اسم الباحث : زينب رحمان مبدر عبد الحربي
اسم المشرف : رجاء ياسين عبدالله
الكلمات المفتاحية :
الكلية :
الاختصاص :
سنة نشر البحث : 2022
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
يهدف البحث الحالي الى تعرف العلاقة بين التفاخر الأصيل والعزم الذاتي لدى طلبة المجموعة الطبية اذا يعد التفاخر الأصيل ( Authentic Pride ) :هو أحد انفعالات الشعور بالذات ويعبر عن التفوق والحصول على السمعة والمكانة العالية الممنوحة على أساس المعرفة المبرهنة والتنظيم والمهارات والإيثار ويضم مدى واسعا من الإنجازات الاجتماعية والاخلاقية والاكاديمية
أما العزم الذاتي ( self- Determination) : الذي يسهم بشكل فاعل وايجابي في زيادة قدرة المتعلم في تحقيق أفضل الإنجازات الدراسية وتحقيق نموه المعرفي – العقلي وتعزيزه بصورة سليمة ومتوازنة
لذا يهدف البحث الحالي التعرف على :
1- قياس التفاخر الاصيل لدى طلبة المجموعة الطبية .
2- على دلالة الفرق في التفاخر الاصيل تبعاً لمتغير الجنس (ذكور ,اناث ), تبعاً لمتغير المرحلة (ثاني ,خامس ) , تبعاً لمتغير التخصص ( طب عام , طب اسنان , صيدلة ).
3- قياس العزم الذاتي (الداخلي ,الخارجي ) لدى طلبة المجموعة الطبية .
4- على دلالة الفرق في العزم الذاتي (داخلي) تبعاً لمتغير الجنس (ذكور, أناث ) , تبعاً لمتغير المرحلة (ثاني , خامس ) , تبعاً لمتغير التخصص( طب عام , طب اسنان , صيدلة ) .
5- على دلالة الفرق في العزم الذاتي (خارجي ) تبعاً لمتغير الجنس (ذكور,أناث) , تبعاً لمتغير المرحلة (ثاني , خامس ) , تبعاً لمتغير التخصص( طب عام , طب اسنان , صيدلة )
6- على العلاقة بين التفاخر الاصيل والعزم الذاتي ( الداخلي , الخارجي ) لدى طلبة المجموعة الطبية .
7- على مدى إسهام العزم الذاتي (الداخلي , الخارجي ) في التفاخر الأصيل .
اعتمدت الباحثة على المنهج الوصفي الارتباطي كمنهجية لبحثها واختارت عينة قدرها (400) طالب وطالبة من كليات المجموعة الطبية في جامعة كربلاء وتم اختيارهم بالطريقة العشوائية الطبقية ذات التوزيع المتناسب من حيث متغير (الجنس , والتخصص, المرحلة )
ولتحقيق اهداف بحثها قامت الباحثة ببناء مقياس التفاخر الاصيل , وتبني مقياس العزم الذاتي (لساندي ) تم استخراج الخصائص السيكو مترية للمقياسين.
اعتمدت الباحثة في معالجة بيانات البحث على الوسائل الاحصائية التي تتلاءم مع طبيعة واهداف البحث عن طريق الحقيبة الاحصائية (ٍSPSS)
وتوصلت نتائج البحث الى أن
1- طلبة المجموعة الطبية لديهم تفاخر أصيل ويمتازون به بمستوى عال .
2- لا يوجد فروق ذات دلالة إحصائية في التفاخر الإصيل من ناحية (المرحلة والجنس والتخصص) .
3- العزم الذاتي ( داخلي – خارجي ) فأظهرت النتائج أن طلبة المجموعة الطبية يمتلكون عزم ذاتي (داخلي ,خارجي ) بمستوى مرتفع
4- لا يوجد فرق ذات دلالة احصائية في متغير العزم الذاتي (الخارجي ) لمتغير (الجنس , المرحلة , التخصص)
5- لا يوجد فرق ذات دلالة احصائية في متغير العزم الذاتي (الداخلي ) لمتغير (الجنس , المرحلة , التخصص)
6- وقد تبين من النتائج أن هناك علاقة ارتباطية طردية دالة احصائيا بين التفاخر الاصيل والعزم الذاتي (الداخلي ، والخارجي) .
7- وقد تبين ان هناك اسهام من متغير العزم الذاتي الداخلي والخارجي في متغير التفاخر الإصيل .
Rp- Authentic pride and its relationship to self-determination in the medical group.pdf
The current research aims to know the relationship between authentic pride and self-determination among medical group students. Authentic Pride: It is one of the emotions of a sense of self and expresses superiority and obtaining the reputation and high status granted on the basis of proven knowledge, organization, skills and altruism and includes a wide range of achievements social, ethical, and academic
Self-Determination: It contributes effectively and positively to increasing the learner’s ability to achieve the best academic achievements, achieve his cognitive-mental growth and enhance it in a sound and balanced manner.
Therefore, the current research aims to identify:
Measuring the genuine pride among the medical group students.1-
2- Identifying the significance of the difference in authentic pride according to the gender variable (males, females), according to the stage variable (second, fifth), according to the specialization variable (general medicine, dentistry, pharmacy).
3- Measuring self-determination (internal, external) among the medical group students.
4- Identifying the significance of the difference in self-determination (internal) according to the gender variable (males, females), according to the stage variable (second, fifth), according to the specialization variable (general medicine, dentistry, pharmacy).
5- Identifying the significance of the difference in self-determination (external) according to the gender variable (males, females), according to the stage variable (second, fifth), according to the specialization variable (general medicine, dentistry, pharmacy).
6- Recognizing the relationship between authentic pride and selfdetermination (internal, external) among the medical group students.
7- Recognizing the extent to which self-determination (internal, external) contributes to genuine pride.
The researcher relied on the descriptive correlative approach as a methodology for her research and chose a sample of (400) male and female students from the faculties of the medical group at the University of Karbala, and they were chosen by a stratified random method with equal distribution in terms of the variable (sex, specialization, stage)
To achieve the objectives of her research, the researcher built an authentic pride scale. The psychometric properties of the two scales were extracted and the self-torque scale was adopted
The researcher relied on processing the research data by statistical means that are compatible with the nature and objectives of the research through the statistical package (SPSS).
The results of the research concluded that the students of the medical group have authentic pride and are distinguished by it at a high level. There are no significant differences in the original pride in terms of (stage, gender and specialization),
As for the self-determination (internal – external), the results showed that there is no statistically significant difference for the variable (gender, stage, specialization).
The results of the current research were interpreted according to the two adopted research theories, and the research concluded with several recommendations, including