وربما مئات الكتب والرسائل والأطاريح التي ناقشت هذه المدة من حياة الدولة الاسلامية ، منها رسالة ماجستير ” الواقع الثقافي في عصر الخلفاء الراشدين دراسة تحليلية ” للباحث سعد بن محسن القرشي ، ورسالة اخرى عنونت بـ ” نساء الخلفاء الراشدين دراسة تحليلية ” للباحثة مديحة يعقوب يوسف ، واطروحة ” الفكر السوقي للخليفة عمر بن الخطاب وتأثيره على الفتوحات الاسلامية ” للباحث سعد محمود حسين الدوري ، وغيرها من الرسائل والاطاريح
اما فيما يتعلق بعنوان دراستنا ، الموسوم : ” أثر الكوفيين في مرويات الخلافة الراشدة حتى سنة (334 ه/ 945 م ) ” فهو على ما يبدو ، وبحسب اطلاعنا ، موضوع بكر لم يُدرس من قبل ، لكن مرويات الخلافة الراشدة بصورة عامة دُرست على شكل مؤلفات ، على سبيل المثال ” مرويات الخلافة الراشدة في معاجم الطبراني الثلاث ” و ” ومرويات الخلافة الراشدة في طبقات ابن سعد ” و ” مرويات الخلافة الراشدة في مصنّف ابن ابي شيبة ” و ” ومرويات الخلافة الراشدة في مصنّف عبد الرزاق الصنعاني ” لأحمد صمودة عبد الرؤوف ، وغيرها .
اما اقرب عنوان الى دراستنا فهو رسالة ماجستير حملت عنوان ” اسهام مؤرخي الكوفة في التدوين التاريخي في القرنين الاول والثاني الهجريين ” للباحث : علي خضير عبد العباس الحدراوي ، فهي تلتقي مع اطروحتنا فقط باسم الكوفة ، وما تبقّى بعيدا عما بحثنا وكتبنا وناقشنا ، ومن هنا تأتي أهمية دراستنا ؛ لأنها الاولى التي تناقش أثر الرواة الكوفيين من مدرسة الكوفة متعددة الاختصاصات ، ولاسيما الحديث والتاريخ ، حقبة زمنية مهمة من تاريخ الدولة الاسلامية ، بدءا من الايام الاخيرة في حياة النبي  ، وما دار في السقيفة ، مرورا بخلافة ابي بكر على مدى سنتين ، التي استهلها ببعث اسامة ، وما سمي بحروب الردة ، حتى وصيته لعمر بن الخطاب بالخلافة من بعده ، وفي خلافة عمر الذي استكمل ما بدأه ابي بكر من جهاد في العراق والشام ومصر، حتى قبل وفاته ، فقد اوصى، وهو على فراش الموت بمجلس من الصحابة ، مهمته اختيار الخليفة الجديد على وفق شروط وضعها يجب ان تتوفر الشخص المؤهل للخلافة ، وقد انطبقت هذه الشروط بحسب المجلس على عثمان بن عفان ، وصار ثالث الخلفاء الراشدين ،فقد حفلت سني خلافته بأحداث مهمة تطرقت اليها الدراسة ، انتهت آخرها بمصرعه ، واختيار الامام علي  خليفة للمسلمين ، الذي حفلت مدّة خلافته هو الآخر بأحداث كثيرة بدأها  بقتال الناكثين فالقاسطين ومن ثم المارقين ، وقد تناولت الدراسة بشي من البحث والتحليل لمعظم هذه الاحداث ، حتى مقتله  على يد عبد الرحمن بن ملجم ، وأُختير خلفا له الامام الحسن  ، وبدوره تنازل عن الحكم لمعاوية ؛ لقلة الناصر ، وانتهى عصر الخلافة الراشدة بصلح الحسن  مع معاوية ، الذي على أثره انتهت هذه الحقبة ، وبدأت بعدها حقبة الملوك .

Rp-The impact of the Kufans in the narratives of the Rashidun Caliphate until the year (334 AH / 945 AD) .pdf


The five chapters of the current study aimed at emerging the most important events during Orthodox caliphate due to Kufi narrators. In order to carry this, we should have read the Islamic heritage books to choose from them what Kufi narrated concerning this significant period of Islamic history. Thus, the first chapter of this study, which is considered an entrance to this era, included events of Sakifat Beni Sa’dah 13 narrations distributed on the sections of the first chapter that were conveyed by 27 Kufi narrators. The second chapter contained 22 narrations that were conveyed by 16 Kufi narrators and had priority in documenting narrations during Abi Bakr caliphate and the most important events during his reign. The third chapter included 30 narrations that were conveyed by 26 Kufi narrators where we interpreted them all. The fourth chapter had 11 narrations that were conveyed by 19 Kufi narrators. At last, the fifth chapter contained 20 narrations that were conveyed by 42 Kufi narrators, reminding that Kufi narrators are repeated in a narration or another.
To achieve this study, we divided it into five chapters. The first chapter which is entitled ” Influence of Kufi narrators in narrations of Sakifat Beni Sa’dah ” was divided into a number of sections, each section carries a title of Influence of Kufi narrators in it, while the second chapter entitled ” Influence of Kufi narrators during Abi Bakr’s caliphate; it was divided into a number of sections, each section carries a title of Influence of Kufi narrators in it. The third chapter which is entitled” Influence of Kufi narrators during Omer Bin Al Khetab’s caliphate, it was divided into a number of sections, each section carries a title of Influence of Kufi narrators in it. The fourth chapter discussed Influence of Kufi narrators during Othman’s caliphate; it was divided into a number of sections, each section carries a title of Influence of Kufi narrators in it. The last chapter mentioned Influence of Kufi narrators during Imam Ali Bin Abi Talib and Imam Al Hassan ( p.b.u.t.) caliphate; it was divided into a number of sections, each section carries a title of Influence of Kufi narrators in it and it was divided into a number of sections that carries Influence of Kufi narrators in both caliphates.
We mentioned in the begging that we had read many Islamic heritage books to extract narrations from them. So, we had so many books, some of them were in history such as history of Khelifa Bi Kheyat ( died 240 H./ 854 A.D.), History of Al Medinah by Ibn Shebbah (died 262 H./ 789 A.D. ), Knowledge and History by Al Fesewi (died 277 H./ 890 A.D. ), History of messengers and kings by Al Teberi, The beginning and history by Al Meqdisi ( died 355 H./ 966 A.D. ), History of Damascus by Ibn Esaker ( died 571 H./ 1176 A.D. ), and others; kooks of layers, like The great layers by Ibn Sa’ad ( died 237 H./ 851 A.D. ) and Layers of Khefipha Bin Khyat (died 240 H./ 854 A.D. ); books of Hadith as sourse of Abi Al Ja’ad (died 230 H./ 844 A.D. ), Munsef bin Abi Shebbah (died 245 H./ 879 A.D. ), sourse of Ahmed (died 241 H./ 855 A.D. ), Sahih Muslim (died 261 H./ 874 A.D. ), Sahih Al Bukhari ( died 256 H./ 870 A.D. ), Al Sunen Al Kubrah by al Nisa’i (died 303 H./ 915 A.D. ), sunen al Bayhaqi (died 458 H./ 1066 A.D. ), and other references.
The current study concluded the following:
1. The prophet (p.b.u.h.) was exposed to a conspiracy from some companions caused his death that some of his wife contributed in it by foisting the poison to him.
2.Usamah Bin Zaid tarried in implementing the prophet’s (p.b.u.h.) order to march or stay in Jordan land when the prophet ordered him to move with the companions including Abu Bakr, Omer Bi Al khetab, Abi Ubaidah, and others in Romans invasion. Later, his attitude towards the paying homage of Imam Ali was clarified.
3. Beginning of Abu Baker’s caliphate witnessed emerging of movements that were called Al Ridah movement where caliphate attacked it. We clarified previously that these weren’t disobedient in their nature for their leaders as Musailamah and Tulaiha Bin Khuwailid did not embrace Islam, se, we can’t call them apostates rather opponents to caliphate.
4. Wars against opponents to caliphate resulted in emerging a strong army and very great leaders as Khalid Bin Al Waleed. Presence of a strong army with leaders like Khalid Bin Al Waleed may become a burden on Islamic state entity and its symbols. Thus, Omer Bi Al khetab exploited his authority to keep the army and its leaders away from the Islamic state center.
5. The study revealed that there is great exaggeration from the Kufi narrators’ side concerning number of the Islamic army and Roman army. This was stated in the light of Kufi narrations during Islamic conquers. This is also applicable on a number of Iraqi army in their struggle against Sham army.
6. The study also revealed involvement of Tulaiha Bin Ubaid with a number of Othman Bin Affan due to saying of Abdul Melik bin Merwan when he threw Tulaiha Bin Ubaid him with an arrow and killed him, ” I will never ask for Othman’s blood any more”.