الاعياد والمناسبات الدينية في العهد البويهي 334-447هـ دراسة تاريخية

رسالة ماجستير

اسم الباحث : أديان محيسن هادي جاسم

اسم المشرف : علاء حسين ترف المسعودي

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية

الاختصاص : التاريخ الاسلامي

سنة نشر البحث : 2023

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

تتناول هذهِ الدراسة الأعياد والمناسبات الدينية ابان مدة حكم البويهيين الذين حكموا العراق اكثر من قرن ، وانتشر في عهدهم الجدل والمناظرات بين السنة والشيعة ، وقاموا بتجريد الخلافة العباسية وسلب كافة اختصاصاته ، اذ لم يعترفوا بحق الخليفة العباسي في السيادة على العالم الإسلامي ، واتخذوا لهم وزراء استعانوا بهم في إدارة شؤون البلاد .
جاء البويهيون الى العراق في ظل الأحوال المضطربة في عاصمة الخلافة بغداد , اذ كانت الأوضاع متوترة في وقتٍ كانت فيه الخلافة العباسية تعاني الضعف وتسلط الاتراك واستئثارهم بالسلطة حتى وصلوا الى منصب امير الامراء ، وسيطروا على الولايات التابعة للدولة واستقل بها بعضهم ، كذلك سيطرة بنو بويه على مقاليد الأمور في العراق ، حتى اصبحوا أصحاب السلطة الفعلية بها انذاك .
قسمت الدراسة على مقدمة وتمهيد وثلاثة فصول وخاتمة , تدرج تحت كل فصل عدد من المباحث الفرعية :
جاء التمهيد بعنوان الدولة البويهية تاريخ وحضارة , اذ تناولت ظهور البويهيين ووصولهم الى السلطة و اصل البويهيين وتضارب الآراء في تحديد نسبهم فبرز أولاد بويه بن شجاع وتألق نجمهم وظلوا جنوداً في الخدمة تلبية لمطامعهم وهم احمد وحسن وعلي وبفضل سياسة علي بن بويه الحكيمة تمت لهم السيطرة على بلاد فارس والعراق وبحسن قيادته أمن علي حدوده سواء بطريق التغلب او عن طريق المصالحة حسب ما اقتضته الظروف السياسية السائدة ، وبأخلاقه الكريمة سادت المحبة والطاعة والاحترام بين أبناء بويه وكل هذهِ العوامل ساعدت على تحقيق انتصارات في الجانب السياسي والعسكري ، حتى تمكنوا من تأسيس دولة داخل الخلافة العباسية وبسطوا سلطانهم على أجزاء العالم الإسلامي، اما عن حضارة البويهيين جاءت الدراسة عن الجوانب الحضارية المهمة التي لم تكن جديدة بوجود البويهيين بل كانت محصلة قرون أي بمجيء البويهيين توسعت وتطورت دائرة العلم والمعرفة وبرز كبار المثقفين والقراء والكتاب والشعراء والمؤرخين والجغرافيين وغيرهم.
وبينت ايضاً ابرز الإنجازات العمرانية في مجال العمارة والبناء لا سيما في عهد عضد الدولة البويهي على الرغم من وجود إنجازات لأخوته , الا انه كان له الأثر البارز في بناء الدولة وكذلك قام بالعديد من الإجراءات التي اهتمت بعمارة مشاهد الائمة في النجف الاشرف وفي كربلاء المقدسة والامامين العسكريين في سامراء , اذ حث عضد الدولة على الاهتمام بتعمير المراقد المقدسة وتقديسها الى جانب اهتمامه بها , وأوصى اذا توفي ان يدفن في النجف الاشرف وبالفعل تم ذلك .
اما الفصل الاول : الذي حمل عنوان ماهية الاعياد والمناسبات , اذ بيّنا في البحث الاول: الأعياد والمناسبات في اللغة والاصطلاح , وإعطاء لمحة تاريخية عن الأعياد والمناسبات حتى العصر الإسلامي , وتطرقت فيه أيضا الى اهتمام المسلمين بالاعياد والمناسبات , كذلك رسوم وطقوس وقواعد الأعياد والمناسبات في العصر البويهي , كذلك دار الخلافة وتزينها في الأعياد والمناسبات , وكذلك الاحتفال بنهر دجلة ومواكب القادة , كما أوضحت فيه الاحتفالات التي كانت تقام على نهر دجلة والاحتفالات التي احتفت بالقادة ، وتناول المبحث الثاني: الأمور المرتبطة بالأعياد والمناسبات الدينية وأوضحت فيه مجالس الموسيقى والغناء ومالها من ارتباط بالاعياد والمناسبات , وسوق العطر فضلا عن سوق الملابس الذي كان الناس يرتادونه في المناسبات والاعياد للتبضع منه وشمل المبحث أيضا الخروج الى الحدائق والذهاب الى الحمامات , وبين المبحث الثالث: الطعام والشراب في مجالس الاعياد والمناسبات , وشمل اداب الطعام , والاواني المستعملة في الاكل والشرب , واسماء الاطعمة في المناسبات وانواعها .
وحمل الفصل الثاني عنوان المواكب الدينية وقسم على مبحثين تناولت في المبحث الأول: المواكب الدينية والتي شملت مواكب الحج ومواكب الأعياد الإسلامية والمواكب الحسينية , وفي المبحث الثاني: المواكب اليهودية والفارسية وأوضحت فيه كيف مارست الطوائف غير الإسلامية طقوسها بكل حرية دون أي مضايقات , إضافة الى الاحتفالات العائلية والاجتماعية والتي كان من ابرزها الاعراس والختان والمواليد الجدد والمأتم .

Rp-Feasts and Religious Opportunities in Buyid Era 334 – 447 H.: A Historical Study.pdf

Abstract:
The study that we introduced which studied Feasts and Religious Opportunities in Buyid Era presented a number of results that have to be clarified. They all were reflection for the nature of situations and development that society in Baghdad affected by. It is well known that Buyid invaded Baghdad with a foreign army and established an inheriting emirate as well. They were Shia who did not admit the Abbasid caliphate of Suni doctrine. The reality reflected on their treatment to Abbasid caliphs. So, the caliph has no more than his name after their control despite their pretense with respect and obedience to him in fron of people. Within these situations, Buyid freely practiced their old habits and heritage in Baghdad, for Islamic community went on during Buyid Era in celebrating with feasts and religious and social opportunities particularly that ones which were dominant in the beginning of Islam. We concluded that Buyid due to their Shia tendencies and Persian origins were supporting intentions of the opponent movements to Abbasid caliphate; in addition. Buyid were the first who started Husseini consolation and transferred it from a private framework to the general one represented by streets, general convoys, markets, etc. They also dignified and urged for the interest of reconstructing holy shrines as well animating feasts as Futer, Adha, Ghadear, and births and invented special ceremonies and conventions, and convoys. This is in addition to their interest with caliphate house and decorate in opportunities. It was also a house that holds opportunities, consolation, celebrations, feat, entering and going convoys out of it, crowning princes, appointing caliphs and dethroning them, etc.
It is clear that Buyid period despite its shortness where in Baghdad was governed, it has great role in Baghdad community from one side and on Abbasid caliphate which collapsed from the other side.
After our study to the subject of Feasts and Religious Opportunities in Buyid Era, we concluded the following points:
1. Islamic community during Buyid era lasted in celebrating in feasts and religious and social opportunities which were dominant in the beginning of Islam that give clear image for belonging to Islamic nation.
2. Buyid did not invent a new thing on the cultural and scientific levels, but the highly participated in increasing the area of science and knowledge to a high extent during their ruling period, great Quran readers, orators, writers, poets, and others appeared and they employed that cultural and scientific rise to their ruling, nations, and doctrine.
3. Based on the above, we conclude that Buyid left a big trace and print in high civilized achievements especially during the era of Adhad Al Dawlah Buyid who established many cultural and architectural achievements represented by building palaces, houses, mosques, hospitals, shrines, bridges, etc. and focused on reconstructing holy shrines especially in holy Kerbala, Najaf, and others.
4. Every caste in Iraq had their own feast. Thus, Muslims were interested in the two feasts: Alfter and Al Adhha with great dignity and majesty, and celebrating with the prophet’s ( p.b.u.h.) birth, where common people approach and pray Allah by introducing almsgiving and contacting relatives, this is beside other nations and religion that hold celebrating in their feasts.
5. Buyid had bigotry to the Persian origin and encouraged their own habits, customs, and conventions. So, they celebrated with Neirooz and Festival where they ignited fire in their feasts and this caused prevalence of habits and conventions that were not dominant before. The music gathering and singing have great role during Buyid era and witnessed great interest in places of Buyid’s princes with gathering of music and literary men beside joking spirit represented by imitators to prepare an atmosphere of entertainment in the gathering.
6. Perfume market had great role in Buyid era where licorice, violet, and mercury were fashionable and expensive for those were the best kinds of perfumes as well scent market which was devoted for roses, scent and musk market in Baghdad.
7. Clothes market in Baghdad witnessed great prosperity and produced different types of clothes such as Atabiyah Clothes. Dresses of men of state and princes differed from those of laymen who were imitating caliphs in their dresses. However, dresses of common people characterized by simplicity, whereas women’s dresses differed due to their social and economic situations.
8. Going out to public gardens and entertainment, therefore. caliphs and princes used to go to Tigris banks and practiced joyful playing beside their going to hunting and horse riding. It is clear that bathrooms had great role for they introduced social services to some Baghdadi community.
9.Buyid were not the first one who held consolation in Ashora memory but they enlarged it and got it out of the short moaning circle in houses, private gatherings, and quite clubs. The most important step that Buyid did was their declaration that Husseini convoys as an official office that were cared by the state in 352 H./ 963 A.D.
10. Feasts and opportunities that were cared by the state was considered as the political marriage where the aim beyond these celebrations was to enhance the Buyid ruling on caliphate and celebration with appointing or victory.
11. Controversies about saying “come to the best work” in prayer, the prophet’s saying, and infallible Imams’ speech happened, which proved that the expression “come to the best work” was available as a part of Azan (calling for praying).