أثر انموذج كوسكروف في تعلم بعض المهارات الأساسية بالكرة الطائرة لطالبات المرحلة المتوسطة

رسالة ماجستير

اسم الباحث : دعاء عبد الكريم سبتي

اسم المشرف : أ. د حيدر سلمان محسن

الكلمات المفتاحية : انموذج كوسكروف

الكلية : كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة

الاختصاص : التربية البدنية وعلوم الرياضة

سنة نشر البحث : 2024

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

هدفت الدراسة الى اعداد وحدات تعليمية باستخدام انموذج كوسكروف لعينة البحث، والتعرف على تأثير انموذج كوسكروف في تعلم بعض المهارات الأساسية بالكرة الطائرة لطالبات المرحلة المتوسطة. استخدم الباحث المنهج التجريبي وذلك لملائمته لطبيعة عينة البحث وبتصميم المجموعتين المتكافئتين التجريبية والضابطة ذات الاختبارات القبلية والبعدية. شمل مجتمع البحث على طالبات الصف الثاني متوسط في مدرسة ثانوية المتفوقات الاولى للبنات – محافظة كربلاء للعام الدراسي (2023-2024)،والبالغ عددهن (142) طالبة , اما عينة البحث تم اختيارها بالطريقة العشوائية البسيطة, اذ مثلت شعبة (أ) المجموعة التجريبية وشعبة (ب) المجموعة الضابطة، وتم اختيار (30) طالبة منها. وتم اجراء الاختبارات الملائمة للدراسة وتسجيل النتائج والتي عولجت احصائيا باستخدام الحقيبة الاحصائية (SPSS). وقد توصلت الدراسة الى مجموعة من الاستنتاجات منها تفوق المجموعة التجريبية التي استعملت انموذج كوسكروف على المجموعة الضابطة في تعلم بعض المهارات الاساسية بالكرة الطائرة للطالبات، واوصت الباحثة باستخدام الانموذج في التدريس وتعلم المهارات في مراحل مختلفة وفق انموذج كوسكروف لأثره في رفع مستوى تعلم المهارات الاساسية بالكرة الطائرة للطالبات، وايضا ضرورة توفير جميع المستلزمات الرياضية ووسائل العرض المرئي في المدارس لمساعدة المدرسين على التدريس وتعلم الطلاب وفقا للنماذج التدريسية الحديثة.

The Effect of Koscroffs Model In Learning Some Basic Volleyball Skills For Middle School Female Students

Abstract
The effect of Koscroffs model in learning some basic volleyball skills for middle school female students
Researcher Supervisors
Doaa Abdul Karim Sabti Prof. Dr. Hayder Salman Mohseen
2024
The study aimed to prepare educational units using the Koscroffs model for the research sample, and to identify the effect of the Koscroffs model in learning some basic volleyball skills for middle school female students. The researcher used the experimental approach because it suits the nature of the research sample through two equal experimental and control groups with pre- and post-tests design. The research population included female students in the second intermediate grade at the First Outstanding Girls Secondary School – Karbala Governorate for the academic year (2023-2024), and they numbered (142) students. The research sample was chosen by a simple random method, as Division (A) represented the experimental group and Division (b) The control group, from which (30) female students were selected. Appropriate tests were conducted for the study and the results were recorded, which were treated statistically using the statistical package (SPSS). The study reached a set of conclusions, including the superiority of the experimental group that used the Koscroffs model over the control group in learning some basic volleyball skills for female students. The researcher recommended using the model in teaching and learning skills at different stages according to the Koscroffs model because of its effect in raising the level of learning basic volleyball skills for female students, and also the necessity of providing all sports supplies and visual presentation means in schools to help teachers teach and learn students according to modern teaching models.