التنظيم القانوني للمُلكيّة الافتراضية

اطروحة دكتوراه

اسم الباحث : Zainab Wathiq Kamel

اسم المشرف : علي شاكر عبد القادر

الكلمات المفتاحية : الملكية الافتراضية

الكلية : كلية القانون

الاختصاص : القانون الخاص

سنة نشر البحث : 2024

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

الخلاصة

ان مصطلح الملكية الافتراضية من المصطلحات الحديثة التي ظهرت في عصر الثورة المعلوماتية ,وما افرزته تلك الثورة من تطور في أساليب التفاعل الاجتماعي بين الاشخاص, فهي عبارة عن عناصر افتراضية يتم تداولها داخل العالم الافتراضي ,تتخذ شكل صور رمزية تكون ذات مظهر وسمات فريدة مرتبطة باللعبة عبر العالم الافتراضي يمكن حفظها واستخدامها على مدار فترة زمنية وتختلف طريقة الحصول عليها باختلاف نوع اللعبة عبر الانترنت, وتمت تسميتها بالافتراضية نسبة إلى العالم الافتراضي الذي توجد فيه, فهو يحاكي الواقع الحقيقي لحياتنا, ويتم تمثيله بأشياء افتراضية مثل الأسلحة أو الملابس أو العملات الذهبية أو المعدات الرياضية أو الأرض او الصورة الرمزية وما سواها, والجدير بالإشارة اليه الى ان هذه السلع الافتراضية غالبا ما تكون موجودة ضمن الالعاب متعددة اللاعبين اذا تمنح المستخدم ميزة في العالم الافتراضي, وعند التعمق في النظر نرى بان الملكية الافتراضية تحمل دلالات واسعة ولكنها تشير غالبا الى تطور الانترنيت, وعادة ما توصف بانها مساحات الكترونية, فهي موجودة في عالم رقمي متاح للأشخاص بصورة رمزية يتم الدخول اليها والتعامل بها من خلال تسجيل معلومات في منصات رقمية وبأصول رقمية.

وان موضوع دراستنا الموسومة (التنظيم القانوني للملكية الافتراضية) ,يكمن في افتقار البيئة الافتراضية الى قواعد قانونية خاصة تتفق مع طبيعتها وتحدد حقوق اطرافها, على الرغم من انها باتت منتشرة انتشارا واسعا,ويعود ذلك الى حداثة التعامل بهذا المجال, وهو ما يؤدي الى كثير من المشاكل في حال اثير نزاع امام القضاء بين الاطراف, ولا يمكن التوصل الى تلك القواعد الا من خلال التوصل الى تنظيم قانوني دقيقا لموضوع الملكية الافتراضية.

Legal regulation of virtual ownership

Abstract

The world witnessed a major boom in communications, the scope of modern inventions expanded, scientific equipment developed, and the pace and forms of progress increased, especially on the economic level. International economic relations have witnessed profound, radical transformations, accompanied by common developments in global economies in the Third Industrial Revolution, thanks to which the information technology boom occurred in the modern era.
Virtual ownership is a modern term whose origins and development were linked to the era of the information revolution, and the development that this revolution produced in the methods of social interaction between people. It is virtual elements that are traded within the virtual world, taking the form of symbolic images that have a unique appearance and characteristics linked to the game via The virtual world can be saved and used over a period of time, and the method of obtaining it varies depending on the type of online game. It is called virtual in relation to the virtual world in which it exists. It simulates the real reality of our lives, and is represented by virtual objects such as weapons, clothes, gold coins, or sports equipment. Or land, or an avatar, and so on. It is worth noting that these virtual goods are often present within multiplayer games if they give the user an advantage in the virtual world. When we look deeper, we see that virtual ownership carries broad connotations, but it often refers to the development of the Internet. They are usually described as electronic spaces, as they exist in a digital world that is available to people in a symbolic form that is accessed and dealt with by registering information on digital platforms and digital assets.
The subject of our study, titled (legal regulation of virtual property), lies in the virtual environment’s lack of special legal rules that are consistent with its nature and determine the rights of its parties, even though it has become widespread, and this is due to the recent dealings with this field, which leads to many Problems in the event that a dispute arises before the courts between the parties, and these rules cannot be reached except by arriving at a precise legal regulation of the issue of virtual ownership.