اسم الباحث : حيدر كاظم عبد عون حسون الهلالي
اسم المشرف : الاستاذ الدكتور سمير فليح حسن الميالي
الكلمات المفتاحية :
الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية
الاختصاص : جغرافية البشرية
سنة نشر البحث : 2024
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
تعد هذه الرسالة الأولى عن التحليل الجغرافي للوظيفة التجارية في قضاء الهندية والتي تتناول التحليل الجغرافي للخدمات التجارية في مدينة الهندية من جهة دراسة أسبابها ومبررات النشوء في المدينة عبر المراحل التاريخية ونموها وظهورها واتساع الحجم التجاري في المدينة منذ سنة (1817م) وحتى سنة (2022م)، لما لها من دور كبير في حياة سكان المدينة وتحقيق اهداف التنمية.
تبين من الدراسة ان الوظيفة التجارية في مدينة الهندية قد نمت وتوسعت بشكل كبير من جهة عدد المحلات التجارية وانواعها المختلفة وبصورة متباينة بين احياء المدينة وكذلك الشوارع التجارية عبر مراحل نموها، وجاء موضوع الرسالة ((التحليل الجغرافي للوظيفة التجارية في مدينة الهندية)) اذ طرحت الدراسة مجموعة من الأسئلة ومنها كيف كان التوزيع المكاني والنوعي للمؤسسات التجارية في مدينة الهندية؟ وافترضت الدراسة هل تتباين الكفاءة الوظيفية لمحلات التجارية في المدينة بالاعتماد على بعض المعايير التي اعدت لهذا الغرض؟ وتقيم كفاءة أدائها ومدى قدرتها على خدمة المدينة من الناحية التجارية ورفع القدرة الاقتصادية لها، اعتمدت الدراسة على عدة مناهج منها المنهج الوصفي والمنهج التحليلي الكمي والاحصائي والدوائر الحكومية واعتمد الباحث بشكل كبير على العمل الميداني للحصول على البيانات رقمية حقيقية لمنطقة الدراسة واستمارة الاستبانة التي شملت الاسر المشمولة بالعينة والبالغة عددها (1338) اسرة في عموم منطقة الدراسة موزعة على (23) حياً سكنياً، لجمع المتغيرات للازمة لموضوع الدراسة ومعرفة اراء السكان حول كفاءة الخدمات التجارية داخل الاحياء وبالمركز التجاري للمدينة ، وتم توظيف نتائج الأساليب المتبعة لغرض تحديد ورسم الخرائط تمثل واقع الخدمات التجارية في مدينة الهندية ، وتم استخدام أسلوب التحليل الاحصائي ومنها المسافة المعيارية والمركز الوسيط واتجاه الظاهرة واتجاه التوزيع باستخدام برنامج نظم المعلومات الجغرافية (GIS) لمعرفة توزيع المؤسسات التجارية في المدينة وبرنامج Excel)) من اجل إعادة قاعدة بيانات تخص منطقة الدراسة ، وتنتهي بالتوصيات والاستنتاجات لدراسة والتي تمت من خلال الدراسة المدينة وفي الجول المثبتة وملاحقها والتي تمثل قاعدة بيانات مهمة في تخطيط النشاط التجاري في مدينة الهندية.
توصلت الدراسة الى مجموعة من الاستنتاجات أهمها ان هنالك تأثيراً كبيراً للخصائص الجغرافية على تطور الخدمات التجارية منها الموقع الجغرافي في مدينة الهندية مع زيادة التوسع المساحي للوظيفة التجارية قد بلغ حجم الاستعمال التجاري (5,11%) من مجموع الاستعمالات الأرض الحضرية وبلغ عدد المحلات التجارية (2130) محلاً تجارياً على 23 حياً، وشهدت المدينة تطوراً عبر المراحل التاريخية الخمسة حتى سنة (2022م) والتوزيع الجغرافي للخدمات التجارية بين لنا تركز المنطقة التجارية المركزية في حي (الكص الجنوبي والشمالي وحي العامل الأول ومحلة سيد حسين) والتحليل الجغرافي للوظيفة في مدينة الهندية بين اتجاه توزيع الظاهرة وسهولة الوصول الى المركز التجاري وحسب الدراسة الميدانية تبين من خلال استمارة الاستبانة حول درجة رضا السكان عن الخدمات التجارية ان نسبة (14,56) من إجابة منخفضة ونسبة (69,52) متوسطة ونسبة (15,90) جيدة.
Rp-Geographical analysis of business function in Indian city .pdf
This is the first thesis on the geographical analysis of the commercial function in the Hindiyah district… which deals with the geographical distribution of commercial services in the city of Hindiyah in terms of studying its causes and justifications for its emergence in the city through the historical stages, its growth and emergence, and the expansion of the commercial volume in the city from the year 1817 AD until the year 2022 AD, as It has a major role in the lives of residents and has become a continuous development and the area size of shops has expanded. The commercial service aims to improve society. And achieving development goals.
The study showed that the commercial function in the city of Hindiyah has grown and expanded significantly in terms of the number of shops and their various types, varying between the neighborhoods of the city as well as the commercial streets throughout the stages of its growth. The subject of the thesis was (geographical analysis of the commercial function in the city of Hindiyah, as the study posed a set of questions Including: What was the spatial and qualitative distribution of commercial establishments in the city of Hindiyah? The study assumed: Does the functional efficiency of commercial establishments in the city vary based on some criteria prepared for this purpose? And evaluates the efficiency of their performance and the extent of their ability to serve the city from a commercial standpoint and raise its economic capacity. The study relied on Several approaches, including the descriptive approach, the quantitative analytical approach, and government departments. The researcher relied heavily on the field work method to obtain data for the study area and through the field survey process and the questionnaire form, which included the families included in the sample, which numbered (1339) families throughout the study area distributed over (24) neighborhoods. Residential, to collect variables necessary for the subject of the study and to know the opinions of residents about the efficiency of commercial services within the neighborhoods and in the commercial center of the city. The results of the methods used were used for the purpose of defining and drawing maps that represent the reality of commercial services in the city of Hindiyah. A statistical analysis method was used, including the standard distance, the median center, the direction of the phenomenon, and the direction of Distribution using the Geographic Information Systems (GIS) program to know the distribution of commercial establishments in the city and the (Excel) program in order to return a database related to the study area. The study included four chapters. The first chapter dealt with the geographical characteristics. The study, the theoretical framework, and the introduction While the second chapter dealt with the stages of development of commercial services in the city of Hindiyah, while the third chapter dealt with the geographical distribution of commercial services in the city of Hindiyah. The fourth and final chapter referred to the functional analysis of commercial services, distribution trends, and assesses the extent of their efficiency, and ends with recommendations and conclusions for a study which the city was studied through the established records and their appendices, which represent an important database in planning commercial activity in the Hindi city.
The study reached a set of conclusions – that there is a significant impact of the geographical location factor, as well as natural and human characteristics, on the development of commercial services in the city of Hindiyah. With the increase in the area expansion of the commercial function, the volume of commercial use has reached (5.11%) of the total uses of urban land, and the number of commercial establishments has reached (2130) commercial stores in 24 neighborhoods, and the city witnessed development through the five historical stages until the year 2022 AD. The geographical distribution of commercial services shows us that the central commercial area is concentrated in the (Southern and Northern Districts), Al-Amel Al-Awal neighborhood, and Sayed (Hussein) neighborhood. And the geographical analysis of the job in the city of Al-Hindiyah between Distribution direction
The phenomenon and ease of access to the commercial center, and according to the field study, it was revealed through the questionnaire form regarding the degree of residents’ satisfaction with commercial services that a percentage of (14.56) of the answers is poor and the percentage of. 69.52 is average and 15.90 is good.