أثر سياسة ترشيد الانفاق العام في ضبط الموازنة – تجارب دول مختارة مع إشارة خاصة للعراق للمدة (2004-2021″

رسالة ماجستير

اسم الباحث : ايمان عدنان حسين

اسم المشرف : محمد حسين كاظم

الكلمات المفتاحية : : سياسة ترشيد الانفاق العام، ضبط الموازنة، قياس وتحليل اثر سياسة ترشيد الانفاق العام في ضبط الموازنة في النرويج والامارات والعراق.

الكلية : كلية الادارة والاقتصاد

الاختصاص : العلوم الاقتصادية

سنة نشر البحث : 2022

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

 المستخلص
يتمثل الضبط المالي في الموازنة في تحقيق توازن بين الإيرادات العامة والنفقات العامة، الا ان اتساع دور الدولة وتعدد وظائفها أي حدوث تزايد في الانفاق العام لابد ان يرافقه برنامج دوره الحفاظ على الأموال من التبذير والهدر، ولتحقيق هذه المطلب أصبحت دول العالم تتبنى برامج إصلاحية، ومن هذه البرامج الإصلاحية هي سياسة ترشيد الانفاق العام التي تُعد مطلباً مهماً في حال غياب الازمات الاقتصادية المحلية منها والعالمية، ويتحول المطلب الى اهم في حال ظهورها، وجاء اكتسابه لهذه الأهمية من قدرته في التخلص من القصور والشحة في الموارد التمويلية وذلك بالعمل على رفع كفاءة وفعالية توظيف الانفاق العام مع التقيد بتحقيق الأهداف المرغوبة، ومن ثمً القدرة في ضبط الموازنة.
ينطلق البحث الحالي من فرضية مفادها ان تفعيل سياسة ترشيد الانفاق العام تؤدي الى ضبط الانفاق العام وتقليل الهدر مما يُسهم في ضبط الموازنة في دول العينة، مما يؤدي الى إمكانية الاستفادة من تجارب دول العينة في تطبيقها لسياسة ترشيد الانفاق العام في ضبط الموازنة العامة في الاقتصاد العراقي.
وقد ركز البحث في اظهار أثر سياسة ترشيد الانفاق العام في ضبط الموازنة للمدة (2004-2021) من ناحية نظرية شاملة، كذلك من الناحيتين التحليلية والقياسية لتجارب دول مختارة (النرويج والامارات العربية المتحدة) خاضت تجربة ترشيد الانفاق العام ونجحت في ضبط الموازنة للوقوف على اهم إجراءاتها المتبعة والانتفاع منها في كيفية تطبيق سياسة ترشيد الانفاق العام في العراق، وتمت الاستعانة لمعرفة نوع العلاقات قصيرة وطويلة الاجل للمتغيرات التابعة والمستقلة بأنموذج الانحدار الذاتي للإبطاء الزمني الموزع ARDL)) بالذات لتوافقه مع ما حققته المتغيرات من استقرار عند المستوى والفرق الأول وهذا المزيج من الاستقرارية يعمل معه ARDL)).
وقد توصل البحث ان سياسة ترشيد الانفاق العام تُسهم في احداث تعديل مالي للأنفاق العام، لذا يتطلب التطبيق الفعلي لسياسة ترشيد الانفاق العام مجموعة تدابير تقف امام عوائق ترشيد الانفاق العام أهمها الحد من ظاهرة الفساد المالي والإداري، التحول عن موازنة البنود الى الموازنات الحديث كموازنة البرامج والأداء وموازنة التخطيط، تنويع مصادر الإيرادات العامة من خلال استثمار الإيرادات النفطية بإنشاء مشاريع لها دور في تنشيط قطاعات أخرى وايضاً السعي لكفاءة عمل النظام الضريبي.

Rp-The impact of the policy of rationalizing public spending on budget control- experiences of selected countries with special reference to Iraq .pdf

Abstract
Financial control in the budget is represented in achieving a balance between public revenues and public expenditures. However, the expansion of the role of the state and the multiplicity of its functions, i.e. the occurrence of an increase in public spending must be accompanied by a program whose role is to preserve funds from waste and waste. These reform programs are the policy of rationalizing public spending, which is an important requirement in the absence of local and global economic crises, and the demand becomes more important in the event of their emergence, and its acquisition of this importance came from its ability to get rid of the shortcomings and scarcity in financing resources by working to raise the efficiency and effectiveness of employment Public spending while adhering to achieving the desired goals, and then the ability to control the budget.
The current research stems from the hypothesis that activating the policy of rationalizing public spending leads to controlling public spending and reducing waste, which contributes to controlling the budget in the sample countries, which leads to the possibility of benefiting from the experiences of the sample countries in applying the policy of rationalizing public spending in controlling the general budget in the Iraqi economy .
The research focused on showing the impact of the policy of rationalizing public spending in controlling the budget for the period (2004-2021) from a comprehensive theoretical point of view, as well as from the analytical and analogical aspects of the experiences of selected countries (Norway and the United Arab Emirates) that went through the experience of rationalizing public spending and succeeded in controlling the budget to find out the most important Its procedures used and benefit from it in how to apply the policy of rationalizing public spending in Iraq, and the type of short and long-term relationships of the dependent and independent variables was used in the model of autoregressive time-distributed delay (ARDL) in particular because of its compatibility with what the variables achieved in terms of stability at the level and the first difference and this combination of stability (ARDL) works with him.
The research concluded that the policy of rationalizing public spending contributes to bringing about a financial adjustment to public spending, so the actual application of the policy of rationalizing public spending requires a set of measures that stand in the way of obstacles to rationalizing public spending, the most important of which is the reduction of the phenomenon of financial and administrative corruption, the shift from balancing items to modern budgets such as balancing programs and performance and balancing planning, diversifying sources of public revenues by investing oil revenues by establishing Projects that have a role in revitalizing other sectors, as well as seeking the efficiency of the tax system.