التنمية المهنية وعلاقتها بالوعي الذاتي والابداع الاداري لمدرسي التربية الرياضية في مديرية تربية محافظة بابل

رسالة ماجستير

اسم الباحث : ساهرة حسن حسين

اسم المشرف : أ.د عامر حسين علي

الكلمات المفتاحية : التنمية المهنية , بالوعي الذاتي , الابداع الاداري

الكلية : كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة

الاختصاص : التربية البدنية وعلوم الرياضة

سنة نشر البحث : 2023

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

مستخلص الرسالة
التنمية المهنية وعلاقتها بالوعي الذاتي والابداع الاداري لمدرسي التربية الرياضية في مديرية تربية محافظة بابل
هدف البحث الى التعرف على التنمية المهنية وعلاقتها بالوعي الذاتي والابداع الاداري لمدرسي التربية الرياضية في مديرية تربية بابل, ومعرفة مستوى كل من هذه المتغيرات لدى عينة البحث, وعلاقتها الارتباطية مع بعضها البعض وتأثيرها في الاداء الوظيفي لمدرس التربية الرياضية, وكان من اهداف البحث اعداد مقياس التنمية المهنية وبناء مقياسي الوعي الذاتي والابداع الاداري لمدرسي التربية الرياضية في مديرية تربية بابل. واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي بالأسلوب المسحي والعلاقات الارتباطية, وتكون مجتمع البحث من مدرسي التربية الرياضية في مديرية تربية بابل وبالغ عددهم (487) مدرسا موزعين على قطاعات المحافظة. وكانت الاستنتاجات التي توصلت اليها الباحثة. قدرة مقياس التنمية المهنية الذي تم اعداده في قياس مدى تمتع مدرسي التربية الرياضية في مديرية تربية بابل بالتنمية المهنية. وقدرة مقياسي الوعي الذاتي والابداع الاداري التي تم بناءها في قياس مدى تمتع مدرسي التربية الرياضية في مديرية تربية بابل بالوعي الذاتي والابداع الاداري. فضلا عن وجود علاقة ارتباطية معنوية بين التنمية المهنية والوعي الذاتي والابداع الاداري لمدرسي التربية الرياضية في مديرية تربية بابل. اهم التوصيات كانت اعتماد المقاييس التي تم اعدادها وبناؤها وتطبيقها على عينات اخرى. التطوير المستمر لقدرات ومهارات مدرسي التربية الرياضية في التنمية المهنية والوعي الذاتي والابداع الاداري, وتوفير البرامج التدريبية والتطويرية والامكانات والوسائل والمناخ الذي يساعد على ذلك.

Rp-Professional Development and Its Relationship To Self-Awareness and Administrative Creativity For Teachers of Physical Education In The .pdf

Abstract
Professional development and its relationship to self-awareness and administrative creativity for teachers of physical education in the Education Directorate of Babylon Governorate

Researcher Supervisors
Sahira Hassan Hussain Prof. Dr. Aamir Hussain Ali

2023

The aim of the research is to identify professional development and its relationship to self-awareness and administrative creativity for teachers of physical education in the Directorate of Education of Babylon, and to identify the level of each of these variables in the research sample, and their correlation with each other and their impact on the job performance of a teacher of physical education. The researcher used the descriptive approach using the survey method and correlational relationships, and the research population consisted of teachers of physical education in the Directorate of Education of Babylon, and their number reached (487) teachers distributed among the sectors of the province. The conclusions reached by the researcher. The ability of the professional development scale that was prepared to measure the extent to which physical education teachers in the Directorate of Education of Babel enjoy professional development. The ability of the two measures of self-awareness and administrative creativity that were built to measure the extent to which teachers of physical education in the Directorate of Education of Babylon enjoy self-awareness and administrative creativity. As well as the existence of a significant correlation between professional development, self-awareness and administrative creativity of physical education teachers in the
Directorate of Education of Babylon. The most important recommendations were the adoption of the standards that were prepared and built and applied to other samples. Continuous development of the abilities and skills of teachers of physical education in professional development, self-awareness and administrative creativity, and the provision of training and development programs and the capabilities, means and climate that helps to do so.