أنموذج تقويم المؤشر البدني والمهاري على وفق الأنماط الشخصية لانتقاء لاعبي كرة اليد بالمدارس التخصصية لمنطقة الفرات الاوسط

رسالة ماجستير

اسم الباحث : منتظر صاحب سهيل

الكلية : كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة

الاختصاص : التربية البدنية وعلوم الرياضة

سنة نشر البحث : 2018

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

اشتملت الدراسة على خمسة فصول . إذ أشار الباحث في مقدمة بحثه إلى ما يتميز به هذا العصر من تقدم علمي وتكنولوجي في جميع مجالات الحياة ، وإلى خصائص متغيرات البحث المتمثلة بمؤشرات القدرات البدنية والمهارية .

       وتجلت مشكلة البحث في ندرة وجود أدوات اختبار وقياس تقويمية تكون أكثر تمثيلاً للسلوك المعني بالقياس وأكثر صدقاً وثباتاً في نتائجها ويمكن استخدامها في تحديد مستويات لاعبي كرة اليد بالمدارس التخصصية لمحافظات الفرات الاوسط والتنبؤ بما ستؤول إليه قدراتهم وإمكانياتهم في المستقبل ، وكذلك وضع معايير ومستويات تقويمية لمؤشرات القدرات البدنية والمهارية.

كما هدفت الدراسة إلى :

  • بناء بطاريتي اختبار للقدرات البدنية و المهارية لانتقاء لاعبين كرة اليد بالمدارس التخصصية لمنطقة الفرات الاوسط .
  • التعرف على نمط الشخصية و مستوى المؤشر البدني و المهاري لانتقاء لاعبين كرة اليد بالمدارس التخصصية لمنطقة الفرات الاوسط .
  • الكشف في فرق المستوى المؤشر البدني والمهاري لانتقاء لاعبين كرة اليد بالمدارس التخصصية لمنطقة الفرات الاوسط وفقاً لنمط الشخصية .
  • تحديد درجات ومستويات معيارية للمؤشر البدني والمهاري لانتقاء لاعبين كرة اليد بالمدارس التخصصية لمنطقة الفرات الاوسط وفقاً لنمط الشخصية .
  • وضع أنموذج تقويم للمؤشر البدني والمهاري لانتقاء لاعبين كرة اليد بالمدارس التخصصية لمنطقة الفرات الاوسط وفقا لنمط الشخصية .

       استخدم الباحث المنهج الوصفي بأسلوب المسح (الوضع الراهن) ودراسات المعادلات المعيارية ودراسات العلاقات المتبادلة في حين اشتمل مجتمع البحث على لاعبي كرة اليد بالمدارس التخصصية ضمن محافظات الفرات الأوسط وبلغ عدد أفراد العينة الاستطلاعية (30) لاعباً وعدد أفراد عينة البناء (90) لاعباً وعينة التطبيق الرئيسية (178) لاعباً . وبغية تحقيق أهداف الدراسة سعى الباحث إلى بناء بطاريات اختبار وفق أسس وخطوات علمية . مستخدماً الحقيبة الإحصائية (spss) مع بعض القوانين الإحصائية في معالجة البيانات واستخراج النتائج ومنها تم التوصل الى الاستنتاجات الاتية  .

1- استنباط طريقة مثلى ( الأنموذج الشخصي ) لتقويم مؤشرات القدرات البدنية والمهارية بحسب المستويات المعيارية التي حققتها عينة البحث طبقا لنمط الشخصية بهدف (التشخيص , والتصحيح , والعلاج , والمقارنة , والتوجيه ، والانتقاء , والتطوير) ..

2- وجود فروق حقيقية بين اللاعبين الذين يتميزون بنمط شخصية (A) وبنمط شخصية (B) في المتغيرات المبحوثة (مؤشرات القدرات البدنية والمهارية) .

      كما اوصى الباحث :-

      اعتماد البطاريات المبنية عاملياً كأدوات بحث علمية معنية بقياس مؤشرات القدرات البدنية والمهارية والاستعدادات للاعبي كرة اليد بالمدارس التخصصية لمحافظات الفرات الاوسط .

The model of evaluating the physical and skill indicators according to the personal styles of handball players in the specialized schools of the Middle Euphrates region

The study included five chapters. The researcher pointed out in his introduction to the scientific and technological progress in this field in all areas of life and to the characteristics of the research variables represented by physical and skill indicators.
The problem of research is reflected in the scarcity of test instruments and measuring measures that are more representative of the measurement behavior and are more honest and consistent in their results. They can be used to determine the levels of handball players in the specialized schools of the Middle Euphrates governorates and to predict their future capabilities and capabilities. Physical and professional.


The study also aimed at:


1 – Building two test batteries for the physical and technical skills to select handball players in the specialized schools of the Middle Euphrates.


2 – Identify the personality pattern and the level of physical and professional indicator for the selection of handball players in the specialized schools of the Middle Euphrates region.


  1. The level of physical and skill indicators for the selection of handball players in the specialized schools of the Middle Euphrates region according to the personality pattern.


4 – Determine the levels and standard levels of the physical and skill index for the selection of handball players in the specialized schools of the Middle Euphrates according to the pattern of personality.
5 – The development of an evaluation model of the physical and skill index for the selection of handball players in the specialized schools of the Middle Euphrates according to the personality pattern.

 


The researcher used the descriptive method in the survey method (the status quo) and the studies of the standard equations and the studies of mutual relations. The research society included handball players in the specialized schools in the central Euphrates governorates. The sample consisted of (30) Home (178) Players. In order to achieve the objectives of the study, the researcher sought to build batteries test according to the foundations and scientific steps. Using the statistical file (spss) with some statistical laws in the processing of data and the extraction of results, including the following conclusions were reached.


1- To devise an optimal method (personal model) to evaluate the physical and skill indicators according to the standard levels achieved by the research sample according to the type of personality (diagnosis, correction, treatment, comparison, guidance, selection and development).


2 – There are real differences between players who are characterized by a personal style (A) and personality type (B) in the variables examined (indicators of physical and skill capabilities).


The researcher also recommended several recommendations, including:


1- Adopting internationally built batteries as scientific research tools concerned with measuring the indicators of physical and skill abilities and preparations for handball players in the specialized schools of the Middle Euphrates governorates.


2 – Predicting the predictive equations in the prediction of physical and skill indicators of handball players in the specialized schools of the Middle Euphrates governorates.

selected