اسم الباحث : زهراء زهير حميد
اسم المشرف : أ.د. حسين علي عوض ; أ.م. د. رائد رحمان عدنان المحنا
الكلمات المفتاحية : IDW, GIS Software, PCI, Point Density, PAVER 6.5.7 software, Maintenance.
الكلية : كلية الهندسة
الاختصاص : الهندسة المدنية
سنة نشر البحث : 2021
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
–الخلاصة
من اجل الحفاظ على حالة الرصف بمستوى خدمة مرضٍ، يجب الاهتمام في إدارة أعمال الصيانة وتنفيذها في الوقت المناسب. ان عملية المسح والكشف عن الاضرار في الطرق تساعد كثيرا في تحسين نظام إدارة الرصف. تهدف هذه الدراسة الى إنشاء خرائط حرارية يتم إنتاجها بواسطة ادوات التحليل المكاني لمساعدة متخذي القرار في تقيم حالة الرصف واختيار الصيانة المناسبة. تم إجراء المسح البصري لمنطقة الدراسة لتحديد نوع الفشل وشدته وكميته. بعد جمع البيانات الناتجة من المسح يتم تحليلها باستخدام برنامج PAVER لتحديد قيم PCI لكل وحدة. يتم ربط البيانات الناتجة من برنامج PAVER مع برنامج GIS لإنشاء خرائط حرارية باستخدام أدوات التحليل المكاني: قياس المسافة العكسية (IDW) وتقدير كثافة النقطة (PDE). تم استخدام أداة IDW لإنشاء نوعين من الخرائط الحرارية: أحدهما لتقييم حالة الرصف والأخرى للصيانة. توفر هذه الخريطة اختيار الصيانة المثلى لمنطقة الدراسة بناءً على قيم مؤشر حالة الرصف (PCI). بمجرد النظر إلى الخريطة الحرارية، يمكن للمستخدمين تحديد حالة الرصف، واختيار الصيانة المناسبة بالاعتماد على اللون. يتم إعطاء كل فئة من قيم PCI لونًا خاصًا يبدأ باللون الأحمر والذي يشير الى أن الرصف في حالة متدهورة ويحتاج إلى إعادة إنشاء وينتهي باللون الأخضر والذي يشير الى أن الرصف في حالة جيدة ولا يحتاج إلى صيانة. أظهر تقييم الخرائط الحرارية التي تم إنشاؤها أن الحالة الحالية للطرق المختارة في مدينة كربلاء هي جيدة بشكل عام. في حين أن 56٪ من الطرق المختارة لا تحتاج الى صيانة، 29٪ تحتاج الى صيانة وقائية، 13٪ تحتاج الى إعادة تأهيل، و2٪ تحتاج الى إعادة إنشاء. هذه الخرائط تساعد على تقيم حالة الرصف وتحديد الصيانة المناسبة بسهولة، حيث توفر جميع المعلومات الضرورية للمستخدمين، مثل موقع الفشل، وقيمة PCI لكل وحدة، واسم الشارع واتجاهه، ورقم الوحدات التالفة، بالإضافة إلى عدد العيوب في كل وحدة.
Spatial Analysis of Urban Roadway Pavement Maintenance Management
Abstract
Road pavements are regarded as one of the most significant structural elements in all countries. Attention must be given to the management of maintenance work and its timely implementation to maintain the paving at a satisfactory service level. Pavement distress inspection assists greatly in improving the capabilities of the Pavement Management System (PMS). This study aims to create a heat-distress map that is produced by spatial analysis tools to assist decision-makers in evaluating the pavement condition and selecting the appropriate maintenance. A visual survey of the study area was performed to determine the type of defect, severity, and quantity. The data obtained from the visual survey was analyzed using the PAVER 6.5.7 software to determine the PCI values for each sample unit. The data resulted from PAVER software was linked with ArcGIS software to generate heat maps using spatial analysis tools such as Inverse Distance Weighted (IDW) and Point Density Estimation (PDE). The IDW tool was used to create two types of heat maps: one for assessing pavement condition and the other for maintenance. This map provides the selection of optimum maintenance for the study area based on the PCI values. By looking at the heat map, users may identify the pavement condition as well as select appropriate maintenance based on the color. Each category of the PCI value is given a special color, starting with red, which means the pavement is in deteriorating condition and needs reconstruction, and ending with dark green, which means the pavement is in good condition and does not require maintenance. The assessment of heat maps created with PAVER and GIS software revealed that the present condition of the chosen roads in Karbala city is generally good. Whereas 56% of the selected roads do not require maintenance, 29% require preventative maintenance, 13% require rehabilitation, and 2% require reconstruction. However, the heat map facilitates pavement condition assessment because it provides all the information that is necessary for users, such as the location of the defects, the PCI value of each unit, the street name and direction, and the number of damaged units, in addition to the number of defects in each unit. Although the developed method of pavement condition presentation involves lengthy and hard data collection, it may be beneficial for the pavement maintenance management system.