الإدارة الإلكترونية للموارد البشرية وتأثيرها في جودة الخدمة التعليمي

رسالة ماجستير

اسم الباحث : حسين مراد صلال الجبوري

اسم المشرف : حسين حريجة غالي الحسناوي

الكلمات المفتاحية : الإدارة الإلكترونية للموارد البشرية ، جودة الخدمة التعليمية .

الكلية : كلية الادارة والاقتصاد

الاختصاص : ادارة المصارف

سنة نشر البحث : 2021

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

يهدف البحث الحالي الى بيان تأثير الإدارة الإلكترونية للموارد البشرية في تحقيق جودة الخدمة التعليمية ضمن مجتمع البحث الذي تمثل بالجامعات والكليات الاهلية في محافظة كربلاء المقدسة وتمثلت عينة البحث بأعضاء مجالس الجامعات والكليات المبحوثة والبالغ عددهم ( 87 ) عضواً من هم بمستوى اتخاذ القرار وتحمل المسؤولية ، ومن أجل تحقيق ذلك تم قياس المتغير المستقل الإدارة الإلكترونية للموارد البشرية بخمسة أبعاد فرعية وهي ( التخطيط الإلكتروني للموارد البشرية ، الإختيار والتوظيف الإلكتروني ، التعويض الإلكتروني ، التعلم والتطوير الإلكتروني ، تقييم الاداء الإلكتروني ) في حين تم قياس المتغير التابع جودة الخدمة التعليمية بخمسة أبعاد فرعية وهي ( الملموسية ، الموثوقية ، الضمان ، الاستجابة ، التعاطف ) ، استناداً الى مشكلة البحث الرئيسة والتي تمثلت بـ( ماهو تأثير الإدارة الإلكترونية للموارد البشرية التي مارستها الجامعات والكليات الاهلية عينة البحث بعد التعرض لجائحة كورونا في جودة الخدمة التعليمية) ومن اجل التوصل الى النتائج تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي وجمع البيانات من خلال الاستبانة وقد اعتمد البحث على مجموعة من الاساليب الاحصائية التي تمثلت باختبار التوزيع الطبيعي والتحليل العاملي التوكيدي والاحصاءات الوصفية وتحليل الارتباط البسيط ونمذجة المعادلة الهيكلية ، استنادا الى البرامج الجاهزة ( SPSS V.23 ; AMOS V.23 ; Excel 16 ) ، وقد توصل البحث الى مجموعة من الاستنتاجات أبرزها وجود تأثير ذي دلالة معنوية بين الإدارة الإلكترونية للموارد البشرية وجودة الخدمة التعليمية ، وهذا يشير الى ان المنظمات التعليمية الخدمية المبحوثة لها اهتمام كبير في تطبيق هذا النوع من الادارة في ادارة مواردها البشرية بسبب ان الإدارة الإلكترونية للموارد البشرية تجذب افضل الكفاءات والمؤهلات من الموارد البشرية وتحقق الرضا الوظيفي وينعكس ذلك في جودة الخدمة المقدمة ، ولهذا ضرورة التعاون مع الجامعات الاهلية والحكومية ممن له تجربة ناجحة في ممارسة هذا النوع من الادارة لتقديم خدمة بجودة عالية .

E-management of Human Resources and its Impact on The Quality of Educational Service

The current research aims to show the impact of electronic management of human resources in achieving the quality of educational service within the research community, which is represented by the universities and private colleges in the Holy Karbala governorate. In order to achieve this, the independent variable of electronic management of human resources was measured in five sub-dimensions, which are (electronic planning for human resources, electronic selection and recruitment, electronic compensation, electronic learning and development, and electronic performance evaluation), while the dependent variable was measured by the quality of educational service in five sub-dimensions which are ( tangibility, reliability, assurance, response, empathy), based on the main research problem, which was (what is the impact of the electronic management of human resources practiced by the Ministry of Higher Education and Scientific Research after exposure to the Corona pandemic on the quality of educational service) and in order to reach the results, the descriptive approach was used Analytical and data collection through a questionnaire The statistical methods represented by testing the normal distribution, confirming factor analysis, descriptive statistics, simple correlation analysis and structural equation modeling, based on ready-made programs (SPSS V.23; AMOS V.23 ; Excel 16), The research reached a set of conclusions, the most prominent of which is the existence of a significant effect between the electronic management of human resources and the quality of the educational service, and this indicates that the educational service organizations surveyed have great interest in the application of this type of management in the management of their human resources because the electronic management of human resources attracts The best competencies and qualifications from human resources and job satisfaction is achieved, and this is reflected in the quality of the service provided, and the need to cooperate with privateand governmental universities who have successful experience in practicing this type of management to provide a high quality service. Functional terms: electronic management of human resources, quality of educational service.